Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 14:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Reizen per openbaar vervoer duur?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Reizen per openbaar vervoer duur?  (gelezen 2015 keer)
JanouD
Gast
« Gepost op: 19 Feb 2008, 12:38 »

Hallo!
Ik wil deze zomer heel graag naar Schotland met mijn vriend maar we hebben beide nog geen rijbewijs. Ik wil wel graag veel van Schotland zien (in 10 dagen ongeveer) en dus rondreizen. Is dit goed te doen met het openbaar vervoer? En is het erg duur? Dat hoor ik namelijk van veel mensen.
Maar wat is duur.... Gelijk aan Nederland, duurder? Luxe hebben we niet nodig, we reizen waarschijnlijk met onze backpack van hostel naar hostel (of nemen een tentje mee). Heeft iemand ervaring met een dergelijke reis door Schotland?

Groetjes Janou
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Feb 2008, 14:05 »

De beste pagina om dit te bekijken is http://www.firstgroup.com/scotrail/

Je kan meerdaagse kaarten kopen waarbij je een aantal dagen kan reizen binnen een bepaald tijdsbestek.

Ikzelf vind het mee vallen met de prijzen.
Als je al vroeg weet wanneer je ergens heen wilt dan kan je er over nadenken om kaarten vooraf online te kopen maar daar heb je wel een credit kaart voor nodig.
Het scheelt soms aardig wat geld als je 3 maanden van te voren boekt met losse tickets.

Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Feb 2008, 20:54 »

Als je met de bus wil reizen dan zijn Megabus (http://www.megabus.co.uk/) en Citylink (www.citylink.co.uk) prima opties; ook hier geldt dat als je vantevoren boekt het meestal een stuk goedkoper is.

Veel plezier alvast toegewenst,
Mirjam
Roald
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Feb 2008, 02:38 »

Vraag bij reguliere busbedrijven naar dagretours, period returns (28 dagen geldig), dagkaarten en groepsdagkaarten; dat kan aanmerkelijk schelen. Vraag bij de chauffeur of een loket.

Een voorbeeld: een enkele reis Aberdeen – Inverness of v.v. kost momenteel £9.50. Reizen jullie met z´n tweeën, koop dan een groepsdagkaart (geldt al voor 2 personen), die komt op £16. Voila, per persoon £1.50 goedkoper uit.

Een dagje Braemar vanuit Aberdeen dan; een enkeltje kost meen ik £8.50. Heen en terug zou met losse enkeltjes dan dus op £17 komen, ware het niet dat een retour per persoon £14 is. Maar neem weer zo´n groepsdagkaart van £16 en je reist per persoon voor £8 heen en weer, terwijl je daarvoor bij een losse enkele reis nog niet eens héén was geraakt ! Ook kun je met zo’n dagkaart dus de hele dag op alle lijnen van dat bedrijf reizen: mocht je na je tripje Braemar nog naar Inverness willen icon_silent dan kan dat dus met diezelfde dagkaart (cq betaal je niks méér voor).

Ben je student ? Neem dan je studentenkaart mee en vraag naar studentenkortingen. Misschien accepteren niet alle busbedrijven een buitenlandse kaart, maar het is te proberen. Ter illustratie: een studenten-enkeltje Aberdeen – Inverness kost £6.35 (tegen normaal dus £9.50).

Veel busbedrijven hebben een dagkaart waarbij je in een stad de hele dag onbeperkt kunt reizen; al gauw goedkoper dan verschillende losse kaartjes kopen. Soms alleen geldig na de spits.

Met andere woorden, geef bij vertrek aan wat je wilt: waar vandaan en waar naartoe, wanneer eventueel weer terug en met hoeveel personen; en je hebt kans dat er wel iets mogelijk is. Losse enkeltjes zijn de duurste manier van reizen.

Tarieven, kaartsoorten en namen daarvan verschillen per busbedrijf, en dagkaarten en retours zijn alleen geldig in bussen van het bedrijf waar je het gekocht hebt. Bij mijn weten heeft Citylink een soort passe partout; een kaart waarmee je binnen zoveel dagen een aantal dagen kunt reizen. Zal op hun site meer info over staan. Succes & goede reis !

Live and let live
JanouD
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Feb 2008, 10:49 »

Heel erg bedankt voor de reacties. Het is dus niet ontzettend duur, wat ik tot nu toe gehoord heb. Ik moet nog gaan uitzoeken wat we in ongeveer 10 dagen willen gaan doen, en wanneer. Maar rondreizen op eigen gelegenheid (zonder rijbewijs) is dus goed mogelijk! Lijkt me ook een goede manier om van Schotland te genieten.
Ik heb er nu al zin in!
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Feb 2008, 18:06 »

Zelfs al haal je een dag van te voren je kaartjes aan het loket voor een treinrit voor de dag erna, ben je ook stukken goedkoper uit dan dat je op de dag zelf je treinkaartjes haalt. Maar de bus is over het algemeen een stuk voordeliger dan de trein.
Misschien kun je ook iets met http://www.macbackpackers.com/ ?
JanouD
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Feb 2008, 10:40 »

Daar heb ik wel wat aan ja  Smiley Ik krijg nu wel een beetje een idee wat ik wil en wat ik kan in mijn vakantie van 10 dagen. Nu nog een paar maanden wachten.... Superbedankt!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Reizen per openbaar vervoer duur?
Ga naar: