Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 15:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: meeneemlijst
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: meeneemlijst  (gelezen 5219 keer)
ellepell
Gast
« Gepost op: 06 Mei 2008, 12:49 »

Als Schotland leek wil ik graag aan jullie ervaren mensen vragen wat ik beslist om mijn meeneemlijst moet zetten.
We gaan met 4 volwassen de rondreis phoebe fletcher langs stacaravans doen voor 15 dagen.
Aangezien wij allemaal voor het eerst gaan wil ik natuurlijk wel goed voorbereid weg gaan.

Voor op de boot (QUEEN) hebben we trouwens toch geen slaapzak en kussen nodig???

Hoop veel tips van jullie te mogen ontvangen!
RonV
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Mei 2008, 13:20 »

Hallo Ellen,

Nee hoor, op de boot hebben ze gewoon dekbedden, onderlakens en kussens en in de stacarvans meestal ook wel.

Tja wat moet je meenemen???

Voor op boord van het schip is het handig een trui of jas mee te nemen, in ieder geval als je van plan bent op dek te gaan, want dat kan in de loop van de avond behoorlijk koud worden.

Dat is natuurlijk weer eens helemaal per persoon verschillend. Wat ik handig vind:

Een reisgids, een goed kaart van Schotland (zou ik ook meenemen als je een navigatiesysteem hebt), een verrekijker, natuurlijk een fototoestel, afgezien van je gewone kleding zou ik natuurlijk ook een extra trui meenemen. In Schotland kun je overal wel geld uit de muur halen dus ik zou niet gelijk teveel geld meenemen (sommige Nederlandse banken rekenen wel kosten voor het pinnen in het buitenland, moet je ff bij de bank navragen). Ook algemeen geaccepteerd is de credit card, vind ik persoonlijk wel handig.

Als je van hagelslag houdt moet je dat meenemen want dat is daar niet verkrijgbaar (althans wel als taartdecoratie maar dan is het peperduur, of in de sporadisch Nederlandse winkel). Ook drop is niet verkrijgbaar. Ik zelf vind de Schotse mayonaisse heel lekker maar maar mijn reisgenoten niet, dus daar neem ik ook altijd van mee. Ik haal namelijk altijd 1 keer fish and chips, heerlijk daar. Koffie en bier zijn er ook duur. Koffie neem ik wel altijd mee, bier niet, vakantie kost nu eenmaal geld. Ik probeer zo weinig mogelijk levensmiddelen mee te nemen, bovendien is eigenlijk alles er wel te koop.
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #2 Gepost op: 06 Mei 2008, 15:27 »

Ook schoeisel ( laarzen) wat tegen nat weer bestend is. Dikke sokken, fleeces en een paraplui.  toothy2 En voor de rest wat je ook op andere vakanties meeneemt. Maar hou zeker rekening met nat en koud weer. Ook in de zomer. Aye Aye
Natuurlijk veel plezier. Piper Piper
Margolia
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Mei 2008, 22:30 »

Wij hebben al heel wat vakantiehuisjes (ook stacaravans) gezien in Schotland en de gemiddelde koekepan die wij zo al aantroffen scoort een onvoldoende.  Anti-aanbaklaagje is er meestal niet bij.  Dus: Als je van plan bent je eigen Full Cooked Scottish Breakfast te verzorgen, kun je beter je eigen koekepan meenemen.

Pieter

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 06 Mei 2008, 22:49 »

Hebben de stacaravans buiten meubilair ? Mijn ervaring is dat de meeste stacaravans dit niet hebben als het niet specifiek vermeld wordt. Erg lastig als je niet buiten kunt zitten, dus even navragen en evt een paar klapstoelen mee ? Buiten de koekpan zijn een paar scherpe messen ook altijd handig.
Want ik nog steeds mis hier ( ik woon in Schotland) is een braadboter, dus een pakje Croma / vloeibaar spul mee misschien ?
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Mei 2008, 23:00 »

Wij gaan dit jaar ook weer naar  vakantie huisje aan de west kust en nemen altijd wat pannen mee ,de kwaliteit van de pannen die er soms staan is niet al te best, en mokken.
Koffie zet apparaat gaat ook mee.
We zijn met z'n tweetjes dus hebben gelukkig de ruimte er voor maar als het even kan neem het mee, je komt dan ook niet voor verassingen te staan.
Kennisen van ons zitten nu in Spean Bridge in een vakantie huisje en daar was dus niks om koffie mee te zetten en mogen ze nu oplos koffie drinken of smorgens de kantine induiken voor een koffie.
Als je door je schone kleding heen bent zijn er in de wat grotere plaatsen meestal wel wasserettes te vinden.
Is meestal niet echt duur en je hebt je kleding met een dag weer terug. Scheelt ook weer ruimte.

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Mei 2008, 08:09 »

Hallo Ellen,

Wij nemen altijd een zakje macaronikruiden en satesaus mee.

Toeter

RonV
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 07 Mei 2008, 08:56 »

Een koffiezetapparaat kan inderdaad handig zijn. Ik ben echter nog nooit in een huisje of stacaravan geweest waar ze niets hadden om koffie mee te zetten. In de meeste huisjes is altijd minimaal wel een cafetiere aanwezig. Even wennen maar het lukt wel en je krijg er ook goede koffie mee. De huisjes in Spean Bridge ken ik natuurlijk niet, maar het is wel apart dat ze daar helemaal niets hebben. Koffiemelk is trouwens ook lastig verkrijgbaar of duur, koffiemelkpoeder is er wel.

Andrea, grappig dat je braadboter mist. Zelf bak ik altijd alles in de olijfolie, maar goed dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Thom
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 07 Mei 2008, 09:54 »

Hallo Ellepel,

Indien je besluit om je elektrische apparatuur vanuit NL mee te nemen zorg er dan voor dat je ook een Britse adapter hebt voor het stopkontakt. Te koop bij o.a. de electriciteitswinkels in NL.

Veel plezier in Schotland.
Thom
Scotsman
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Mei 2008, 12:39 »

Ik gebruik voor mijn elektrische aparatuur (mobieltjes/gps/laptop/cameralader enz....ja zo zie je maar dat er altijd meer apparaten mee zijn dan je van te voren denkt Wink ) altijd een wereldstekker.
Zoals deze https://webwinkel.anwb.nl/published/webshop/artikelen/reisartikelen/wereldstekker.nl.html

Nu een uitbreiding op de reactie van Thom: Neem ook een stekkerdoos mee, zo kun je met 1 wereldstekker meerdere apparaten tegelijk aansluiten.
eddy en miranda
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 07 Mei 2008, 14:03 »

een anti-muggen stekker
lijkt me ook wel fijn als je last van de muggies hebt.  Bonk

las ergens dat ze hun werk wel aardig goed doen

greetz

Eddy
egberto
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 07 Mei 2008, 21:02 »

Moet je met de motor gaan
Dan heb je de problemen van wat extra mee te nemen snel opgelost.
Kleding mee en wat toiletspullen en maar hopen dat je de rest daar vindt.

EgbertO

Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #12 Gepost op: 07 Mei 2008, 21:20 »

Moet je met de motor gaan Dan heb je de problemen van wat extra mee te nemen snel opgelost.

Backpacken is ook een goede manier om niet meer dan nodig mee te nemen. Want alhoewel 3 paar schoenen best fijn is als vrouw zijnde, moet je het ook meeslepen op je ranke ruggetje..

Als je naast de lijst van Freebird geen ruimte meer hebt, bij veel buitensportwinkels verkopen ze quick-dry underwear, 's avonds wassen en de ochtend erna weer droog. Hoef je maar 2 setjes onderbroeken en sokken p.p. mee te nemen  tongue3

Wat er standaard op mijn lijst staat:
Een open mind, pinpas, regenpak (is vaak makkelijker dan een paraplu die wegwaait en omklapt), zonnebrand, wandelschoenen, lichte rugzak voor dag/wandeltochten, adressenlijstje van leuke pubs in de buurt, miniflesje haarlak voor als je in je eentje 's nachts over straat moet en veel batterijen voor het fototoestel natuurlijk!

Scotsman
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 08 Mei 2008, 10:58 »

Ellen,

Nog een wel serieuze tip:
als er bij je reisgezelschap mensen zitten die roken, laat ze dan voldoende rookwaar mee nemen (of koop het anders nog op de boot) in Schotland/Engeland zijn de sigaretten/shag erg duur (sigaretten bijna 6 pond per pakje)
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #14 Gepost op: 08 Mei 2008, 11:12 »

Klopt. Hoek van Holland- Harwich is het goedkoopste. Ze hebben tegenwoordig ook weer lange sigaretten. De officiele naam ben ik even vergeten. Wij nemen voor een kennis altijd 800 sigaretten mee.  sad4 sad4( moet er niet aan denken dat te roken) Dat scheelt haar rond de 100 pond
RonV
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 08 Mei 2008, 11:41 »

Er is natuurlijk ook een reden dat ze duur zijn, in de meeste plekken in de UK is het tegenwoordig verboden om te roken.

Over meenemen gesproken, er zijn ook altijd dingen die ik mee terugneem en dat zijn uiteraard boeken (veel goedkoper daar, het is bijvoorbeeld meer dan de helft goedkoper om het boek I Europa van Geert Mak in de Engelse vertaling daar te kopen dan in het Nederlandse origineel hier). En kleding is daar vaak ook goedkoper, ik ga meestal met weinig kleding heen en kom met  een koffer vol terug!
Petra
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 09 Mei 2008, 19:56 »

Hallo Ellepell

Misschien heb je wel een TruusTruus, maar ik vind een kaart bij de vakantie horen. Heb zelf de Great Britain A/Z Road Atlas. Je mede pasagier hoeft dan niet met een grote kaart voor de neus te zitten. Deze is te koop bij de tankstations aldaar. Of A/Z Visitos Atlas & Guide, hierin ook plattegronden maar ook info over de omgeving. Er zijn verschillende delen. Ook bij de tankstations te krijgen. Wanneer niemand goed kan kaart lezen is de aanschaf van een MiepMiep misschien wel verstandig om ruzies te voorkomen  argue

Het is zoiezo handig om alvast in boeken  icon_study of op het net te lezen wat er in de omgeving te zien is en te doen is. Het zou zonde zijn als achteaf blijkt dat je ergens dicht bij in de buurt bent geweest en dat je dit gemist hebt

Ik weet niet of je een digitale fotocamara  Tja, waar is deze smiley voor? hebt, maar ik denk niet dat je er spijt van krijgt als je extra GB meeneemt. Vergeet je oplader niet voor de batterijen/ accu en denk dan aan aanschaf van de al eerder genoemde wereldstekker.

Misschien heb je al iets gelezen over midges  help deze kleine beestjes kunnen zeer vervelend zijn Misschien het overwegen waard om één of ander middel aan te schaffen met de hoop dat het jullie zal beschermen.

Misschien een gezelschapspel, een pak speelkaarten neemt niet zoveel plaats in.

Goede stevige stappers en goede sokken. Een paar extra goede sokken is geen overbodige luxe als je veel gaat wandelen.

Als je geld bij de bank in Nederland haalt zeg dan dat de biljetten niet groter dan 20 pond mogen zijn. Groter kan nml. moeilijk in te leveren zijn bij winkels.

Zoals eerder geschreven, als je geld/ een wereldpas bij je hebt kun je dat wat vergeten is en wat je toch denkt nodig te hebben altijd wel ergens kopen.

Veel plezier met jullie vakantie.

Groetjes Petra
ellepell
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 20 Mei 2008, 14:48 »

wow bedankt voor jullie reacties! ik heb hier zeker veel aan!! Smiley
Ik heb de vakantie al bij elkaar gespaard en ga van mijn vakantiegeld een mooie camera kopen. Heb al een digitale, maar wil toch zo'n mooie grote spiegelreflex hebben..

verder de tips qua etenswaren ook super!! mijn broertje rookt dus die heeft pech Wink moet die maar stoppen!!

super bedankt en als iemand nog wat weet gewoon reageren is ook voor andere mensen altijd handig!
Petra
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 20 Mei 2008, 19:34 »

Hallo Ellepell

Wil je nog even een tip meegeven.
Vorig jaar heb ik zowel mijn kleine (maar grootse) digitale camera als mijn digitale spiegelreflex camera mee gehad op vakantie.
De kleinere camera had ik eigenlijk mee als reserve. Maar heb hem toch zo nu en dan gebruikt. Bij een lange pittige wandeling is zo'n grotere camera niet altijd even plezierig om mee te nemen. Zou daarom ook de camera die je al hebt mee nemen, die stop je net even wat makkelijker in een jaszak bijv.
Vorig jaar had ik op het laatste ogenblik (twee dagen voor vertrek) nog een extra lens besteld die netjes zoals afgesproken de dag voor vertrek werd bezorgd. Jammer genoeg zijn de eerste foto's ermee niet helemaal je dat geworden. Eigen schuld natuurlijk had ik de lens maar eerder moeten bestellen maar ja over zo'n grote € uitgave moet ik altijd eerst wel even nadenken.
Als je echt van plan bent om een andere camera erbij aan te schaffen, zorg dan dat je er al voor je vakantie mee bezig bent geweest zodat je de werking al wat kent.
Zelf heb ik trouwens meerdere CF kaarten (Compact Flah) extreme 111 van 2.0 GB, inplaats van één grotere. De reden is dat zodra ik een kaart vol heb, ik deze volle kaart niet meer bij de camera in de tas bewaar, maar ergens anders. Dat mocht mijn cameratas etc. gestolen worden, dan heb ik toch nog altijd wat foto's.

Dat je maar veel mooie foto's mag maken op jullie vakantie. Aan het landschap zal het niet liggen.

Groetjes Petra

RonV
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 20 Mei 2008, 20:34 »

Dat hangt natuurlijk ook een beetje vanaf wat voor een foto's je wilt maken. Ik hou ervan nachtfoto's te maken en dat lukt niet met een eenvoudige camera en bovendien is een statief dan onontbeerlijk. Sowieso neem ik mijn statief altijd mee, ook op wandelingen.
Petra
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 20 Mei 2008, 21:26 »

Hallo Ron

Even nieuwsgierig, nachtfoto's?

Vind het soms toch echt wel wat gesjouw hoor, flesjes water oa. ook voor mijn twee vierpotige begeleiders, bij warm weer gaat de jas nog erbij in de rugzak en dan vind ik de kleine camera toch wel eens prettig.
Ok. met de andere kan wat meer en meestal gaat die ook mee op de wandeling, want je zal maar net die wandeling wat byzonders tegenkomen, dan kan je jezelf wel voor het hoofd slaan  Stom dat je hem niet bij je hebt.

Grroetjes Petra
RonV
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 20 Mei 2008, 22:19 »

Hallo Petra,

Ik hou ervan foto's in de nacht te maken. Om hele verschillende redenen, soms omdat het gebouw nu eenmaal een nachtfunctie heeft (een vuurtoren bijvoorbeeld) soms omdat gebouwen mooi afsteken tegen heldere luchten en soms kom je gewoon iets tegen 's nachts (als je daar mee bezig bent natuurlijk). Om zoiets goed te kunnen fotograferen moet je minimaal de belichtingstijd aan kunnen passen.
Ik heb wel wat links naar voorbeelden van nachtfoto's die ik heb gemaakt:

Craigievar Castle

Hier was het idee om het kasteel af te laten steken tegen de heldere nachtlucht. Aangezien de maan niet scheen en er verder ook geen belichting was, heb ik deze 12 seconde belicht, en zo lang kan ik mijn hand niet stilhouden dus was een statief echt noodzakelijk.

Stoer Lighthouse

Wat is er mooier dan een vuurtoren bij nacht?

Maar ook buiten Schotland maak ik wel nachtfoto's:

Georgsdorf

Deze is genomen vlak over de grens in Duitsland (ik woon tegen de Duitse grens aan). Hier ben ik bij een heldere nacht en volle maan gewoon wat rond gaan rijden in de hoop het ultieme plaatje tegen te komen en dat is redelijk gelukt, vind ik zelf.

Nou ja, dit zijn dus foto's die ik graag maak. Gebouwen in volledige isolatie (en dus in een zekere sereniteit) in de nacht. Niet iedereen zal het even mooi vinden, maar ik vind het dus wel mooi.

Overigens heb ik geen viervoeter dus dat scheelt en aangezien het 's nachts koeler is, loop je ook niet heel ver. Om een gebouw er goed op te krijgen is ook niet altijd eenvoudig, daar ben ik soms ook wel een uurtje mee bezig (soms is het in 5 minuten al bekeken) en dan heb je ook niet meer zo'n zin om hele lange wandelingen te maken.
Petra
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 22 Mei 2008, 20:01 »

Hallo Ron

De tweede en derde foto vind ik wel mooi.
Van de eerste foto krijg ik eerlijk gezegd de kriebels, waarschijnlijk heb ik te veel enge films gezien.

Blijf zelf liever 's nachts op mijn (lucht)bed liggen  sleepy2

Groetjes Petra
RonV
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 22 Mei 2008, 20:30 »

Aye: Ieder heeft inderdaad zo zijn eigen voorkeuren. Ik maak trouwens ook veel foto's overdag hoor. Maar ik ben nu eenmaal een beetje een nachtmens.  Hoe later het wordt hoe helderder ik word. sign13

Zo kun je ook zien dat smaken verschillen. Ik vind de eerste foto juist prachtig. Mooie heldere lucht waar dan zo'n kasteel tegen afsteekt. Maar goed ik denk dat de meeste mensen het inderdaad niet zo'n mooie foto vinden, hij is immers erg zwart.
kc
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 23 Mei 2008, 09:25 »

Inderdaad : de foto van het kasteel komt zo uit een griezelfilm  confused2
Ik had 2 van de 3 foto's al gezien via een andere computer / netwerk.
Nu dus ook de vuurtoren : en je hebt gelijk dat het een bouwwerk is dat voor de nacht is gebouwd.
Eerlijk bekennen : nog nooit een vuurtoren bij nacht gezien  Verward .  Stom eigenlijk  Bonk
Mooie foto's.

Koen
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: meeneemlijst
Ga naar: