Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 15:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Ervaringen met trein door Schotland en busvervoer op Skye
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ervaringen met trein door Schotland en busvervoer op Skye  (gelezen 3006 keer)
Helen
Gast
« Gepost op: 04 Jul 2008, 15:43 »

Mijn dochter van 15 jaar en ik zijn in een week tijd een „rondje“ door Schotland gereisd met het openbaar vervoer. Mede door de hulp en de info van de mensen uit het Schotlandforum is dit zonder problemen verlopen.
Daarom ook wil ik met plezier mijn ervaringen over onze reis met het openbaar vervoer in Schotland voor dit forum schrijven.

Voor onze rondreis door Schotland wilden we eerst een Travelpass kopen. Met deze kaart kun je binnen 8 dagen 4 dagen reizen met de trein, met een aantal busmaatschappijen en ook met een aantal veerboten.
Deze kaart kost voor volwassenen 105 £ en voor kinderen tot 15 jaar de helft.
De meeste info over het openbaar vervoer heb ik gevonden via: (met dank aan dit forum  Klappen)

http://www.nationalrail.co.uk/

http://www.firstgroup.com/scotrail/index.php

http://www.rapsons.co.uk/Timetable.html

Na het bestuderen van deze info’s besloot ik geen Travelpass te kopen.
Ik had van tevoren thuis al een reis uitgestippeld en mede hierdoor hebben we een boel geld gespaard.

3 trajecten zijn we met de trein gereisd:
Dag 1: Prestwick Airport- Edinburgh
- Doordat we via Prestwick Airport met het vliegtuig in Schotland geland zijn kregen we 50 % korting op de treinreis van die dag. Maakt niet uit waar je die dag heen gaat: 50 % korting op de dag dat je aankomt of vertrekt met het vliegtuig van dit vliegveld. Omdat onze retourvlucht ‚s morgens vroeg zou zijn konden we toen geen gebruik maken van deze korting.

Wij wilden gelijk naar Edinburgh en kochten in de trein bij de conducteur 2 kaartjes (1 adult-1child) en betaalden in totaal 10,45 £.  (1 enkele reis kost normaal rond de 14 £ p.p)
Dit was trouwens heel goed aangegeven op het vliegveld en de weg naar het station was comfortabel (overdekte loopbrug en roltrappen)

Dag 3 en 7
Edingburgh-Kyle
Mallaig-Prestwick
- Op dag 1 in Edinburgh aangekomen kochten we diezelfde dag de tickets voor de rest van de week: ik had gelezen dat kaartjes „in advance“ kopen veel goedkoper was.
Jammer maar helaas: voor de reis Edinburgh-Inverness-Kyle had ik de zondag (2 dagen later) uitgezocht en dan rijdt er maar 1 trein. Voor deze reis waren geen „advance-tickets“ meer beschikbaar. (hoewel 1 dag daarvoor volgens internet nog wel kaarten beschikbaar waren...)
Een enkele reis zou rond de 86 £ kosten!!
De loketmedewerker maakte gelijk een aantal berekeningen en met een family-railcard zou ik veel goedkoper uitzijn. (Voor mij 30 % korting en voor mn dochter 60 %!!)
Ik vertelde hem gelijk ook maar dat wij op donderdag (dag 7) van Mallaig naar Prestwick wilden reizen.
Uiteindelijk betaalde ik voor deze twee trajecten, voor mij en m’n dochter, inclusief Family-railcard, rond de 88 £: 46,75 £ (36,30 + 10,45) voor de reis Edinbrugh-Kyle en maar 17,60 £ (13,65 + 3,95) voor Mallaig- Prestwick, 24 £ voor de Family-railcard, incl plaatsreserveringen (beide treinreizen duren meer dan 6 uur,)

Alles bij elkaar 3 fikse treinreizen voor moeder en dochter voor 98,80 £. De travelpass zou ongeveer 160 £ gekost hebben voor 4 dagen.
Voor kinderen bestaan meerdere kortingen: tot 15 jaar 50 % en ook Kids for free met bepaalde voorwaarden.

In Edinburgh reisden we met dagtickets met de bus: Volw 2,50/ kids 2,00 (enkeltjes kosten 1,00/ 0,60)
Voor de veerdienst Skye-Mallaig betaalden we 5,25 £.

Bussen op Skye:
Het loont zich zeker om het busboekje van Skye van tevoren te bestuderen: op sommige routes rijdt de bus maar 2 keer in de week. Wij hadden via het internet het busboekje al kunnen downloaden.
Op het eiland Skye zijn we twee dagen met dagtickets voor de bus rondgetoerd: volw. 6,00/ kids 4,00
Met een dagkaart voor Skye kun je niet met de lijnen 917-916 rijden, de busdiensten van Rapsons vanaf Glasgow en Inverness die tussen Kyle en Portree rijden. Als je in deze bus stapt ben je zeker duurder uit.
Als je Skye met de bus wilt verkennen dan is Portree de beste basis: van hieruit zijn veel plaatsen op eiland bereikbaar en je komt dan ook dezelfde dag terug  brushteeth
Wij hadden het geluk om met bus 56A/B naar het kasteel Dunvane te rijden: deze „alternatieve“ route wordt alleen op dinsdag en vrijdag gereden (13.00 uur), langs een prachtige route en je ziet binnen 1,5 uur hele mooie hoeken van het eiland, veel kust lijn, mooie dorpjes, regelrecht avontuurlijk deze rit. Hou je goed vast, wij hebben er echt van genoten! icon_thumleft
De busrit (oftewel de rondrit) Portree-Flodigarry-Kilmuir-Uig-Portree is een echte aanrader: de reis duurt 2 uur en gaat langs de Old man of Storr, een aantal Falls, de Kilt Rock, het Skye Museum, Flora Mc Donald memorial. De bus rijdt in beide richtingen een aantal keren per dag en je kunt dus ook een tussenstop maken of misschien zelfs twee.
We hebben in 2 bus-dagen 3 keer vertraging opgelopen: 2 keer vanwege wegwerkzaamheden (zelfs een keer een half uur stilgestaan omdat er eerst 5 vrachtwagens door moesten) en 1 keer stond de bus met pech 5 mijlen voor Armadale en moesten we op een vervangende bus wachten. Hierdoor de veerdienst naar Mallaig gemist maar gelukkig kwam er 1,5 uur later nog eentje...en wel de laatste die dag.

Ik hoop dat iemand wat aan deze info heeft. Het reizen met de trein was aangenaam, de service en de koffie in de trein uitstekend, het rijden met de bus op Skye was avontuurlijk mooi en de buschauffeurs passen in "blik-op-de-weg". tongue3

Greetz,
Helen
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Jul 2008, 15:48 »

Klinkt als een leuke rond trip.

Hopenlijk heeft het puzzelen ter plaatsen niet te veel vakantie genot gekost?

Helen
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Jul 2008, 15:53 »

Hoi Dirk!  happy10
Ter plaatse hoefde ik niet veel meer uit te puzzelen. Had mijn huiswerk goed gedaan  icon_smile Liep als gesmeerd en ik was juist blij dat ik dit niet op dat moment hoefde te doen.
Had jij mij trouwens die links van de busdiensten in Edinburgh gestuurd? Heb ik goed kunnen gebruiken!  icon_thumleft
kc
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Jul 2008, 23:36 »

Woew, klinkt (te) ingewikkeld voor mij  Verward
Ben je dan tijdens het "rondje Skye" ergens uitgestapt ?
Citaat
Hierdoor de veerdienst naar Mallaig gemist maar gelukkig kwam er 1,5 uur later nog eentje...en wel de laatste die dag.
Spannend, niet ?  tongue3

Koen
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #4 Gepost op: 05 Jul 2008, 08:26 »

Mooie reis geweest.  Aye

Waar hebben jullie overnacht en nog interresante mensen ontmoet ??

Pieter

Dirk
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Jul 2008, 14:57 »

Hoi Dirk!  happy10
Ter plaatse hoefde ik niet veel meer uit te puzzelen. Had mijn huiswerk goed gedaan  icon_smile Liep als gesmeerd en ik was juist blij dat ik dit niet op dat moment hoefde te doen.
Had jij mij trouwens die links van de busdiensten in Edinburgh gestuurd? Heb ik goed kunnen gebruiken!  icon_thumleft

yep  Smiley

blij te horen dat je er wat aan hebt gehad.

Niet  te veel  gezeur gehad hoop ik met al die verbouwingen in de stad vanwege de nieuwe tram lijn?
Helen
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Jul 2008, 15:55 »

Nee hoor, Dirk,  geen last van verbouwingen gehad in Edinburgh. Wel jammer dat er vaak bouwkranen op de fotos staan en dat blauwe "ding" bij het Castle.

Pieter, dit bericht heb ik alvast geschreven ivm het openbaar vervoer in Schotland. Ik werk nog aan een bericht over onze indrukken over Schotland en de overnachtingsplaatsen. Eerst maar eens fotos sorteren. icon_smile

Koen, ik was achteraf toch ook liever met een auto of een motor door Schotland getoerd. Ik hoop niet dat ik de indruk achterlaat dat ik constant met een bus en treinboekje rondliep. We wisten wanneer de treinen en de bus gingen dus konden we daardoor van de omgeving genieten.
We zijn wel een paar keer uit de bus gestapt, bij kasteel Dunvegan bv, en namen dan een bus later weer terug naar Portree.
Spannend was het wel met die kapotte bus voor Armadale. Toen leerden we gelijk wel een paar leuke mensen kennen!
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #7 Gepost op: 06 Jul 2008, 16:15 »

Leuk om zo je ervaring al te lezen, het is toch een uitzoekerij van te voren, maar beter goed voorbereid dan dat je bij een bushalte staat waar 2 dagen geen bus meer komt, toch! Heb ook goede herinneringen aan vakantie met OV, maar met eigen vervoer heb je toch wat meer vrijheid om uit te stappen waar je maar wilt (behalve midden op de M8 dan, niet aan te raden laughing7)

En wat betreft de (post)bussen: een dag zonder bijna-doodervaring is een dag niet geleefd  tongue3
kc
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 06 Jul 2008, 23:41 »

Citaat
dan dat je bij een bushalte staat waar 2 dagen geen bus meer komt
Dat is eerder iets voor mij...  sad1
Citaat
dat ik constant met een bus en treinboekje rondliep
Dat eerder ook... icon_scratch en begrijpen doe ik die niet echt.

Dus :
Citaat
liever met een auto
Ik ook  icon_smile
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Ervaringen met trein door Schotland en busvervoer op Skye
Ga naar: