Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 15:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Openbaar vervoer of toch de auto mee?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Openbaar vervoer of toch de auto mee?  (gelezen 1676 keer)
Janine
Gast
« Gepost op: 07 Jun 2008, 14:09 »

Beste allemaal,

Zit te twijfelen over wat handig is, auto meenemen of huren, of toch met OV door Schotland  Huh  We  zullen een weekje rondom Inverness blijven en daarna willen we een week gaan wandelen. (tegen het einde van die week willen we naar Holy Island, relatief dichtbij Glasgow, goed te bereiken met OV vanuit Glasgow zag ik al). 

Nu willen we echt de natuur intrekken, wandelen, wat kastelen bezoeken wellicht, enz. Kom je ergens zonder auto of met OV? Is het redelijk te doen of vaak uren wachten tot er weer iets rijdt?
We willen niet mee met georganiseerde trips oid. En in het weekend?

En hoe zit dat met B&B's (bijv, hotels/hostels enz inbegrepen Wink)? zijn die makkelijk te vinden zonder auto?

Hoe duur is OV? Hoe duur is benzine/diesel? En hoe makkelijk is het om te tanken?

Heb al druk zitten lezen op het forum over eigen auto en huurauto, bedankt voor jullie tips wat dat betreft  Cheesy

Oh ja, tips over mooie plekken zijn welkom, maar dat zal ik elders even posten  Wink

Alvast bedankt!

Janine

Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Jun 2008, 17:28 »

Zelf gaan we altijd met de auto. Benzine en diesel kostte in mei rond de 1,20 pond per liter. Wij hebben nooit moeite hoeven doen om een tankstation te vinden, alleen je moet wel vooruit denken en af en toe lang een grotere plaats rijden.
Alleen in Edinburgh gaan we met het OV. Daar is een dicht netwerk en kost maar 1.10 pond per rit. (een middag parkeergarage kost al gauw 10 pond)
Volgens mij heb je goede bus en trein verbindingen tussen grote plaatsen, maar alleen niet altijd frequent. Zeker op zondag is het busverkeer beperkt. En naar kleinere plaatsen wordt het al gauw moeilijker. En wandelen in de natuur is toch het makkelijkst als je met eigen/huur auto naar een plek kan rijden vanwaaruit je wilt wandelen. Met het OV kom je vaak niet eens.

Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Jun 2008, 18:12 »

De auto heeft een groot voordeel: als je klaar bent met de wandeling kun je gelijk instappen en wegwezen. Het is soms erg zuur als je dan nog lang op de bus moet wachten, of de wandeling moet haasten omdat je toch de bus wilt/moet halen.
Uit eigen ervaring van afgelopen vakantie, in mijn eentje zonder rijbewijs: Als je na een lange dag wandelen alleen nog maar terug wil naar een lekker bad of douche in je B&B en je zit nog een uur in de regen bij de bushalte terwijl de lokale pub dicht is, dan zou je heel graag je eigen vervoer mee willen hebben  Aye

Sommige overnachtingsplekken of gebieden om te wandelen zijn gewoon heel lastig te bereiken met het openbaar vervoer, helemaal niet of met een behoorlijke vertraging.
Misschien dat als je met de bus reist het goedkoper is dan een huurauto, maar na vakanties in Schotland met OV en met huurauto gaan ik volgende keer echt weer voor een huurauto (als de man met rijbewijs dan tenminste weer meewil  tongue3), het is gewoon zo veel makkelijker als je buiten de grote steden komt.

Holy Isle is inderdaad prima te bereiken vanuit Glasgow met OV (trein, boot en bus). Blijf je langer op Arran of wordt dat echt een dagtocht vanuit Glasgow? Met de auto op de ferry kan namelijk wel flink in de kosten lopen.
Janine
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 08 Jun 2008, 22:57 »

Hallo!

Bedankt voor jullie tips. We hebben besloten om van IJmuiden naar Newcastle heen te gaan en dan terug door de tunnel of met de ferry. Flink stuk rijden idd, maar wel leuk om zo nog veel te zien van Engeland.
Enne, er is een workshop over emotionele intelligentie op Holy Isle waar we aan mee willen doen. Ik denk dat we de auto aan land laten en alleen zelf met de ferry zullen gaan, hetzelfde doe ik in Oban als ik naar Erraid ga de eerste week van mijn vakantie. (De tweede week gaan we rondreizen en wandelen, heerlijk, heb er zin in!!)

Liefs,
Janine

Janine
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 08 Jun 2008, 22:58 »

haha, en ze zijn er hoor, die mannen die ook naar Schotland willen en willen rijden  hello2
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Jun 2008, 07:51 »

Erger nog, soms hebben we zelfs ruzie over wie er nu weer mag rijden op de mooie binnenwegen.  laughing7
(De snelweg mag ik vooral doen.)

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Openbaar vervoer of toch de auto mee?
Ga naar: