Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 14:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met een caravan / motorhome  |  Topic: Rijden door de highlands met caravan
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Rijden door de highlands met caravan  (gelezen 3017 keer)
hupe
Gast
« Gepost op: 07 Mrt 2008, 17:51 »

Ik ben van plan dit jaar met de caravan de highlands te bezoeken. Ik weet echter niet hoe de wegen daar zijn. Is het nodig om een wagen met grote trekkracht te hebben? Mijn auto heeft "slechts" een 1600 moter.
Huub 
Albertus
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Mrt 2008, 20:34 »

Ik heb ook net caravan door de highlands gereden. Naar mijn idee zijn de meeste doorgaande wegen goed berijdbaar. Dus zal het wel goed komen.
Teije
Administrator
*

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Mrt 2008, 23:34 »

Hallo Huub, welkom op het forum.

Op de meeste wegen is het prima te doen, maar vooral op de schiereilanden aan de westkust van de Highlands moet je af en toe even opletten of het wel wil met de hellingsgraad van de wegen en de soms smale bochten die dan ook nog in die helling liggen.
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Mrt 2008, 09:03 »

Kijk eens op een goede kaart met hoogteverschillen (ordonance survey) hoe de wegen liggen. Over het algemeen kun je echter stellen dat de geasfalteerde wegen (Motorways, dual cariageways, single carriage ways en A wegen) goed te berijden zijn met caravan en 1600 CC motor in de trekauto.

Dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat er achter de auto geen Tabbert dubbelasser van 8 meter hangt waarin ook nog voor 4 personen koffers met kleding, fietsen en een twaalfdelig tuinstel en de complete keuken van thuis is meegenomen en dat de auto goed is onderhouden.

Pas wel op met de single track (vaak grind of slecht geassfalteerd wegdek) Daar kun je soms voor een 30% hellingkje staan waar zelf ik met mijn Volvo 2.5 met 250 PK even slik...

Het is ook niet in het belang van campings om op onbereikbare plaatsen te liggen dus men zorgt er vaak voor dat er een alternatieve route is. Wat mij is opgevallen is dat ik lelijker heuvels heb genomen in The Yorkshire Dales op B wegen (Bij Goathland b.v. ) dan ik in heel Schottië ben tegengekomen.

Let bij het rijden met caravan (of camper) ook op de zijkanten omdat wegen ook wel eens zeer dicht tegen rotswanden zijn gebouwd en er op hoogte nog wel eens een boomwortel of scherpe tak uitsteekt. Rijd bij tunnels op B wegen door het midden onder de boog en leer zeer snel rekenen hoe laag een brug is. Lesje dat ik uit mijn campertijd heb geleerd.

Overigens is er nog een stelregel dat hoe meer cijfers er achter de B op een richtingaanduiding staan, des te smaller de weg is. B4567 is bv een smalle single track met uitwijkplekken om tegenliggers te laten passeren. Hier zie je auto en Toto geparkeerd op zo'n "passing place" hoewel het verboden is om er te parkeren. Maar deze was zo groot dat we het er op waagden. 

B75 is dus een gewone weg met twee rijbanen (iedere kant 1 met tegenliggers) en B52 is een  cocktail , een popgroep en een bommenwerper uit een grijs maar erg belangrijk verleden...

Maak je niet te druk over rijden met een caravan in Schottië; men is er over het algemeen zeer vriendelijk voor touristen. Leer wel de hand op te steken en te bedanken als je ergens voorrang krijgt en glimlach er bij. Je zult zien dat je dit ook in Nederland gaat doen en je daarbij een veel relaxtere rijstijl gaat aanmeten...

Heel Veel voorbereidingsplezier gewenst en een toffe vakantie. Waar gaat de reis eigenlijk naar toe? sunny
McLeo
Schotland Moderader

visiting Scotland since 1978, FOL 93701

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Mrt 2008, 10:00 »

Nog een laatste opmerking als je nu ziet dat je een hele sliert auto's achter je aan hebt hangen is het een goede gewoonte om even op een plaats waar ruimte is aan de kant te gaan zodat die sliert je kan passeren.
Je krijgt geheid als groet een korte tip van de claxon of even een knippertje met de alarmlichten.
Wordt enorm gewaardeerd door de lokale bevolking die wel de weg weet en ergens op tijd wil zijn.

Veel plezier met rijden in Schotland ik vind het een groot feest al die bochten en bulten.
Maar ja mijn favoriete weggetjes zijn dan ook de weg over de Quarraing op Skye (binnendoor van Uig naar Staffin) en de weg naar Applecross over de Bealach na Ba
.
Leo

Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
Ina
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Mrt 2008, 13:17 »

Let even op de A939, van Ballatar naar Tomintoul (Grampian Mountains). Het is een goeie, doorgaande weg maar er zit een verschrikkleijk lange steile helling in, wij hebben hem gereden met de caravan maar dat doen we geen 2e keer. We stonden op een parkeerplaats bij te komen van de schrik toen er een Schot naar ons toekwam die zei: Did you came up that road? My God, you're a brave man!

Yours Aye for Scotland
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Mrt 2008, 14:22 »

Ina, heb je Bridge of Brown met de caravan gedaan? Ik noem dat niet "brave" maar heel iets anders ...... Lips Sealed

Huub, ik zou goed de kaarten bestuderen om plekken zoals Bridge of Brown te vermijden. Vertrouw dus ook niet uitsluitend op een tomtom.

Ellen
Ina
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Mrt 2008, 15:20 »

Ina, heb je Bridge of Brown met de caravan gedaan? Ik noem dat niet "brave" maar heel iets anders ...... Lips Sealed

Ellen
Dat is dus ook wat wij zeiden NOT BRAVE, STUPID!  laughing7
Maar het gaat daar vnl om het stukje bij Cock Bridge, op mijn kaart staat keurig een dubbel haakje (die de hoogte aangeeft) maar dat staat door de tekst van Cock Bridge heen en ik had ze niet gezien! Ik zet tegenwoordig mijn leesbril er maar bij op! icon_biggrin

Yours Aye for Scotland
hupe
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 08 Mrt 2008, 18:23 »

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Kan ik goed gebruiken. De route die wij willen gaan zie je op bijgaand  overzichtje.
Alle tips zijn welkom.
Huub
Albertus
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 08 Mrt 2008, 18:49 »

Hupe,

Mooie route (ik heb nog niet alles gezien van je route). Als een rood driehoekje een camping betekent, dan zou ik nog een stop maken in de buurt van Pitlochry (zalmtrappen, queens view, house of bruar, Dalwhinnie distilleerderij) Bovendien is de weg tussen Dalwhinnie en Fort William erg mooi.

Groeten,

Bert
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met een caravan / motorhome  |  Topic: Rijden door de highlands met caravan
Ga naar: