Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
09 Feb 2012, 03:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Schotland
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verhuizen naar Schotland  (gelezen 11372 keer)
Raggy
Gast
« Gepost op: 19 Jan 2008, 22:36 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand die voor me kan beantwoorden!
Het zit namelijk zo, we zijn bezig om naar Engeland te gaan emigreren.. ik heb een baan aangeboden gekregen in Leeds!  Ik heb via de werkgever en diverse instanties en het Engeland forum informatie ingewonnen ivm mijn gehandicapte zoon van 9, hij heeft een spierziekte. Nu weet inmiddels dat de voorzieningen niveau goed is en medische zorg aanwezig is! Dat is voor ons erg belangrijk om dat uitgezocht te hebben!

Nu wordt er misschien afgevraagd.. wat doe je hier dan.. dit is de Schotland forum haahah, het zit namelijk zo!
Ik heb van de week ook een baan aangeboden gekregen voor Schotland, in Inverness... is een stuk verder naar het noorden toe maar het heeft ons toch wel doen twijfelen. Ik heb altijd een keertje naar Schotland op vakantie gewild en heb altijd goede verhalen gehoord via via, dit wordt ook bevestigd door alle verhalen/berichten die op deze forum vermeld staan!
Nu wil ik de zelfde vraag stellen die ik ook op de Engeland forum heb gesteld, zijn de voorzieningen en gehandicapten beleid op het zelfde niveau als in Engeland? Mijn zoon zit in een rolstoel, is dat wel te doen daar praktisch (aanpassingen in het openbaar leven!) en hoe gaan de Schotten om met gehandicapten, de laatste vraag stel ik omdat er al een enorm verschil tussen Nederlanders en Engelsen is.

Alvast bedankt voor het lezen!

De groeten,

Raggy
Ina
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Jan 2008, 02:02 »

Hallo Raggy, welkom op het forum, ik hoop dat er mensen hier zijn die je kunnen helpen, wellicht mensen die er al een tijdje wonen?
Is er echt zo'n verschil tussen Nederlanders en Engelsen? In welk opzicht?

Yours Aye for Scotland
skye
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Jan 2008, 11:50 »

ik zou je ook niet kunnen helpen met je vraag. Wel dat ik het wel wist, ik ging naar Inverness in plaats van Leeds. Wat voor werk doe je dan? Erzijn hier wel mensen die in Scholtand wonen, o.a. Mirjam en Dirk, ik hoop dat die dit lezen en je vraag kunnen beantwoorden.

Ina
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Jan 2008, 12:12 »

Er zijn hier wel mensen die in Scholtand wonen, o.a. Mirjam en Dirk, ik hoop dat die dit lezen.
Een PM behoort ook tot de mogelijkheden.

Yours Aye for Scotland
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Jan 2008, 12:23 »

Hallo Raggy

Wat is de levensstijl die jullie zoeken? Wij wonen op een half uur van Inverness en hebben het ontzettend naar ons zin hier. Maar wij houden van rust en ruimte en niet van het jachterige stadsleven.

Leeds en Inverness hebben allebei hun voors en tegens. Leeds is een grote stad met alles wat je maar wilt, maar is dus ook veel drukker, meer criminaliteit (Bradford is zo'n beetje het centrum van rassenhaat in de UK). Inverness is slechts een provinciestadje met basis voorzieningen. Maar het heeft alles wat je nodig hebt en zelfs van het centrum sta je binnen een kwartier in de natuur, bergen of strand. Het tempo ligt veel lager. Het is wel erg ver noord, zelfs IKEA komt hier niet thuisbezorgen!

Wat voorzieningen voor gehandicapten betreft kan ik alleen vertellen dat basis voorzieningen zoals ramps bij scholen, bieb, zwembaden e.d. aanwezig zijn. De Forestry Commision werkt ook aan voorzieningen voor rolstoelers in hun bossen. Zo hebben ze in het bos achter ons huis pas een heel leuk pad aangelegd dat geschikt is voor rolstoelen.

Voor medische voorzieningen zou je NHS Scotland moeten raadplegen. Het enige dat ik weet is dat het kinderziekenhuis voor Schotland in Glasgow is. Dat is een goeie 3 uur rijden van Inverness.

De houding van Schotten tenopzichte van gehandicapten? Ik zou het niet kunnen zeggen. Maar de levenshouding van de Schotten hier in het noorden is laidback, no-nonsense, hardy en tough. Men is ontzettend aardig en behulpzaam zonder sentimenteel te zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ellen
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Jan 2008, 12:40 »

Ik denk dat de voorziening voor gehadicapten wel redelijk waren.
Je hoeft bijvoorbeeld niet te ver van te voren een verzoek naar de trein maatschappij te sturen als je met de trein wil reizen omdat elke trein zijn eigen loop plank heeft en elke kinder wagen en rolstoel mee kan.
Bussen die zover kunnen zakken dat mensen met een rol stoel of een kinder wagen mee kunnen.
Ik heb ze al op Edinburgh Airport gezien dat er ook nog een lop plank uitschijft en je dus geen zogen hoeft te maken over de gap tussen de stoep en de bus.
In een hoop openbare gebouwen zoals museums staan rol stoelen klaar.
De london cabs die je toch wel veel ziet in steden is hetzelfe het geval.
Die hebben ook een eigen loop plank zodat een rol stoel mee kan en de bestuurder helpt je naar binnen..
Bij supermarkten heb je bijvoorbeeld winkel wagens waar een rolstoel aan vast geklemd kan worden en er kan eventueel iemand mee lopen om dingen te pakken die wat hoger staan en andrs kan je altijd een voorbij ganger vragen om iets te pakken.
Dit gebeurd mij ook vrij vaak.
Met mijn 1 meter 97 kan ik bij de hoger schappen komen Smiley
Ik denk dat er niet veel verschil tussen zal zitten qua zorg tussen Leeds en Inverness maar ik zou voor Inverness kiezen omdat je daar wat meer ruimte hebt en de mensen meestal een stuk vriendelijker zijn als in het Noorden van Engeland.
We hebben er drie jaar gewoond en dat doen we nooit weer dan maar terug naar Nederland.
Ik denk ook dat de lucht wat schoner is die kant op.

Maar misschien dat je een email kan sturen naar de Inverness Council?

http://www.highland.gov.uk/Links/disabilityresources.htm
Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Jan 2008, 23:04 »

Hi Raggie,

Heb aan het voorgaande weinig toe te voegen. Wij wonen alweer 10 jaar vlakbij Inverness en het is een geweldig gebied om te wonen. De laatste jaren zijn er heel veel voorzieningen voor gehandicapten gekomen en daar zul je alleen maar baat bij hebben. Ik kan me voorstellen dat je voor je zoon ook in het ziekenhuis in Inverness terecht kunt; je kunt daar in elk geval altijd informeren:
Raigmore Hospital
Old Perth Road
Inverness
IV2 3UJ
Tel: 0044 1463 704000
Mocht ik nog verder kunnen helpen, dan stuur maar even een p.m.

Sukses ermee,

Mirjam

Raggy
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Jan 2008, 21:47 »

Bedankt alvast voor alle reacties!

Het verschil tussen Nederlanders en Engelsen in het algemeen is... het benaderen van elkaar, behulpzaamheid, respect, normen en waarden, sociaal gedrag enz enz! Dit is dan wel in het algemeen, ik woon hier in de randstad en je hebt al een probleem met in de rij staan bv bij de bakker... en als er iemand voordringt en als je er wat van zegt dan heb je al een probleem, als je iemand hier helpt staan ze je verbaasd aan te kijken dat je hulp aanbied en natuurlijk de massale drukte overal!!  Volgens mij wek ik nu de indruk dat ik/we het hier zat zijn!

Wat voor levenstijl zoeken wij.... ruimte,tijd,rust en minder geleefd te worden, een inkomen is belangrijk maar als we genoeg hebben om te leven zijn wij al tevreden! de levens houding die wordt omschreven door Ellen is precies wat wij zoeken!

En Ellen jij schrijft dat  Bradford het centrum is van rassenhaat.. toevallig is mijn vrouw van javaanse/chinese afkomst dus dat is wel iets waar wij mee rekening moeten houden! Hoe is dat dan in Schotland... hoe staan die tegenover donkere buitenlanders?? Ze kan wel trouwens lekker koken, dus als we er wonen dan komen jullie maar eens langs hhaha.. zijn er trouwens toko's in Inveness??

We hebben met een gemeente in Engeland (waar we waarschijnlijk gaan wonen.. als we niet in Schotland wonen!!)contact gehad en die vertelde ons dat we contact moesten opnemen met de social worker als we daar wonen en dan zou er iemand langskomen om te kijken wat voor voorzieningen nodig zouden voor Joachim!
Werkt dat ook zo in Schotland..Inverness?

Door jullie reactie, hebben we besloten om in ieder geval in gesprek te gaan met de werkgever en er voor te gaan!!

Hoe is de huizenmarkt eigenlijk.. we willen eerst huren daarbij helpt ook de toekomstige werkgever maar zijn er ook gelijkvloerse huizen..bungalows op de markt??

De groeten,

Raggy
skye
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Jan 2008, 08:12 »

hai raggy

er zijn heel veel gelijkvloerse huizen in Schotland, ook te huur.
Heel veel sites van makelaars. ik ben zelf geinteresserd in huizen, kijk er dus veel op www.lawscot.com  is van makelaar Masson Cairns, die zit in Grantown on Spey geloof ik, maar heeft ook huizen in Inverness en omgeving. kijk daar anders eens. En bij www.schotland.pagina staan ook verschillende makelaars. succes

Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 22 Jan 2008, 11:06 »

Hoi Raggy

Het centrum van Leeds staat onder water op dit moment!

Donker gekleurde mensen zie je hier niet zo veel. De hiermee gaande problemen zijn er dus ook niet. Ik denk dat men daarom vrij neutraal tegenover donkere mensen staat. Er zijn wel veel oost Europeanen. Toko's ken ik niet, wel Poolse winkeltjes! In de supermarkten zijn wel veel Indiaase kruiden etc. te krijgen. Voor een echte chinese maaltijd komen wij wel langs hoor! Mijn man was laatst laat thuis en had voor zichzelf chinees gehaald: blehh!

Ik denk dat je in Schotland ook iemand thuis kan krijgen om over je situatie te spreken. Eventueel via school. Inverness is Highlands, maar als je iets verder van Inverness wil wonen kan je ook in Moray terecht komen. Dan heb je met andere instellingen te maken en deze hebben niet altijd dezelfde regels en fascililteiten. Je kan deze dus vergelijken.

Wat huizen betreft, bungalows, al of niet met verbouwde bovenverdieping, zijn hier zeer gangbaar. Dus een huis vinden met slaap- en badkamer beneden zal geen probleem zijn.

Als je een huis zoekt, er zijn Estate Agents maar ook Sollicitors die huizen verkopen/verhuren. Enkele websites: http://www.spcmoray.com/,   http://www.hspc.co.uk/

Groeten
Ellen
Raggy
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Jan 2008, 21:50 »

Een geodenavond allemaal,

We zijn alweer een stapje verder... we hebben het eerste gesprek gehad!! We hebben onze wensen en dergelijke doorgegeven bij de werkgever en nu even wachten of de werkgever daar mee accoord gaat!! Zo ja dan krijgen we onze tweede geprek maar ja even afwachten maar!

Ons huis staat te koop... dus we zijn goed op weg, ook mijn wederhelft gaat er helemaal voor! We willen met de voorjaarsvakantie richting Schotland gaan eens kennins te maken met de regio waar we willen wonen!

Voor onze gehandicapte zoon hebben we al een speciale school gevonden, maar we kunnen daarmee verder als we definitief de baan hebben!

Ik las verder op de forum dat het geen probleem is om met je nederlands kenteken door te blijven rijden... maar ik heb ook een motor die ik op een Engels kenteken wil zetten heeft iemand daar evaring mee??

Ik hou jullie op de hoogte!!

Raggy
Ina
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 27 Jan 2008, 21:59 »

Zijn jullie al wel eens in Schotland geweest?

Yours Aye for Scotland
Raggy
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Jan 2008, 22:06 »

Hallo Ina,

Nee nog niet...
Raggy
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 11 Feb 2008, 21:33 »

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn 2de gesprek gehad en die liep voorspoedig... woensdag heb ik mijn 3de gesprek en laatste gesprek maar het ziet er goed uit!

Ik heb wel even een vraag.. vragen, het kan zo zijn dat ik eerder vertrek naar Schotland omdat ons huis nog niet is verkocht en als we direct met het hele gezin ga zitten we met 2 huizen... dat valt financieel niet op te brengen!

Nu mijn vraag.. is er een ruim aanbod van huurappartementen/kamer tegen redelijke prijzen (wat zijn de gangbare prijzen?), als ik iets ga kijken wat zijn een beetje de leuke buurten in Inverness, is het levensonderhoud op het zelfde niveau als in Engeland.

Deze informatie zal ook wel te vinden zijn op het net maar ik kijk regelmatig hier op het forum en de info die door de kenners wordt gegeven daar kan ik ontzettend veel mee!!

Alvast bedankt... Raggy
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 12 Feb 2008, 13:07 »

Hoi Raggy

Dat gaat lekker vlot!

De kosten van levensonderhoud zijn denk ik zo'n beetje gelijk aan Engeland. Levensmiddelen zijn gemiddeld duurder dan in Nederland, maar kleding en schoenen weer goedkoper.

Kan je werkgever je misschien helpen met huur accomodatie? Ze kunnen je zeker wel vertellen in welke buurt je beslist niet moet zitten. Een vriend van ons heeft wel binnenkort een flat te huur in Forres, maar dat vind je misschien te ver van Inverness. Prijzen zou ik zo niet weten. Wij huurden een heel huis voor 650 pond/maand.

Wat je auto betreft. Je kan alleen rond blijven rijden met NL platen als je bij een gemeente als inwoner van Nederland ingeschreven blijft staan. Dan kan je je verzekering in Nederland en wegenbelasting aanhouden. Deze situatie was van toepassing op forumlid Goud. Als je je uitschrijft als inwoner van Nederland dan zal je geen verzekering in Nederland meer kunnen krijgen. Dit hebben wij en forumlid Roald gedaan. Wij, en Roald, hebben onze auto geimporteerd. Daar zijn op het forum al hele verhalen over geschreven, dus even zoeken. Je hebt misschien een aangepaste auto vanwege je zoon, maar het eenvoudigste is om hem in Nederland te verkopen en in Schotland een nieuwe te kopen.

Heb trouwens in de Tesco in Inverness Sambal Oeloek en Ketjap Manis gevonden. Aye

Succes!
Groeten uit een lenteachtig noord Schotland.
Ellen
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #15 Gepost op: 12 Feb 2008, 15:02 »

Ellen,
Klopt wat je schrijft, wij waren voor 6 jaar, hadden ons huis in Lelystad aangehouden, en zijn ook nooit uitgeschreven geweest. Weet je dat de Tesco kano's vekoopt? Zo heten ze volgens mij. En ook de oer hollandse beschuiten?   Aye Aye
Groetjes
Margolia
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 12 Feb 2008, 15:33 »

Margolia
Ik dacht even dat je die plastic boten bedoelde! icon_scratch Ik ga op zoek. Beschuit heb ik idd gevonden en sla altijd in als ik bij een grote Tesco of Asda ben. Senseo en Melba toost hebben ze ook. In Findhorn foundation shop hebben ze ontbijtkoek en stroopwafels. Nu nog koffiemelk, hagelslag, vlokken en witlof proberen te vinden. Oh, en Unox, Brinta ....... Eind maart komt er visite met de auto. Ik ga alvast een lijstje maken! happy10

Ellen
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #17 Gepost op: 12 Feb 2008, 16:01 »

Een soort van hagelslag kun je vinden bij de taart versierings artikelen. Ze heten dacht ik sprinkels. Ik nam ook altijd een serie heerlijk echt bruin brood mee. In de vriezer. Koffie, koffiemelk, leverworst, Klene drop, je wilt het niet weten. Eind volgende maand gaan we naar onze zoon in Edinburg dan slepen we ook heel wat mee. En in de vriezer van de Camper, bami schijven, kroketten en bitterballen. Als hij hierheen komt neemt hij  laatstgenoemde ook mee. We pakken het dan in kranten in, in de koeltas, en het komt bevroren in Schotland!!!!!!! Witlof wordt in de grote Tesco verpakt verkocht op zo'n schaaltje per 3 struikjes. evil5 evil5

Margolia
Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 12 Feb 2008, 16:50 »

Bij ons worden de kroketten en bamischijven ook nog vaak bevroren uit NL mee naar hier genomen! Koffiemelk kun je wel kopen hier, het heet dacht ik evaporated milk en zit in blikjes. Ik ben inmiddels al zo aan gewone melk in de koffie dat ik het bijna nooit meer koop.
Wat ik hier nog steeds mis is andijvie (maar vorig jaar hebben we het voor het eerst zelf in ons groentekasje geteeld en het was heerlijk) en karnemelk. De kleine 280 ml pakjes karnemelk die je hier kunt krijgen lijken meer op yoghurt.

Wat het huren in Inverness betreft, ik denk ook dat je het beste via je werkgever hulp kunt vragen bij het vinden van een flat. De prijzen zullen rond de £400 per maand liggen, schat ik zo.

Sukses met alles,
Mirjam
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 12 Feb 2008, 19:19 »

Bij de Lidl verkopen ze goeie koffie melk poeder.
Het zijn bruin glazen potjes en heet gewoon coffee whitener.
Deze zelfde potjes verkopen ze ook bij de Lidl in Nederland.

Ik heb Witlof in poolse winkeltjes gezien in Edinburgh maar erg veel zie je he niet.

We gaan zelf ook altijd met de auto naar Nederland en nemen dan van alles en nog wat mee van koffie tot bier en je hoort de auto zuchten als die hier word uitgeladen.
Alle visite die deze kant op komt krijgen ook altijd een verlanglijstje opgestuurd voordat ze deze kant op komen. Smiley

Even on topic,  als je auto meer als tien jaar oud is kan je die zonder kosten invoeren. Al zal deze wel eerst een APK (MOT) keuring moeten ondergaan en de koplampen moeten worden aangepast.
Dat hebben ze bij ons een keer heel simpel gedaan door de lampen af te plakken alsof je hier op vakantie bent en dat  kon verder gewoon.
Is bij vershillende garages gekeurd over de jaren heen en nergens problemen gehad.

Groeten

Dirk
skye
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 12 Feb 2008, 19:46 »

dat klinkt echt goed Raggy. Als je terug bent van je laatste gesprek bel ik  wel even. kunnen we afspreken. Ben wel wat jaloers hoor icon_silent, maar gun het jullie van harte.

skye

Freebird
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 12 Feb 2008, 19:57 »

Succes op je laatste gesprek. Wellicht kun je erin meenemen dat graag hulp en advies wilt van je werkgever; geeft namelijk ook meteen aan hoe graag je de baan wil.  Natuurlijk breng je ons op de hoogte van je vorderingen? Je moest eens weten hoe veel er intens met je meeleven; jij krijgt de kans die velen van ons -ik incluis!- hopen te krijgen / creeëren. So, don't screw up, mate! icon_thumleft wave
Raggy
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 12 Feb 2008, 22:51 »

Bedankt voor jullie reactie, ik weet meteen ook waar ik de boodschappen moet doen!!

Ik kijk uit naar het gesprek van morgen en laat het jullie weten!

Als het allemaal doorgaat dan ga ik met de motor, auto heeft mijn vrouw nodig ivm onze zoon.. heb al gelezen dat je in Schotland geweldig kan toeren!!

Raggy
Ina
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 12 Feb 2008, 22:52 »

I'll keep my fingers crossed!

Yours Aye for Scotland
skye
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 13 Feb 2008, 08:35 »

hier word ook geduimd hoor!

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Schotland
Ga naar: