Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 14:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Heimwee?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Heimwee?  (gelezen 2184 keer)
GLS
Gast
« Gepost op: 06 Mrt 2008, 18:51 »

Hallo allemaal.
Ik zit zo af en toe hier te lezen en ik geloof dat de meeste mensen het heel erg naar hun zin hebben in Schotland. Ik ben in juli 2007 voor mijn vriend naar Moray verhuist en ik heb ontzettend last van heimwee. Ik mis mijn familie, vrienden, taal, thuis en al mijn dagelijkse dingen die ineens weg zijn. Zijn er nog meer mensen die last van heimwee hebben?
Alvast bedankt.
Ina
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Mrt 2008, 19:27 »

Hallo GLS,
welkom op het forum! wij hebben een topic over wat er van Nederlanders in Schotland terecht is gekomen en daarin kwam ook een verhaal van een gezin wat toch weer terug ging naar Nederland ook heimwee, maar over het algemeen is iedereen erg positief. Misschien heb je het al gelezen? http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,1413.50.html
Zijn er geen Nederlanders bij jou in de buurt?, ik sta af en toe verbaasd over de hoeveelheid nederlanders/belgen die in Schotland wonen.
Is het een optie om bv met Skype of MSN je vrienden/familie te zien en te horen? Eenvoudig webcammetje en een microfoon en je spreekt en ziet elkaar zonder kosten.
Wij (ik weet dat iedereen hier er zo over denkt  laughing7) willen graag weleens wat meer horen over je leven daar, heb je een baan? enz.enz.
Er komen vast nog wel reacties van mensen die ook in Schotland wonen die jou misschien wat tips kunnen geven om je wat meer thuis te gaan voelen.  Aye

Yours Aye for Scotland
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Mrt 2008, 13:14 »

GLS, waar in Moray zit je? Wij wonen in de buurt van Forres.

Ik heb zeker geen heimwee naar Nederland, maar natuurlijk mis ik mijn familie en vrienden. Wij gebruiken een webcam en dat is, vooral voor de kinderen, erg leuk. Zelf bel ik liever voor een goed gesprek. Dat van de dagelijkse dingen begrijp ik heel goed. Hoewel met kinderen veel dagelijkse dingen gewoon hetzelfde zijn, waar ter wereld je ook bent, dingetjes zoals even boodschappen doen op de fiets, even naar de bieb etc. miste ik in het begin. En gek genoeg realiseerde ik me dat ik deze dingen miste tijdens een bezoek terug in Nederland!

Je bent voor je vriend verhuist, heb je zelf overdag iets om handen of ben je alleen thuis?

In Aberdeen is een Nederlandse Vereniging, misschien kan je daar wat mee.

Groeten, Ellen
zoeenzaam
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Aug 2008, 23:31 »

hallo ik woon al weer 7 jaar in schotland (fife) en vind het wonen geweldig mooi. Zeker voor een gezin met kinderen. Het wonen bevalt erg goed alleen zitten we in een dorp en sociaal is het knuffe met een rietje. Ik heb het vreselijk moeilijk de mensen zijn zo koud en afstandelijk tot aan 'rude' toe. Je wordt gewoon niet geaccepteerd ondanks vele pogingen om sociaal iets op te zetten in het dorp. je wordt gewoon geboycot. ja ik vind het echt heel heel erg ik weet niet wat het is, maar het valt me erg op hier dat de mensen erg 'klitten' en vasthouden aan wat ze kennen (samen opgegroeid en hebben eigen vrienden en fam dus geen buitenstaanders nodig) Ik vind het zo zwaar met 2 jonge kinderen en man 5 dagen p/w weg in het buitenland dat ik soms gewoon zit te huilen. Ik weet niet of er nederlanders zijn die ook in fife wonen en het gezellig vinden contact te krijgen. Ik kom uit Adam dus ja dat is al niet te vergelijken met een dorp maar toch een beetje vriendelijkheid en gezelligheid daar ben ik desperate naar/ hoop wat te horen, groetjes saskia
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 31 Aug 2008, 00:42 »

We kennen het. We zitten ook al weer 9 jaar in het land en hebben naast bekenden in de pub niet echt vrienden hier.
Als we de pub induiken dan is het meestal gezellig maar dat het nu echt vrienden worden, niet echt.
We hebben verder goede contacten met de buren maar thuis uitnodigen doen de Schotten niet snel.
Britten houden inderdaad veel contact met oud klas genoten en vrienden waarmee ze zijn opgegroeid. Al wonen ze in allemaal verschillende uithoeken van het land dan zoeken ze elkaar af en toe nog op.

We hebben er verder vrede mee want we zijn als stel altijd samen op pad waar de britten het gewoon vinden om juist vaak apart van elkaar uit te gaan en ook apart op vakantie te gaan.
Dat hebben we eigenlijk nooit erg begrepen maar schijnt een gewoon te zijn hier.

De contacten met Holland zijn goed en we gebruiken op zijn tijd ook wel messenger en email naast de gewone telefoontjes.
We gaan meestal ook wel een keer per jaar naar Nederland en familie komt ook regelmatig deze kant op.
We hebben vorige week weer nieuwe voorraad binnen gekregen met hollandse koffie etc.  Smiley

Als mensen in Schotland zin hebben in een avondje Nederlands te kleppen voeg me dan rustig toe aan Messenger.

By the way wij wonen in Dalgety Bay, Fife
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 31 Aug 2008, 10:36 »

Hoi Saskia

Wat verdrietig voor je! Wat knap dat je het al 7 jaar vol houdt!

Wij wonen nu bijna 2 jaar bij Forres. We hebben gelukkig wel leuke contacten.  Ze zijn engels en schots, maar allemaal "import". Dat is het verschil! Er zijn hier twee RAF bases waardoor er veel "import" is. De meeste mensen zijn hier dus ooit allemaal nieuwkomers geweest en begrijpen hoe het is. Ook staan de locals wat meer open voor vreemdelingen.

Hoe oud zijn je kinderen?

Moet je Fife wonen? Waar in Fife woon je eigenlijk?

Sluit me aan bij Dirk wat betreft MSN!

Ellen

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 31 Aug 2008, 21:57 »

Hallo Saskia,

Heel erg naar voor je dat je je zo voelt. Ik woon nu 2 1/2 jaar in Aboyne. Het heeft bij mij heel erg geholpen om wat vrijwilligerswerk te doen in een soort bejaardencentrum. Je komt dan ook weer in contact met andere vrijwilligers. Het hoeft uiteraard geen bejaardenwerk te zijn, maar er is nog meer vrijwilligerswerk. Het klopt dat Schotten je niet snel uitnodigen in hun huis. Bij toeval heb ik een buurvrouw getroffen met wie ik wel over en weer "over de vloer kom". Ook meedoen aan plaatselijke activiteiten helpt wel. Met kinderen ben je natuurlijk wel meer aan huis gebonden, maar zijn er mogelijkheden om een aantal uren te werken?
Veel sterkte in ieder geval!
Driekje
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Sep 2008, 15:13 »

Hi  icon_sunny

Ik woon sinds een half jaartje in Ayrshire, aan de westkust. Ik hoorde al dat het westen van Schotland vriendelijker is dan het oosten en mijn ervaring is dat dat zeker waar is! Ik kende al wat mensen in Ayrshire via internet en door hen en door nieuwe collega's al verschillende malen gewoon thuis uitgenodigd en naar pubs geweest. Door 1 collega zelfs al na 2 dagen meegenomen naar haar huis om daar gezellig wat te drinken en dvdtjes te kijken. Daarnaast heb ik ook nog wat familie in de buurt zitten mocht ik ze nodig hebben. Ik heb dan ook zeker geen last van heimwee, zelfs al woon ik (voor het eerst) alleen!

En ik gebruik ook internet (MSN + webcam) om contact met het thuisfront te houden Smiley Al deed BT er wel ruim 2 maanden over om het te installeren  Bonk

Alba gu brath!
(Scotland forever)

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Heimwee?
Ga naar: