Kijk eens op een goede kaart met hoogteverschillen (ordonance survey) hoe de wegen liggen. Over het algemeen kun je echter stellen dat de geasfalteerde wegen (Motorways, dual cariageways, single carriage ways en A wegen) goed te berijden zijn met caravan en 1600 CC motor in de trekauto.

Dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat er achter de auto geen Tabbert dubbelasser van 8 meter hangt waarin ook nog voor 4 personen koffers met kleding, fietsen en een twaalfdelig tuinstel en de complete keuken van thuis is meegenomen en dat de auto goed is onderhouden.
Pas wel op met de single track (vaak grind of slecht geassfalteerd wegdek) Daar kun je soms voor een 30% hellingkje staan waar zelf ik met mijn Volvo 2.5 met 250 PK even slik...
Het is ook niet in het belang van campings om op onbereikbare plaatsen te liggen dus men zorgt er vaak voor dat er een alternatieve route is. Wat mij is opgevallen is dat ik lelijker heuvels heb genomen in The Yorkshire Dales op B wegen (Bij Goathland b.v. ) dan ik in heel Schottië ben tegengekomen.
Let bij het rijden met caravan (of camper) ook op de zijkanten omdat wegen ook wel eens zeer dicht tegen rotswanden zijn gebouwd en er op hoogte nog wel eens een boomwortel of scherpe tak uitsteekt. Rijd bij tunnels op B wegen door het midden onder de boog en leer zeer snel rekenen hoe laag een brug is. Lesje dat ik uit mijn campertijd heb geleerd.
Overigens is er nog een stelregel dat hoe meer cijfers er achter de B op een richtingaanduiding staan, des te smaller de weg is. B4567 is bv een smalle single track met uitwijkplekken om tegenliggers te laten passeren. Hier zie je auto en Toto geparkeerd op zo'n "passing place" hoewel het verboden is om er te parkeren. Maar deze was zo groot dat we het er op waagden.

B75 is dus een gewone weg met twee rijbanen (iedere kant 1 met tegenliggers) en B52 is een cocktail , een popgroep en een bommenwerper uit een grijs maar erg belangrijk verleden...
Maak je niet te druk over rijden met een caravan in Schottië; men is er over het algemeen zeer vriendelijk voor touristen. Leer wel de hand op te steken en te bedanken als je ergens voorrang krijgt en glimlach er bij. Je zult zien dat je dit ook in Nederland gaat doen en je daarbij een veel relaxtere rijstijl gaat aanmeten...
Heel Veel voorbereidingsplezier gewenst en een toffe vakantie. Waar gaat de reis eigenlijk naar toe?