Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
11 Feb 2012, 02:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Schotland
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verhuizen naar Schotland  (gelezen 11379 keer)
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #50 Gepost op: 11 Mrt 2008, 14:34 »

Gefeliciteerd!

Dirk, is die electriciteit niet per 3 maanden? Wij betaalden in ons vorige huis 150 pond voor 3 maanden electriciteit. In ons nieuwe huis is dat 230 voor dezelfde periode. Maar we hebben nu 2 koelkasten en 2 vriezers. We hebben alleen gas in een fles om te koken. Geen idee hoeveel dat kost en hoe lang je met een fles doet. Verwarming en heetwater is op olie. Hoeveel olie je gebruikt hangt natuurlijk heel erg af van hoeveel je stookt. In de winter kan je wel op 300 pond per 4 maanden rekenen. Water is een vast bedrag en zit in je council tax.

Council tax hangt van de waarde je huis af. Dat geldt ook voor huurhuizen.

Tandarts zal voor de kinderen gratis zijn, maar je vrouw en jij zullen zelf moeten betalen, behalve als je een tandarts kan vinden die je als NHS-patient wil aannemen. 30 pond per consult. Dokter is gratis. Medicijnen zijn gratis voor kinderen en senioren. Je kan misschien een ziekenkosten verzekering via je werkgever afsluiten, die kan je aanspreken om bijv. voorang te krijgen bij lange wachtlijsten.

Levensmiddelen zijn iets duurder, misschien een paar tientjes (euro) per maand meer. Alcohol is idd stervens duur. Kleding en schoenen zijn goedkoper.

Autoverzekering rond de 300 pond per jaar, hoewel dat heel erg van je type auto, leeftijd etc. afhangt. Wegenbelasting 200 pond, maar hangt ook weer van je auto af.

Kinderbijslag 120 per maand voor 2 kinderen. Dat is meen ik meer dan in Nederland. Vergeet dit niet om te zetten!

Ik denk dat het levensonderhoud hier meer kost dan in Nederland. Echter, je betaald minder belasting.

Ellen
Raggy
Gast
« Antwoord #51 Gepost op: 11 Mrt 2008, 19:00 »

Bedankt Ellen en Dirk voor jullie snelle reactie!

Dirk, wat betreft met huizen moeten wij kijken naar een gelijkvloerse huis.. meestal een bungalow, wat ik heb gezien zit op ongeveer 700 tot 800 euro.

Maar kunnen wij van 1950 pond (netto) per maand rondkomen..
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #52 Gepost op: 21 Mrt 2008, 21:26 »

Raggy,

Moet de huur daar ook vanaf? Dan moeten jullie inderdaad alles goed op een rijtje zetten.

Ellen
ina en hans
Schotland fan

« Antwoord #53 Gepost op: 25 Mrt 2008, 13:43 »

Hallo Raggy,
Wij zijn vorig jaar augustus naar Schotland verhuisd vanuit het noorden van Nederland.
We komen rond van ong. 1600 pond per maand. We huren een farmhouse voor 500 pond per maand (750 euro)
Electrisch is ong. 10 pence per eenheid ,liter olie is ong. 50 pence. De olieboer die de tank kwam vullen sprak over een gebruik van ong. 100 liter per week in de winter. Hangt er natuurlijk ook vanaf of er iemand thuis is overdag. Water betalen we niet, komt uit een eigen put.
Wij krijgen kinderbijslag voor 2 kids is inderdaad 120 pond per maand. Het heeft bij ons ong. 6 maanden geduurd voordat ze gingen betalen terwijl de aanvraag al eind september bij hun binnen was.
Wegenbelasting is ong. 180 pond per jaar. Hangt van de auto af ,net als de verzekering. Ook betaal je hier nog kijk en luistergeld. Weet niet precies hoeveel maar is vast op internet te vinden.
Council taks is ong 1200 per jaar. Daarin tegen betaal je niet voor de schoolbus en geen schoolgeld voor de middelbare school. Ook geen boekenhuur.
Boodschapen doen we meestal bij de Lidl in Fraserburgh. Is toch iets goedkoper dan de Tesco en de Somerfield.
Succes met alles.
Ina
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #54 Gepost op: 28 Mrt 2008, 12:24 »

Hoi Raggy,

Wij wonen nu ruim 10 jaar in Schotland en denk dat je nog een post moet opnemen in je begroting, nl "vakantie".
Je wilt toch vast wel minimaal 1 x per jaar naar Nederland en daarnaast gaan wij ook nog "echt" op vakantie. Weekendjes weg naar familie of vrienden zitten er hier niet in, dus dat compenseren wij door in de schoolvakanties soms een paar dagen weg te gaan. Verder moet je geld reserveren voor een onverwachts bezoek naar NL ivm ziekte of overlijden. Daar komt nog bij dat je hier geen vakantiegeld krijgt.

Wat wij hier ook erg prijzig vinden is iets laten doen aan je huis, maar als je een huurhuis hebt heb je daar dus niet me te maken. Bij ons zijn bv dit jaar door alle storm al 3 keer pannen van het dak gevlogen en voordat je weer een betrouwbare "beun" gevonden hebt...............

Sterkte met alle overwegingen.
Groet uit Bearsden,

Andrea
Chris
Schotland fan

« Antwoord #55 Gepost op: 16 Aug 2010, 14:11 »

heey allen,

sinds kort ( net een maand) in schotland gesetteled, en het bevalt me prima.

even terug komend op dat boodschappen doen, je kunt hier een soort Andijvie halen wij halen het altijd bij "Morrisons", gewoon omdat het daar het lekkerst is en meer naar Andijvie smaakt. zoek naar " Sliced Spring Greens" en kost ongeveer een pound ( hangt ervan af waar je zit ). het zit verpakt in een plastic zak. Het is alleen grof gesneden, dus will je het wat fijner hebben dan mag je zelf aan het snijden gaan Smiley.

Succes

P.S. IK mis m`n Karnemelk Sad, enig idee waar je dat kan halen? bij een boer ofzo? BVD

Struner
Schotland fan

« Antwoord #56 Gepost op: 16 Aug 2010, 20:00 »

Ja, Schotland en groente...
wortels, wortels, wortels,

rapen en kolen

nou vooruit,
bloemkool en broccoli

Het is echt nog niet beter dan zo'n dikke 30 jaar geleden.
Toen nam de handelaar die hotels bij mij in de buurt aan de westkust groente leverde voor mij elke week wel een krop andijvie mee uit Edinburgh, dus het was er wel. Toen hij het een keer had leren eten nam hij meer mee, om het bij ons aan tafel helpen opmaken

En karnemelk, oftewel buttermilk, als je niet niet de buurt van een botermakerij woont dan wordt het hem niet ben ik bang.  Nee!!!

MVG,
---Peter.
Roald
Schotland fan

« Antwoord #57 Gepost op: 16 Aug 2010, 21:13 »

P.S. IK mis m`n Karnemelk Sad, enig idee waar je dat kan halen? bij een boer ofzo?

Poolse winkels verkopen iets dat daar op lijkt: het is iets dikker en iets zuurder dan karnemelk, maar het kan er goed voor doorgaan Wink. Als ik het me goed herinner heet het kefir.

Voor paprika-chips moet je trouwens ook in Poolse winkels zijn. De Britten eten de gekste smaken chips, maar gewone paprika ho maar Smiley.

Aan de groente-lijst is witlof ook nog toe te voegen: jarenlang hier niet te krijgen, maar inmiddels dus wel.

Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #58 Gepost op: 16 Aug 2010, 22:39 »

"Het is echt nog niet beter dan zo'n dikke 30 jaar geleden"

Nou Peter, ik vind dat je nu wel errug overdrijft, hier in Glasgow kan ik eigenlijk alles wel krijgen, witlof en andijvie misschien niet overal.
Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn auto in Nederland niet graag vollaadt bij Meneer Heijn. laughing7

En buttermilk is bij Morrisons ( wederom in Glasgow) te koop.

Struner
Schotland fan

« Antwoord #59 Gepost op: 17 Aug 2010, 08:35 »

[..]hier in Glasgow kan ik eigenlijk alles wel krijgen[..]

Wink Ja, in de grote stad, in de grote stad...
Maar aan de westkust...  dontknow

MVG,
---Peter.
Dien
Schotland fan

« Antwoord #60 Gepost op: 17 Aug 2010, 08:53 »

op dit moment zijn we nog steeds aan het onderhandelen met de gemeente alhier over opkoop van ons bedrijf. Als alles meezit kunnen we zomer 2011 koetjes melken in de buurt van Ayr, kun je bij ons de (karne)melk komen ophalen.

Groetjes, Dien  sunny
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #61 Gepost op: 17 Aug 2010, 19:30 »

Ja Peter, dat is dan de "prijs" die je moet betalen voor het wonen in een dun bevolkt gebied  tongue3
Bagh Alluin
Schotland fan

« Antwoord #62 Gepost op: 17 Aug 2010, 21:21 »

Courgettes, ijsbergsla, veldsla, jonge spinazie, aubergines, groene asperges, peultjes, verse tuinbonen, sperciebonen, verse erwten ( in peulen), pastinaak, prei, rode bieten, witte kool, groene kool, spitskool, verse selderij, verse dille, peterselie, bosuitjes, radijsjes  enz en daarnaast een grote diversiteit aan fruit.

Struner moet wellicht eens in wat andere winkels gaan shoppen denk ik. Dit is zomers meestal gewoon bij de Coop in Benbecula verkrijgbaar.
En als de ferrie wegens storm niet vaart is er geen bevoorrading en is het er niet. Eet je gewoon wat anders. Makkelijk toch.

Groeten

Jac

Struner
Schotland fan

« Antwoord #63 Gepost op: 17 Aug 2010, 22:01 »

Jeetje, kwist niet dat er een Volbeda in de buiten-hebriden woonde...
Courgettes, ijsbergsla, veldsla, jonge spinazie, aubergines, groene asperges, peultjes, verse tuinbonen, sperciebonen, verse erwten ( in peulen), pastinaak, prei, rode bieten, witte kool, groene kool, spitskool, verse selderij, verse dille, peterselie, bosuitjes, radijsjes  enz en daarnaast een grote diversiteit aan fruit. [..] Dit is zomers meestal gewoon bij de Coop in Benbecula verkrijgbaar.
Heeft het er misschien iets mee te maken dat dit gedeelte nu weer eigen is?
Struner moet wellicht eens in wat andere winkels gaan shoppen denk ik.
Nou nee, ik ben echt niet van plan alle winkels af te reizen  confused2  laughing7 , kkom zo al genoeg winkels tegen met een aanbod zoals ik beschreef en Benbecula ben ik al eens geweest

MVG,
---Peter.

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Schotland
Ga naar: