Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 14:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: wat is dit voor weg/ pad is dit
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: wat is dit voor weg/ pad is dit  (gelezen 1736 keer)
Petra
Schotland fan

« Gepost op: 19 Apr 2008, 19:59 »

Hallo

Het is de bedoeling dat ik de komende vakantie naar het noorden van de Highlands ga.
Laten we zeggen het gebied ten westen van de A 82 en de A 9.
Nu kom ik in m'n road atlas enkele wegen/ paden tegen waarvan ik geen beschrijving in de legende  icon_study kan vinden.

Bijv. van Badanloch Lodge (B 871) naar het westen naar Loch Choire Lodge waar het doodloopt.
Bijv. van Strathy (A 836) naar het zuiden waar het doodloopt vlakbij een loch.
Bijv. van Dunbeath (A 9) naar het westen via Braemore, daarna een splitsing waarvan één doodloopt bij Gobernuisgeach de ander loopt door via Glutt Lodge naar het noordelijkere Dalnawillan Lodge. Hier is een doodlopende splitsing naar Altnabreac de andere gaat verder via Strathmore Lodge naar Westerdale (B 870)
Bijv. bij Loch Merkland (A 838) naar het noorden via Gobernuisgach Lodge uitkomende op een weg onder Alltnacaillich.
En zo zijn er nog wel meer.

Wie kan me zeggen wat dit voor wegen/ paden zijn en aan de ervaringsdeskundigen de vraag is dit mooi om te rijden?  dontknow

Groetjes Petra
anja
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Apr 2008, 21:50 »

de wegen/paden die je noemt zijn  verschillend, die van Badanloch naar Loch Choire Lodge is volgens mijn wegenkaart een weg met beperkte toegang (waarschijnlijk een zandpad, of misschien alleen voor voetgangers), daar heb ik geen ervaring mee.
De weg van Strathy naar het zuiden is een wit weggetje en die zijn minder dan 4 meter breed, maar goed te rijden en (vinden wij) meestal de mooiste weggetjes. Je komt er soms wel behoorlijke stijgingen tegen, maar met een auto is dat wel te doen.Wij hadden met ons campertje er soms wat moeite mee.
De andere 2 wegen die je noemt zijn over het algemeen weer van die wegen met beperkte toegang en die komen dan wel uit op een wit weggetje.
Misschien is het verstandig om een iets uitgebreidere wegenkaart te kopen waar het verschil duidelijk te zien is.
Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon uit testen.
De witte weggetjes zijn zeker de moeite waard om te doen.
kc
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Apr 2008, 22:47 »

Volgens mijn atlas zijn de 1) ----wegen = pad.
                                  2) ===wegen = onverharde wegen.
Geen ervaring met dat type wegverharding.

De witte wegen in het noorden zijn redelijk goed tot goed berijdbaar.
Sommige ervan zijn in minder goede staat van onderhoud.  Vb de weg rond de Kyle of Tongue. 
Die wordt nog enkel gebruikt door de omwonenden (en enkele gekke toeristen  tongue3 ). 
De rondweg is immers "overbodig" door de brug/dijk over de Kyle of Tongue.  Gescheurd wegdek met gras, brem die tot in het midden van de weg hangt (of zelfs uit een spleet in 't midden van de weg omhooggroeit).

Koen
Petra
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Apr 2008, 14:02 »

Anja,
Denk dat ik sommige weggetjes inderdaad maar ga uittesten  Aye
Raak gelukkig niet zo snel in paniek  Verward
Maar rijd ook liever niet ergens waar ik een boze  sad4 tegenkom, omdat ik daar helemaal niet komen mag.
Nu ben ik wel tevreden met mijn Road Atlas 2,5 miles to 1 inch.
Vond het alleen vreemd dat de weggetjes wel op de kaart staan maar de betekenis niet  icon_scratch
Ga ter plaatse wel bij de TIC kijken voor kaarten van Ordnance Survey, er zijn zoveel verschillende.

Koen,
Het zou zo maar kunnen dat er in juni zo'n gekke toerist over deze weggetjes gaat  tongue3
Gewoon rustig aan rijden toch. Dan heb je ook alle tijd om rustig om je heen te zien. happy3
Het lijkt me daar dan ook geen enkel punt om even stil te gaan staan voor een  Tja, waar is deze smiley voor?
Of even ergens te gaan zitten voor een lekker bakje eigen coffee2

Groetjes Petra
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Apr 2008, 17:11 »

Hoi Petra,

Onthoud je nou wel dat je naar Schottië gaat? Daar kun je de Nederlandse mentaliteit (Je mag dit niet; je moet dat wel) eenbeetje varen. Net als het "Allemansrecht" in Zweden kennen ook de Schotten zo'n countrycode of conduct. Dat houd o.a. in dat je overal mag komen als je het maar achterlaat zoals je het vind. Dus hekken achter je sluiten als je deze op je pad vind. Wegen zijn alleen verboden als daar ook echt een verbod op staat of dat het om een privé weg gaat.

Toto en ik hebben al door weilanden gereden waarbij we van de ene stofweg naar de andere kwamen tussen de schapen door. De Boer kwam wel kijken maar toen ik mijn hand in een groet opstak en rustig verder reed en de beestjes met rust liet, groette hij vrolijk terug.

De enige boze Schot die ik ooit heb meegemaakt was slechts een beetje verontwaardigd omdat ik geen derde dram met hem kon drinken (een goede Laphroigh ook nog!) vanwege de medicijnen die ik slik. Drie vond ik ook wel genoeg. Toen ik hem echter mijn pillenkabinetje liet zien klaarde hij meteen op.

Ga dus gewoon lekker genieteren van Schottië en ontdek jouw eigen Schotland. Je zult zien dat je mooie verhalen en gouden herinneringen zult overhouden aan je trip. Maar laat je hokjesgeest (als je die al een beetje mocht hebben...) lekker thuis.  icon_thumleft
ErikDK
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Apr 2008, 21:30 »

Hi Petra,

de meeste wegen die je opsomt ken ik en staan op mijn kaart aangegeven als single tracks.

Bijv. van Badanloch Lodge (B 871) naar het westen naar Loch Choire Lodge waar het doodloopt.
>> Single track road met passing places, de B871 loopt van Kinbrace via Syre tot de A836 naar Bettyhill
>> Correctie : je bedoelt die dubbele stippellijn ... daar mag je niet door met een gemotoriseerd voertuig.

Bijv. van Strathy (A 836) naar het zuiden waar het doodloopt vlakbij een loch.
>> Single track road met passing places van Dalchork tot Tongue , de A836 begint in Dalchork aan de splitsing met de A838, loopt noordwaarts tot Tongue en gaat verder via een normale weg langs de noordkust tot John O' Groats.
>> Correctie : daar mag je door met een gemotoriseerd voertuig tot aan het punt waar het doodloopt.

Bijv. van Dunbeath (A 9) naar het westen via Braemore, daarna een splitsing waarvan één doodloopt bij Gobernuisgeach de ander loopt door via Glutt Lodge naar het noordelijkere Dalnawillan Lodge. Hier is een doodlopende splitsing naar Altnabreac de andere gaat verder via Strathmore Lodge naar Westerdale (B 870)
>> Dunbeath - Braemore is een ongenummerde weg en ook een single track road met passing places. Mijn kaart - Ordnance Survey 2000 1:190.000 - heeft geen info voorbij Braemore , de weg stopt. Maar als 4x4 liefhebber weet ik dat je hier in de "flow country" bent. http://www.roulartabooks.be/CMArticles/ShowArticle.asp?Sectionid=8&Articleid=109 , helaas uitverkocht. Ik kan je evenwel de ingescande pagina's doorsturen. Het offroad traject loopt van Forsinard over Altnabreac naar Westerdale.

Bijv. bij Loch Merkland (A 838) naar het noorden via Gobernuisgach Lodge uitkomende op een weg onder Alltnacaillich.
>> Single track road met passing places van Dalchork via Laxford Bridge tot Durness, langs LocH Eriboll tot Tongue. Het laatste stuk is normale weg.
>> Correctie : je bedoelt die dubbele stippellijn ... daar mag je niet door met een gemotoriseerd voertuig.

Sorry, bij het herlezen en herbekijken van mijn kaart zie ik die dubbele stippellijnen, deze zijn net het zelfde aangeduid zoals de 'Roman Roads' in Engeland, dus ontoegangkelijk tenzij te voets op per fiets.

Grtn
Erik.

Any way the wind blows.
(Mercury †24/11/1991)
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: wat is dit voor weg/ pad is dit
Ga naar: