Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 13 Feb 2008, 09:12 » |
|
succes met het laatste gesprek, en geweldig dat je ons op de hoogte houdt. Trouwens, het is wel off topic, maar vind het erg leuk om dat te lezen van de boodschappen  net of we erbij zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 13 Feb 2008, 13:03 » |
|
Wat je auto betreft. Je kan alleen rond blijven rijden met NL platen als je bij een gemeente als inwoner van Nederland ingeschreven blijft staan. Dan kan je je verzekering in Nederland en wegenbelasting aanhouden. Deze situatie was van toepassing op forumlid Goud. Als je je uitschrijft als inwoner van Nederland dan zal je geen verzekering in Nederland meer kunnen krijgen.
Mijn verzekering, dat was Unive, had 3 maanden als maximum dat je auto ongestraft naar het buitenland mocht; ANWB 5 maanden. Het al dan niet ingeschreven staan bij de Nederlandse burgerlijke stand stond hier, bij mijn weten, bij beide helemaal los van ! Bij Unive kon je die periode trouwens, weliswaar tegen extra premie, verlengen. Kijk je verzekeringsvoorwaarden er op na, dat moet de (on-)mogelijkheden verduidelijken; bijvoorbeeld of er onderscheid gemaakt wordt tussen lieden die wel in NL ingeschreven zijn en zij die dat niet zijn. Even on topic, als je auto meer als tien jaar oud is kan je die zonder kosten invoeren. Al zal deze wel eerst een APK (MOT) keuring moeten ondergaan en de koplampen moeten worden aangepast. Kosteloos zou ik niet willen zeggen: de aanvraag voor een nieuw kenteken kost £50. Als je wagen jonger is dan 10 jaar moet je een type approval aanvragen, waar allerlei kenmerken van je auto op staan. Die komt op iets van £110/120. Is je auto ouder dan 10 jaar, dan hoef je die niet aan te vragen. Denk dat je dat bedoelt, maar er blijven dan nog genoeg kosten over  .
|
|
|
|
|
|
Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
|
|
|
Dirk
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 13 Feb 2008, 13:36 » |
|
Met kosteloos bedoelde ik dat je geen invoer kosten hoeft te betalen wat je met een jongere auto wel moet. De gewone admin kosten die blijven gewoon . 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grasshopster
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 13 Feb 2008, 17:44 » |
|
Roald, van de Unive website: Woonachtig in het buitenland - Kan ik mijn auto toch bij Univé verzekeren? Nee, Univé sluit alleen verzekeringen voor personen die woonachtig zijn in Nederland en in het bezit zijn van een in Nederland geldig rijbewijs. Het voertuig moet hoofdzakelijk in Nederland gebruikt worden. Ik zocht eigenlijk of ik in de auto van mijn vader mag rijden wanneer ik in Nederland ben, maar kon dat niet vinden. Raggie, kijk eens op deze website voor huurhuizen: http://www.hspc.co.uk/rentals.aspWat boodschappen betreft, Chris kwam gisteren thuis met stroopwafels, produced in the Netherlands for Asda! Ellen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 13 Feb 2008, 19:25 » |
|
Een goedenavond,
Nou gesprek gehad en het ging lekker, degene waar ik een gesprek mee had gehad wordt ook mijn direct leidinggevende en die was heel positief.. Hij gaat een positief advies richting het management geven dus ja..
Morgen wordt ik opnieuw gebeld om de puntjes op de i te zetten wat betreft salaris, en de termijn wanneer ik kom en nog een paar andere dingen!
Het enige waar ik tegenop zie om mijn kinderen lang niet te zien... de oudste is 11 en de jongste is 9 en altijd heb ik ze gedoucht en naar bed gebracht... dus dat zal me heel moeilijk vallen, maar ja het is maar voor een tijdje!
Ik ga ook maar even mijn verzekerings maatschappij even bellen hoe het zit mijn motor en de auto, het liefst willen we een jaar met deze auto in Schotland blijven rijden omdat we ook het voor een jaar willen aankijken of het inderdaad bevalt ons verblijf in Schotland!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 13 Feb 2008, 19:36 » |
|
klinkt goed joh. Ik hoop dat het een definietief ja word. Kan me wel voorstellen dat je je kids zal missen, maar net als je zegt, het is tijdelijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 13 Feb 2008, 19:39 » |
|
Ja dat is waar..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 13 Feb 2008, 19:41 » |
|
bij wat voor bedrijf ga je eigenlijk werken?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 13 Feb 2008, 19:43 » |
|
Capgemini
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 13 Feb 2008, 19:52 » |
|
en wanneer zou je dan moeten beginnen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mirjam
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 13 Feb 2008, 20:29 » |
|
Dat wordt wellicht een mini-forum-meeting in Inverness met Grasshopster en Raggy. Gezellig!
Mirjam
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 14 Feb 2008, 14:44 » |
|
Een reactie op Ellen/Grasshopster 13 februari 16.44u heb ik bij http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,2062.0.html gezet (Langdurig met NL auto naar UK).
|
|
|
|
|
|
Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
|
|
|
Grasshopster
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #37 Gepost op: 14 Feb 2008, 20:35 » |
|
Capgemini, doet me aan mijn Rijkswaterstaat jaren denken!
Je moet eens bij the Highland Council informeren of er een programma is voor kinderen wiens moedertaal niet engels is. Wellicht via school. Moray heeft dit namelijk. Mijn kinderen kregen zes weken een uur per week een speciale juf.
@Mirjam: meeting in Inverness, daar ben ik voor!
Ellen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #38 Gepost op: 16 Feb 2008, 17:20 » |
|
Hallo allemaal,
Nou de baan hebben ik.. als...... we eruit kunnen komen wat betreft salaris en afspraken wanneer te beginnen! Maar ze willen me hebben dus dat is goed nieuws!! Van de week komen ze met een aanbod!
Ik heb ook even geïnformeerd bij mij autoverzekering (FBTO) ik kan maximaal een jaar verzekerd blijven maar moet wel een Nederlandse correspondentie adres en een Ned bankreknr aanhouden!
Raggy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #39 Gepost op: 16 Feb 2008, 17:31 » |
|
He Grasshopster, die flat van je vriend.. hoeveel moet ie kosten dan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #40 Gepost op: 16 Feb 2008, 21:06 » |
|
He Raggy! Gefeliciteerd met je baan! Ga ervan uit dat als je tot hier zonder kleerscheuren bent doorgekomen, puur op je gezonde verstand, de rest ook wel zal lukken. Zo zie je maar hoe je straks je kilt draagt bij je klompen! Voor je het weet heb je een leuk onderkomen gehuurd en ben je een jaar verder, heb je een andere auto en spreek je een heel andere "RRRR" uit dan je gewend bent in Nederland. Capgemini is niet het eerste het beste bedrijfje en je moet echt wel wat bagage in je rugzakje hebben anders willen zij je niet zo graag hebben, dus daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. Denk je straks nog wel aan ons als je in de weekeinden je tijd verbrengt in The Cairnsgorms? of de Trossachs? of "even" naar Kyle of Lochalsh of Applecross rijdt voor een maaltje allerbeste Lobster? Good on ya, mate! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grasshopster
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #41 Gepost op: 25 Feb 2008, 17:22 » |
|
Raggy, hoe gaat het met de baan? Dave (de vriend) werkt monenteel in Brazilie. Chris (mijn man!) raadt het echter af om deze flat te huren. Hij ligt nl in een ongunstige buurt tegenover een pub waar volgens hem de "rough elements" van Forres stamgasten zijn. Sinds het rookverbod in pubs is de overlast op straat bij de ingang flink toegenomen. Dus, behalve als je van plan bent om elke avond in de pub door te brengen, niet ideaal. Dave is hier overigens niet bepaald blij mee. Een beetje flat gaat vanaf 425 pond/maand. Het huis waar wij in zijn begonnen is ook weer te huur: http://www.clunyestateagents.com (Tora in Dyke). Ellen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #42 Gepost op: 25 Feb 2008, 21:44 » |
|
Hallo Ellen,
Als het goed is krijg ik aankomende week via de post een aanbieding wat betreft salaris en arbeidsvoorwaarden!
En wat helemaal mooi is dat mijn vrouw ook daar kan beginnen dus dat is helemaal perfect natuurlijk!
De werkgever is bereid om te wachten totdat het huis verkocht is, kunnen we als gezin allemaal overkomen! We mikken nu op juni... nu maar hopen dat het huis snel verkocht wordt!
We willen in mei twee weken op vakantie gaan richting Schotland.. ben zeer benieuwd!
Bedankt voor de moeite!
Raggy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grasshopster
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #43 Gepost op: 26 Feb 2008, 13:09 » |
|
Geweldig zeg!
Succes met de huisverkoop. Zal voor jullie duimen.
Ellen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #44 Gepost op: 28 Feb 2008, 23:34 » |
|
Hallo allemaal,
Nog even een vraagje.. hoeveel is het verschil tussen bruto loon en netto loon?
We wachten nog op het aanbod, vandaag contact gehad komt er aan, heb begrepen van de contact persoon dat het daar allemaal op een lager pitje gaat dan hier in Nederland!
We hebben inmiddels een vakantie geboekt, we hebben twee huisjes gehuurd.. 1tje bij Loch Ness en de andere bij Cromarty. We vertrekken op vrijdag 24/4, we gaan via Dover heb er nu al zin in!!
Raggy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #45 Gepost op: 29 Feb 2008, 11:17 » |
|
Er gaat ongeveer 22% van je bruto loon af.
Is mooi gelopen zo allemaal en dan ook nog beide een baan geloof ik ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #46 Gepost op: 01 Mrt 2008, 20:01 » |
|
leuk vooruitzicht ook zo'n voorjaarstripje naar Schotland. Donderdag alvast de voorpret met foto's!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raggy
Gast
|
 |
« Antwoord #48 Gepost op: 10 Mrt 2008, 23:15 » |
|
Hallo lui,
Inmiddels heb ik een aanbod van Gapgemini ontvangen, van mijn vrouw nog niet...
Ik wil toch hier nog een vraag stellen!!
Het is heel moeilijk te bepalen wat een redelijk inkomen is als het voor mij nog niet echt duidelijk is wat de maandelijkse kosten zijn!
- Als ik kijk naar de huren... ben ik ongeveer 700/800 pond kwijt aan huur, maar wat ben ik gemiddeld kwijt aan water/gas en elektra. -Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan verzekeringen voor 4 personen. -Hoeveel ben je kwijt aan boodschappen. -Hoeveel ben je kwijt aan gemeentelijke belastingen (Inverness)
Ik weet dat er geen exacte cijfers nodig zijn maar met gemiddelde kom ik al heel ver.
Met de offer die ons is aangeboden en met de informatie die ik van jullie hoop te krijgen kan ik alles even op een rijtje zetten!
Ik wil jullie alvast hartelijk bedanken voor alle info die jullie me hebben gegeven!
Raggy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #49 Gepost op: 10 Mrt 2008, 23:44 » |
|
Als je 700 tot 800 pond betaald voor een huis is dat vrij veel. wij betalen hier in Fife nu 475 en dat is privat huur en iet via een woning cooperatie. Voor gas en elektra moet je tussen de 100 en 150 per maand rekenen maar dat hangt er vanaf wat je gewend bent aan temperatuur.(water heb ik hier in fife nog nooit voor betaald tenzij het in de gemeente belasting zit) Boodschappen zijn duur hier vergeleken met Nederland. Kratje bier met 24 flesjes is richting de 15 pond om maar een voorbeeld te noemen. Daarom nemen we de auto mee naar Nederland want dat betaald de trip terug als we de auto vol laden  Council tax hier in Fife voor een band c woning zit op 1400 pond per jaar maar dit verschilt van council tot council en kan je het beste even opzoeken op pagina van inverness council Als je je postcode van de woning weet kan je er via deze pagina achter komen welke tax band je zit http://www.saa.gov.uk/Verzekeringen bedoel je hiermee inboedel verzekering of gezondheids zorg? Inboedel verzekeringen zitten we hier rond de 10 of 12 pond per maand. ziekte kosten gaat voor de NHS via je loon maar bij betalen moet je wel als je medicijnen ophaalt. Prive verzekeringen zou ik niet weten want die hebben we niet. wel BUPA via het werk. Je kan eventueel even navragen bij je nieuwe werkgever of ze dat daar ook hebben. Mijn inkomen zit op 16500 en ik werk in een soort call centre maar niet voor eind gebruikers maar voor bedrijven en we zorgen daar engineers naar een bepaalde locatie toe moeten om een storing op te lossen. Meeste gewone call centres zitten tussen de 13000 en de 15000 in qua salaris. Mijn vrouw is een validation engineer voor een pharmaceuticals bedrijf en zit rond de 25000 op jaar basis.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|