Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 14:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Beklimming Ben Lui
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Beklimming Ben Lui  (gelezen 3761 keer)
Anitake
Schotland fan

« Gepost op: 13 Mrt 2008, 22:24 »

Hallo,
Heeft iemand ervaring met het beklimmen van de Ben Lui? Is het een berg voor getrainde mensen of is hij voor iedereen te doen?
Anitake
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Mrt 2008, 07:38 »

Ik ken deze berg niet maar ik heb het idee dat het geen gemakkelijke klim is:
* http://www.munromagic.com/MountainInfo.cfm?Mountain=28
* http://walking.visitscotland.com/walks/lomondtrossachs/ben-lui-coire-laoigh

Thom
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Mrt 2008, 10:42 »

Hallo Anitake,

Dat hangt mede af van je eigen ervaring en uiteraard van de weersomstandigheden.  Zelfs een zgn "gemakkelijke" berg kan door weersomstandigheden veranderen in een zeer lastige. De links die Hans aan je door gegeven heeft geven goede informatie.
zita
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Mrt 2008, 17:56 »

Bedoel je niet de Berg Ben nevis, als ik het goed is dat 1 van de hoogste of hoogste bergen in Scotland
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Mrt 2008, 18:35 »

Ben Nevis is idd de hoogste berg van Schotland en dus ook de hoogste berg van heel Groot-Brittanie.

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Mrt 2008, 19:44 »

Ik denk eigenlijk ook wel dat je redelijk ervaren moet zijn, heb het even bekeken, en wij lopen toch wel geregeld wat bergen (als we ze kunnen vinden tenminste laughing7) en dit is toch wel één waar ik over nadenk.

Anitake
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Mrt 2008, 16:16 »

Ik heb het echt over de Ben Lui vlakbij Tyndrum en Crianlarich  Wink
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Mrt 2008, 17:07 »

Tja lui, d'r benne meer benne dan er gedacht benne...  laughing7
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Mrt 2008, 13:25 »

Ik heb het echt over de Ben Lui vlakbij Tyndrum en Crianlarich  Wink

ik ook hoor.

McLeo
Schotland Moderader

visiting Scotland since 1978, FOL 93701

« Antwoord #9 Gepost op: 20 Mrt 2008, 15:35 »

Ik heb er zelfs een foto van..

Gezien vanaf het Station in Tyndrum upper, Ben Oss en Ben Lui, indrukwekkend.

Leo

Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
hansenlucie
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Mrt 2008, 09:44 »

Hallo,

Zelf heb ik de Ben Lui niet gedaan, maar de meeste Munro's zijn redelijk goed te bewandelen. Ik heb er al een stuk of 30 gedaan. Voornamelijk bij ons huis in de buurt. Je kan voor ongeveer GBP 10,- een mooi boek kopen met alle Munro's er in en daarbij ook beschreven de route, afstand, tijd en ook leuk hoe je de naam uit moet spreken. Er is ook een kleine uitgave om mee te nemen. Van belang is goed voorbereid op pad te gaan en met name goed voorbereid te zijn op de snel veranderde weersomstandigheden. Meestal is de begin klim het zwaarst. Eenmaal boven is het vaak vrij breed en glooiend en genieten van de prachtige uitzichten. Een Munro in de winter is ook heel erg gaaf. Het landschap is dan boven totaal anders.
Er zijn een paar Nederlanders, die alle munro's gedaan hebben. Kost je wel een jaar of tien. Als je hiermee klaar bent kan de Corbetts gaan doen. Toppen tussen de 2500 en 3000 voet.

Hans.
robvp
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 16 Sep 2008, 14:29 »

Beetje laat maar de Ben Lui is heel goed te beklimmen en een zeer mooie ervaring!

Ik heb deze munro beklommen in 2000 na het afronden van de West Highland Way. Ik vond hem zo mooi dat ik er een lied voor gecomponeerd heb

zie evt. http://robsofmar.nl/music.nl.html en dan Ben Lui (5de van onder)

Als je het nog mocht gaan doen dan raad ik je aan om vanaf Tyndrum te starten. Deze wandeling is veel langer maar minstens 10x mooier dan vanaf de andere kant.

Je loopt eerst door een dal waarbij je de Ben Lui majesteitelijk op ziet rijzen. Het lijkt wel een alpiene berg, zo mooi van vorm. Aan het eind van het pad dat grotendeels langs een rivier loopt begint er een golvend landschap naar de voet van de berg. Hier klim je langzaam richting het mooiste deel. Terwijl je richting de `echte klim' loopt zie je gewoon een prachtige berg voor je verschijnen. Je ziet de top en het lijkt of je doodloopt in een soort vallei met steile hellingen. Ik heb in die vallei (die denk ik circa 300-400m onder de top ligt) mijn eigen route gezocht en dat betekende op het minst hoge stuk de `rigde' (kam) op en daarna over de kam naar de top. Het is een beetje steil maar helemaal goed te doen voor een wandelaar met een redelijke conditie. Op de top heb je een prachtig zicht richting Tyndrum maar ook naar het westen. Echte `munro baggers' lopen meteen door naar de Ben Oss maar als je alleen de Ben Lui doet heb je al een prachtdag.

Kortom, absoluut goed te doen voor een wandelaar met voldoende conditie. De totale wandeling is denk ik 5 a 6 uur en de maximale klim vereist geen handenwerk maar gewoon stapje voor stapje de helling op en af en toe uithijgen  Wink

Hopelijk ben ik niet te laat met mijn reactie zodat je deze berg meneemt in je reis!

Succes,
Rob

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Beklimming Ben Lui
Ga naar: