Anitake
Schotland fan
|
 |
« Gepost op: 08 Mei 2008, 11:40 » |
|
Hallo, Heeft er iemand ervaring met het kopen van trein/bus passen voor schotland, we zouden graag 3 dagen met de trein willen reizen in schotland maar de prijzen zijn erg hoog. De goedkoopste die ik kon vinden is 175€ volgens de treinreiswinkel. Bestaat er ook een soort van zomertour zoals hier in nederland? Wie heeft tips en ideeen? Het gaat vooral om het retour Edinburgh -Tyndrum, en een dag wat rondreizen.
Alvast bedankt voor het meedenken,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RonV
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 08 Mei 2008, 11:51 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 08 Mei 2008, 20:15 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helen
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Jun 2008, 19:55 » |
|
Hoi, ik ben ook al wat langer aan het zoeken naar een goedkope manier van treinreizen door Schotland. In eerste instantie wilde ik de Travelpass kopen om 4 dagen in 8 dagen te reizen. Ik heb wat heen en weer gebeld bij Scotrail om te vragen of ik de Travelpass ook kan kopen op een treinstation, maar de service en de kennis aan de servicelijn was echt teleurstellend. Ik wilde alleen maar weten of ik in de buurt van Prestwick Airport tickets of kaarten kon kopen en ze vertelden me dat ik dan eerst naar Edinburgh moest reizen...  Via de volgende link ben ik dan toch al wat wijzer geworden: http://www.nationalrail.co.uk/Als je treinreizen "in advance" koopt scheelt dat kennelijk enorm. Ik ga volgende week proberen bij aankomst in Schotland bij het eerstvolgende "staffed railway station" 3 treinreizen te boeken. Ik zal dan van Prestwick Airport eerst naar Prestwick moeten, daar is nl wel een loket op het station. Een Travelpass voor Schotland kost 105 pond en daar tegenover (volgens bovengenoemde site) kosten de 3 reisdagen(*) die ik wil maken samen 58,70 pond! Mn dochter van 15 krijgt 50 % korting. (*) Prestwick-Edinburgh, Edinburgh-Kyle, Mallaig-Prestwick) Wens me maar succes! Ik zal laten weten of t gelukt is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Jun 2008, 20:59 » |
|
Op de dag dat je met Ryanair van en naar Prestwick reist, krijg je altijd 50 % korting ! Wel even een print van je Ryanair bevestiging laten zien. Als je vanaf Prestwick reist, met de labels aan je koffers vragen ze er meestal niet naar, maar wel als je erweer naar toe gaat. Misschien is dit ook een optie ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Jun 2008, 21:01 » |
|
Ik bedoel eigenlijk.................op de aankomst- en vertrekdag van je vlucht met Ryanair. Vanaf Prestwick Airport naar elke bestemming in Schotland met Scotrail
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helen
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Jun 2008, 22:25 » |
|
Precies Andrea,  dat scheelt dan ook nog eens 7 pond voor de eerste reis naar Edinburgh. Had ik ook al gezien. Kan ik gewoon tonen als ik het kaartje koop aan het loket? Nog even een ander vraagje, Andrea: de retour vlucht is op vrijdagochtend rond 7 uur. Heb ik het goed dat deze 50 % korting niet geldt als ik op donderdag dan naar Prestwick reis? Thx, Helen 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Jun 2008, 22:39 » |
|
Alleen korting op de dag dat je vliegt, dus niet op donderdag als je op vrijdag vliegt, helaas.
Ik weet niet precies wat je met je eerste zin bedoelt, maar je krijgt 50 % op de gewone prijs, dus geen korting op korting. Als je in Prestwick Airport op de trein stapt , kan je alleen maar een kaartje in de trein kopen, er is daar geen kaartjes loket.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helen
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Jun 2008, 23:33 » |
|
Jammer dat we zo vroeg terug vliegen ...lopen we die korting mis. Ik had t plan om naar Prestwick railstation te gaan en daar de tickets voor de vakantie te kopen. Daar is wel een loket en dat is maar 3 km van Prestwick airport als ik t goed heb, de lokettijden heb ik via de eerder genoemde site gevonden en op die site is ook een reisplanner die de prijzen aangeeft. De treinreis van Prestwick naar Edinburgh kost ongeveer 14 pond. vandaar die 7 pond korting (de helft van 14  )  ..ik hoop dat dit zo gaat lukken...  ..over een week weet ik meer!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 21 Jun 2008, 10:18 » |
|
Kun je die 2 andere tickets niet beter kopen als je in Edinburgh aankomt ?
Het ticket systeem heb ik na ruim 10 jaar hier nog steeds niet door, volgens mij zit er geen logica in ! Vorige maand ging ik met zoon (15) van Bearsden naar Edinburgh op de doordeweekse dag ( voor zijn examen Nederlands), vroeg om 1 en 1/2 kaartje, zei loket beambte dat kids free waren. Voorheen alleen 's avonds en in weekends, je bent aan de welwillendheid van het personeel overgeleverd.
Maar met de Euro's naar hier komen is momenteel nog steeds een feest !
Veel plezier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helen
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 21 Jun 2008, 22:51 » |
|
Oh je....dat belooft wat...  Dusss...ik kan zonder kaartje in Prestwick-Airport op de trein stappen en koop bij de conducteur mn ticket naar maakt-niet-uit-waarheen en krijg bij hem de 50 % korting (met mn vluchtgegevens) ?? Vreemd gevoel om zonder kaartje op n trein te stappen... Dat met Kids go Free schijnt pasgeleden veranderd te zijn. Als ik t goed begrepen heb is dit juist bedoeld voor reisjes met kids als je spontaan besluit te reizen. Ga ik ook eens uitpluizen...  want ik heb een vermoeden dat dit niet bij kaartjes is die van tevoren gekocht worden. uit National Rail enquiries: [Offer details
With a Kids Go Free ticket:
Adults pay the appropriate Saver, SuperSaver or Cheap Day Return. Accompanying children travel free. Group size: Up to two kids can travel free with one fare paying adult and up to four kids with two fare paying adults. Valid all day Saturday and Sunday. Monday to Friday, available for travel off-peak, every day, throughout the year.
Discounts at a range of family attractions throughout Scotland are also included - details of the list of attractions included are shown in the ‘Leisure trips by train’ leaflet, available at all staffed stations.
/quote]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jazz
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 06 Sep 2008, 14:10 » |
|
Oh je....dat belooft wat...  Dusss...ik kan zonder kaartje in Prestwick-Airport op de trein stappen en koop bij de conducteur mn ticket naar maakt-niet-uit-waarheen en krijg bij hem de 50 % korting (met mn vluchtgegevens) ?? Vreemd gevoel om zonder kaartje op n trein te stappen... /quote] Klopt! De conducteurs lopen op en neer de trein om kaartjes te controleren. Heb je geen kaartje, dan kun je die gewoon bij de conducteur kopen, ze hebben een ticketmachine om hun nek  Het enige waar je dus voor moet zorgen is dat je voldoende Britse ponden bij je hebt en een bewijs van je vlucht zodat je die discount vangt! De eerstvolgende "Staffed Railway Stations" zijn Prestwick (trein richting Ayr, perron aan de kant van het vliegveld) en Troon (trein richting Glasgow). De treinen gaan elk half uur  Ik reis op het moment elke dag op en neer naar Prestwick Airport omdat ik daar vlakbij werk. 
|
|
|
|
|
|
Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
|
|
|
mary
Schotland fan
Mary Street...bestaat echt
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 09 Nov 2008, 09:50 » |
|
hoi Jazz,dan heb ik nog een vraagje voor jou.In mei ga ik de whw lopen.Ik vlieg met Ryan air naar Preswick.In Prestwick neem ik de trein naar Milgavie,met korting van Ryan air.Ken jij de reistijden van die lijn?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jazz
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 10 Feb 2009, 15:55 » |
|
Een goede site voor openbaar in Schotland die ik altijd gebruik: http://www.travelinescotland.com/welcome.doVia Plan A Journey kun je.. jawel.. een reis plannen via openbaar vervoer 
|
|
|
|
|
|
Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
|
|
|
Jazz
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 31 Mrt 2009, 12:27 » |
|
Nog een tip als iemand een betaalbare verbinding zoekt tussen de grotere steden in Schotland: http://www.citylink.co.uk/Een busservice die de volgende ritten aanbiedt: Glasgow - Campbeltown Glasgow - Skye Inverness - Skye Oban - Fort William - Inverness Dunblane - Stirling - Edinburgh East Kilbride - Edinburgh Glasgow - Oban Glasgow - Edinburgh Inverness - Ullapool Scotland - Belfast Edinburgh - Inverness Glasgow - Aberdeen Edinburgh - Aderdeen Glasgow - Inverness Als je van tevoren boekt kun je erg goedkoop uitzijn, en ze hebben ook kortings/rittenkaarten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Loek037
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 02 Apr 2009, 15:32 » |
|
De bus is meestal ook nog sneller dan de trein, en een stuk goedkoper. Ik heb goed ervaringen met citylink.
Loek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Connie
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 30 Aug 2009, 14:57 » |
|
Hoi allemaal, Ook ik ben naarstig opzoek naar de mogelijkheden van het reizen met de trein in Schotland. Mijn zoon van 16 en ik gaan in oktober voor 6 dagen naar Schotland. Waarvan we 2 dagen reizen met de trein. We gaan met het vliegtuig naar Edinburg waar we een paar dagen blijven. Dan gaan we met de trein naar Stirling, wil mijn zoon wat dingen gaan bekijken vandaaruit gaan we met de trein naar Iverness. Daar blijven we een paar dagen en gaan dan met de trein naar Aberdeen daar blijven we 1 nacht en stappen daar weer op het vliegtuig naar Amsterdam. Nu willen ze ons dus wijs maken dat als je hier een pas koopt van 195, = euro per persoon voor een x aantal dagen onbeperkt treinreizen, (dus 390 euro) wij voordelig uit zijn.  Wij geloven hier niets van! Wie heeft er ervaring??? En waar moet ik zoeken??? Vr gr Conny 41
|
|
|
|
|
|
Vr Gr Conny
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 30 Aug 2009, 17:07 » |
|
Ik denk dat het echt wel goedkoper kan, als je maar 2 dagen wilt reizen. Ga naar de website van Scotrail en koop de tickets van te voren, dat scheelt heel veel. Bv van Inverness naar Aberdeen kost op 17 october 24.90 (??) , maar Advanched prijs is £7.50(??) ( als het nog beschikbaar is). Je hebt je route al klaar, dan zou ik zo snel mogelijk de tickets regelen, maar het blijft een vreemd systeem  ))
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Connie
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 30 Aug 2009, 17:17 » |
|
Hoi Andrea, Roept uw maar. Waar kan ik de tickets bestellen? En wat bedoel je met advanched? Vr Gr Conny 
|
|
|
|
|
|
Vr Gr Conny
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 30 Aug 2009, 17:52 » |
|
Je gaat naar http://www.scotrail.co.uk/ , voert je vertrek- en eind station in en dan zie je de verschillende mogelijkheden. Een Advanched ticket boek en betaal je dus (lang) van te voren en als je geluk hebt een heel stuk goedkoper. Advanched boeken is ook dat je de trein op een bepaald tijdstip boekt en dat kan je niet meer wijzigen. Kijk ook eens bij de bussen, eerder in dit draadje genoemd. Je wilt dus van Edinburgh via Stirling naar Inverness op 1 dag ? Vergis je niet in de Schotse afstanden hoor. Op deze website staat ook exact hoelang de treinreis is. En je vliegt van Aberdeen weer naar Amsterdam ? Succes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|