Even helemaal offtopic (want het gaat niet over de schade aan de ferry..):
Ik vind het prima als mensen klachten over welke maatschappij dan ook melden als ze erdoor getroffen worden. Dat het afgelopen jaar DFDS daarbij enkele keren in opspraak is geraakt en niet 1 van de anderen is jammer, maar wel waar. Als het volgend jaar P&O of een ander overkomt en forumleden daardoor benaddeld worden, willen we dat ook graag weten.
Ook het 'doorzagen' is niet altijd nadelig, want eerdere ervaringen van mensen bij bv. het verkrijgen van een vergoeding is informatief en kan anderen goede informatie geven.
Maar wat ik wel graag zou zien is dat ieder die dit jaar naar Schotland gaat ook eens de positieve verhalen vertelt over de over (of onder-)zeese tocht, met welke maatschappij dan ook. Daarnaast zijn negatieve verhalen ook altijd welkom om een eerlijk beeld te schetsen, want een persoonlijke negatieve ervaring wil je ook kwijt en dat moet ook kunnen.
Er zijn een paar interessante dingen opgerakeld in deze discussie die verder gaan dan alleen het DFDS-probleem dat William Wallace heeft.
Bijvoorbeeld dat de meeste consumenten (inclusief wijzelf

) alles zo goedkoop mogelijk willen, maar wel met de meeste luxe en het minste ongemak. Maar dat daarvoor tientallen goedkope Koreanen 's nachts op het autodek rondlopen en Russen op een iets hoger nivo (zelf gezien en meegemaakt) willen we vaak niet weten, want dan gaan we ons zorgen maken over de professionaliteit. Wat missvhien alleen maar een vooroordeel is, wie zijn wij dat we daarover kunnen oordelen?
Onze maatschappij zit momenteel in een hype van 'professionalisering' en bij alles wat misgaat moet er zo snel mogelijk een schuldige worden aangewezen. En helaas zijn er steeds meer mensen die menen dat je dat tegenwoordig steeds ongenuanceerder kan doen, onze politici geven daar een goed voorbeeld van. Als het forum ook maar even die kant uit dreigde te gaan zou ik meteen de stekker eruit trekken, maar volgens mij valt het best wel mee. En als iets je niet interesseert dan lees je het toch niet!? Ik ben daar tenminste vrij gemakkelijk in.
Aan de andere kant maken grote maatschappijen zich er soms ook erg gemakkelijk af door een eenvoudig excuusje, als je hen maar niet hetzelfde lapt door bv. een uur later aan te komen met de woorden, 'sorry, ik kon er niks aan doen dat ik te laat was, maar de ANWB kwam te laat bij mijn kaoppte auto kijken..' Gebruik die smoes maar eens bij DFDS of welke maatschappij dan ook. Het forum heeft naast het informatie uitdelen ook een (klein) taak als Schotlandganger-consumentenorganisatie waarbij onze belangen als reiziger behartigd moeten worden.
Ik snap dat iedereen zijn/haar verhaal kwijt wil en dat kan ook op dit forum. Maar de volgende keer zal ik wat alerter zijn en een nieuw topic aanmaken zodra de discussie een algemener onderwerp gaat bespreken.
Kort gezegd:
@iedereen: He,

ik ben het dus met jullie allemaal eens..
@ Wiliam Wallace: we horen graag je ervaring hoe de reis uiteindelijk is verlopen, maar start daarvoor even een nieuw topic want deze is gesloten
Dank voor al jullie bijdragen in dit topic.
Teije