Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 14:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Passing Places
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Passing Places  (gelezen 3417 keer)
Petra
Schotland fan

« Gepost op: 09 Mrt 2008, 17:41 »

Hallo

Heb de A/Z Great Britain Road Atlas, Super Scale 1:158,400
Hierin staan de A en B wegen goed aangegeven en wanneer het een weg met Passing Places betreft staat dit ook aangegeven.
Nu heb ik dus een vraag over deze A en B wegen met Passing Places.
Zoals ik heb begrepen kun je elkaar op deze wegen eigenlijk niet passeren, behalve op de Passing Places.
Zijn er dan ook regels voor wie achteruit gaat, bijv. de dalende auto mag doorrijden en de stijgende moet achteruit.
Wat als dit niet duidelijk is  dontknow
Wat zijn de afstanden tussen deze Passing Places, het lijkt mij nml. steeds weer verschillend, staat het ook aangegeven langs de weg.
Nu heb ik een Seat Inca (kleine bestelauto) en zou ik volledig op de buitenspiegels achteruit moeten rijden.
(Achteruit zie ik nml. ook eigenlijk niets door de hondenkennels)
Is dit achteruit rijden dan te doen, ik heb nml. ook geen medepassagier die mee kan kijken.
Of is het verstandiger om deze wegen te vermijden, wat ik heel jammer zou vinden  sad1
Probeer een induk ervan te krijgen, zodat ik een beetje een idee krijg van wat ik zou kunnen gaan doen qua route.

Groetjes Petra
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Mrt 2008, 18:13 »

We hebben tot nog toe geen problemen gehad op passing places.
Meestal krijg je een seintje van je tegen ligger dat je door kan rijden of als jij ze eerder ziet dan gewoon even stoppen en een seintje geven dat de ander mag door rijden.
Het is een kwestie van wat verder kijken om te zien of er iets aankomt. Deze wegen zijn over het algemeen niet zo heel erg druk en snel rijden is er ook niet bij.
Het kan een keer voorkomen dat een tegenligger niet oplet of dat jezelf word afgeleid door de omgeving en niet oplet ( dit gebeurd vrij snel Smiley )en dat je dan achter uit moet.
Als je achteruit moet rijden blijf dan zo recht mogenlijk achteruit rijden tot na de passing place als dat mogenlijk is en draai dan voor uit de passing place in. Wat je dan ook kan doen is de spiegel aan de kant waar je heen wilt naar je achter wiel te richten zodat je kan zien waar je heen draait.  Dit maakt het achteruit rijden eeen stuk makkelijker. Probeer dit maar eens een keer uit in Nederland.

Het is niet voor niets dat het zo makkelijk is om een vrachtwagen haarscherp langs een bocht te draaien omdat je in de spiegels je achter wielen kan zien.

kc
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Mrt 2008, 18:19 »

De afstanden tussen de Passing Places onderling, is telkens verschillend.  Ze staan (meestal) op die plaatsen waar je ook zicht hebt op de volgende PP.  Zo kan je inschatten of je de volgende nog haalt voordat er een tegenligger aankomt.
Het is zaak om telkens "ver" vooruit te kijken en, bij het zicht van een tegenligger, te kijken waar en hoeveel PP's nog tussen jouw auto en de tegenligger liggen.  Dan in te schatten tot welke PP jij kan rijden.
een lichtsignaal wordt gegeven als 1 van de 2 blijft staan aan een PP.  Dat is het teken dat de andere helemaal tot de "bezette" PP kan rijden.  En je elkaar daar dus kruist.
In het begin laat je héél véél PP's tussen jou en de andere liggen. En ben je de "brave" die altijd knippert.
Na een tijd begin je het iets beter onder de knie te krijgen en durf je al veel dichter naar de andere toe te rijden.

Soms kan het inderdaad gebeuren dat je elkaar tussen 2 PP moet kruisen.  Dat heb ik nog maar eenmaal meegemaakt : een redelijk drukke single track (naar een Head met vuurtoren) met slecht onderhouden PP's : geen palen met het bord op, nog amper zichtbare en smalle PP's en nèt in een valleitje tussen 2 PP's in.
Soms kan je de berm dan nog gebruiken.
Indien niet : volgens mij diegene die het vlotst en/of het dichts achteruit bij een PP kan geraken.
En dat kan van veel factoren afhangen : bergop, grote motorhome / auto + caravan / vrachtwagen, auto's achter jou.

Koen
Ina
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Mrt 2008, 19:33 »

Waar je in het begin nogal de neiging toe hebt, tenminste wij, is dat je aan de rechterkant van de passing place wilt gaan staan, dus dat als een PP aan je rechterhand ligt heb je snel de neiging om dan naar rechts uit te wijken om stil te gaan staan, dat is dus niet de bedoeling, je blijft gewoon links op de weg staan en dan kan de tegenligger de passing place gebruiken om door te rijden.
Dit is ons een paar keer overkomen vooral als een tegenligger vrij plotseling opduikt om een bocht of zo en je dus instinctief gaat reageren.

Yours Aye for Scotland
egberto
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Mrt 2008, 19:39 »

Op de site van

http://www.undiscoveredscotland.co.uk

staat ook informatie over singletrackroads en passins places
en dus hier :

http://www.undiscoveredscotland.co.uk/usfeatures/singletrack/index.html

EgbertO

Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer
McLeo
Schotland Moderader

visiting Scotland since 1978, FOL 93701

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Mrt 2008, 21:54 »

Kom je een vrachtwagen of een auto met aanhanger tegen en moet er een van de 2 achteruit dan is degene die het makkelijkst achteruit kan de "klos". Ook als er niet een maar een aantal tegenliggers zijn is degene die alleen is de "klos".

jaren geleden heb ik zo eens gezien dat in de stromende regen iemand zijn passagier liet uitstappen om achter de auto te gaan helpen bij het achteruitrijden. is achteruitrijden niet je sterkste kant dan kan je 2 dingen doen, je van te voren bekwamen of je krijgt een spoedcursus met zweethandjes op de weg.  Aye Aye

maar anderzijds is het rijden op die weggetjes wel het toppunt van interactie met het overige verkeer, je kijkt mekaar vaak recht in de ogen en zwaaien is ook een goed gebruik.  wave

Leo

Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
kc
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 10 Mrt 2008, 15:24 »

Citaat
maar anderzijds is het rijden op die weggetjes wel het toppunt van interactie met het overige verkeer, je kijkt mekaar vaak recht in de ogen en zwaaien is ook een goed gebruik.
Ja, klopt inderdaad.

Zoals Ina al schreef : rij enkel de PP's in, die aan jouw kant liggen. 
Indien een PP aan de andere kant van de weg : ter hoogte en ter hoogte van het "midden" van de PP wachten.  De tegenligger rijdt dan de PP in en verder terug uit.  En jij vertrekt op het moment dat de tegenligger op jouw hoogte / zijkant auto is.
Indien de tegenligger al op/in een PP staat, kan jij gewoon verder rijden : de hele breedte (2,5 meter  icon_smile) is dan voor jou.
Als jij een PP inrijdt : rij tot bijna het einde van de PP, maar zo dat je vlot terug kan vertrekken.  Zodoende kunnen er nog andere auto's achter jou in de PP.

Idee : bij autoshops kan je zo'n kleine bolle opzetspiegels kopen.  Niet groter dan 5 op 10 cm.  Die plaats je boven- of onderaan de spiegelbehuizing van de auto.  Daarmee kan je de hele weg achter jou zien (en de banden van de auto (zie posting Dirk))

Koen

icon_thumleft Het is echt leuk om single tracks te rijden : het zou echt onverstandig zijn om deze wegen niet te rijden  laughing7
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Mrt 2008, 18:51 »

Ik ben het helegaar met Koen eens! Door onze postings lijkt het wel alsof het verkeer op deze wegen met passing places binnenlands snelverkeer is maar je zult zien dat het allemaal enorm meevalt; het verkeer is erg dunnetjes en dat merk je op de wegen maar zeker ook op deze binnenwegen met passing places...

Het zijn echter wel de wegen die je nog naar stukjes "ongerept" en ruig Schottië voeren dus je mag ze eigenlijk niet missen.

Overigens is het verkeer er veel socialer en relaxter dan we in Nederland gewend zijn. Bereid je er maar op voor dat je regelmatig voorrang krijgt, ook als je het niet hebt. Het lijkt wel of de Schot ook in het verkeer de gastvrije heer (of vrouw, natuurlijk...) wil zijn. Maak een dankend handgebaar je eigen; je zult zien dat het glimlachen oproept, ook als je er na je vakantie zo aan gewend raakt dat je het in Nederland ook doet en daardoor veel relaxter door het verkeer rijd...
monique
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Mrt 2008, 19:11 »

Ik merk dat de campings die ik gevonden heb op internet , via de kleinere wegen te bereiken zijn.
Zijn deze wel goed te berijden met caravan. Of is het allemaal" kiele, kiele" over die wegen.
zijn dat de wegnummers met meerdere getallen achter de letter. Ik had op een ander forumdeel gelezen hoe meer cijfers hoe smaller,/"slechter" hevelachtiger de wegen zijn. Dus campings gezien met wegnummers met 4 cijfers  Verward .
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Mrt 2008, 19:31 »

Over het algemeen zijn B-wegen met 4 cijfers wel de kleinste weggetjes, maar in het hoge noorden heb je de A836, wat in Zuid-Schotland en Engeland een normale doorgaande weg zou zijn, maar in Noord-Schotland toch echt niet meer is als een single track road. Het is dus raadzaam een goede gedetailleerde wegenkaart bij je te hebben.

Maar inderdaad zijn de single tracks het leukst om te rijden, tenminste als je niet op doorreis bent. (Alleen een wagenziek kind op de achterbank  icon_pale vergalt af en toe het rijplezier).

Ina
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 10 Mrt 2008, 22:06 »

Ik merk dat de campings die ik gevonden heb op internet , via de kleinere wegen te bereiken zijn.
Zijn deze wel goed te berijden met caravan. Of is het allemaal" kiele, kiele" over die wegen.
zijn dat de wegnummers met meerdere getallen achter de letter. Ik had op een ander forumdeel gelezen hoe meer cijfers hoe smaller,/"slechter" hevelachtiger de wegen zijn. Dus campings gezien met wegnummers met 4 cijfers  Verward .

Wij zijn met caravan een heel groot deel van Schotland doorgekomen, ook wel single tracks gedaan (sommige inmiddels vervangen door 2 baansweg). Als je bepaalde campings op het oog hebt check dan even hun website, herinner me 1 waar echt bij stond dat het voor caravans  moeilijk bereikbaar was, weet niet meer waar dat was. En als je een hele grote caravan hebt kun je Balmacara (vlakvoor de Skye brug) beter mijden heeft een kort bochtje om binnen te komen.
Zelf nooit geen problemen gehad wat betreft campings.
Als je een goeie wegenkaart hebt staan steigingen in de weg wel aangegeven, er zijn er maar een paar die je beter niet of zelfs niet mag nemen.

Yours Aye for Scotland
egberto
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 10 Mrt 2008, 22:19 »

Om een indruk te geven van de wegen langs de noordkust : de A838

Egberto

Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer
Ina
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 10 Mrt 2008, 22:42 »

Dit mag dus niet, parkeren op een passing place, maar we waren er alleen op de wereld! en er moest echt even een foto gemaakt worden.
de A896 (Kinlochewe-Torridon)

Yours Aye for Scotland
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 10 Mrt 2008, 23:17 »

Je hoopt altijd op mooi weer maar zulke uitzichten me dat weer geeft altijd net iets extra's alsof het zo moet zijn.  Smiley
Het is ook zo heerlijk rustig rijden als je maar een paar auto's per uur ziet op zulke wegen.
McLeo
Schotland Moderader

« Antwoord #14 Gepost op: 11 Mrt 2008, 00:38 »

Hier zijn geen passingplaces alleen een stukje gras.

45-FN-LP de ticket is onderweg  Aye Aye "halting in a passingplace without good cause  protest protest  "

Leo

Ina
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 11 Mrt 2008, 09:12 »

45-FN-LP de ticket is onderweg    "halting in a passingplace without good cause "

Dit was de foto die genomen moest worden! goede reden of niet?

Yours Aye for Scotland
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #16 Gepost op: 11 Mrt 2008, 10:56 »

Hier zijn geen passingplaces alleen een stukje gras.

Ja, dit soort weggetjes zijn er genoeg, hoor !
En als je maar genoeg single tracks rijdt, dan geldt ook hier de wet van Murphy: vroeg of laat zul je een keer achteruit moeten.
Mij is al een paar keer overkomen, dat achteropkomers inmiddels de dichtstbijzijnde passing place in bezit hadden genomen, zodat ik echt een heel stuk terug moest, bergop langs de rotswand.

Dus Petra, het kan geen kwaad om nog even het achteruitrijden te oefenen met de Inca.  Aye

Mooie raadfoto, Leo.
Dit is de B8043, langs Loch Linnhe, de alternatieve route van Corran Ferry naar Lochaline.

monique
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 11 Mrt 2008, 14:09 »

Als ik deze foto's zie, krijg ik helemaal zin om te gaan van de zomer bagpiper
We hebben een kleine caravan en een goede sterke auto ervoor, dus dat moet wel gaan lukken.
Alleen als ik lees, dat je de kans loopt dat je enkele meters achteruit de berg op( met caravan) terug moet dan krijg ik wel hele rara kriebels! help
Ik heb dus een camping gezien langs de B6342( North thumberland), buurt van oa. B 1341( bij Alnwick in de buurt).
Die rust op de wegen,dat spreekt me zeer aan.
Monique
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #18 Gepost op: 11 Mrt 2008, 14:25 »

Tussen Kinlochewe en Torridon hebben ze met europees geld de single track ge-upgrade.
Sommige van de oude passing place zijn "verlengd", zodat je bijna het gevoel krijgt, dat je weer op een tweebaansweg zit, maar dan opeens is ie weer single.  Ook oppassen dus.   

Ina
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 11 Mrt 2008, 18:11 »

Alleen als ik lees, dat je de kans loopt dat je enkele meters achteruit de berg op( met caravan) terug moet dan krijg ik wel hele rara kriebels! help
Monique
De Schotten zijn erg tolerant (ook) in het verkeer hoor, ze houden wel rekening met een caravan, wij hebben het nooit meegemaakt dat we achteruit moesten. (behalve de boot op bij DFDS, achteruit over een toch vrij smalle looplank! Maar goed dat is weer een heel ander verhaal.)

Yours Aye for Scotland
Petra
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 15 Mrt 2008, 11:15 »

Hallo

Bedankt voor de reacties  icon_thumleft
Het is me nu een stuk duidelijker van wat me te wachten staat.
Moet zeggen dat het me meevalt.
Ik dacht nml. dat ik regelmatig honderden meters achteruit zou moeten naast een afgrond  icon_pale
Door de verschillende foto's en jullie ervaringen heb ik nu een eerste indruk van wat mij te wachten staat.

Ina, goed dat je dat zegt van aan je eigen kant te blijven.
Het zou echt wel iets voor mij kunnen zijn om aan de andere kant te gaan staan.
Maar als je er over nadenkt is het inderdaad wel logisch om aan je eigen kant te blijven.

KC, denk dat ik inderdaad maar naar zo'n bolle spiegel ga kijken, lijkt me wel handig.

Egberto, wat geef je mooie sites aan.
Dat plekje op die foto aan de A 838 wil ik eigenlijk niet missen.
Als het zonnetje zich dan ook laat zien  icon_sunny

VW_ busje, geweldige mooie foto zeg.
Je stond toch niet midden op de weg stil om deze foto te maken  nono
Met een busje moet je er trouwens ook nog extra om denken,
dat je niet te dicht langs een bergkant gaat ivm. hogere uitsteeksels.

Freebird, wat dat dat sociale en relaxt zijn betreft.
Ik denk dat ik me er helemaal thuis ga voelen  Aye

Groetjes Petra
McLeo
Schotland Moderader

« Antwoord #21 Gepost op: 16 Mrt 2008, 12:02 »

Hallo

VW_ busje, geweldige mooie foto zeg.
Je stond toch niet midden op de weg stil om deze foto te maken  nono
Met een busje moet je er trouwens ook nog extra om denken,
dat je niet te dicht langs een bergkant gaat ivm. hogere uitsteeksels.

Groetjes Petra

Er was geen andere plaats.......  icon_pale

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Passing Places
Ga naar: