Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
23 Mei 2012, 03:37
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen naar Schotland
|
Reizen naar Schotland met de boot
| Topic:
Advies gevraagd.......
Pagina's: [
1
]
2
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Advies gevraagd....... (gelezen 4280 keer)
Gerard
Gast
Advies gevraagd.......
«
Gepost op:
07 Jan 2008, 14:48 »
Hallo beste forum gebruikers,
Wij hebben het plan opgevat om deze zomer met onze kampeerbus, een oude Renault Saviem (
www.renault-saviem.nl
), naar Schotland te gaan.
Nu lees ik dat er eigenlijk aangeraden wordt om met P&O de overtocht te maken en niet met DFDS, ondanks dat je een dag, eigenlijk twee (heen en terug) moet rijden naar Harwich. Hierbij komen dan voor ons ca. 1100 km extra rijden en met een verbruik van 1 op 5 op LPG tikt dat toch wel aan.
Mijn vragen zijn:
1) Is DFDS echt zo'n slechte keus qua overtocht dat de tijd voor lief genomen kan worden?
2) Als wij ruimte, (ruige) natuur en oude dorpen en steden willen zien, wat is dan de beste omgeving om met het Schotland virus besmet te worden?
Bijvoorbaat dank voor jullie advies!
Gerard
Scotland-lovers
Gast
Re: Advies gevraagd.......
«
Antwoord #1 Gepost op:
07 Jan 2008, 15:03 »
Gerard,
Je kunt natuurlijk ook Hoek v. Holland-Hull nemen, ook door P&O en is ons met een camperbus T4 zééér goed bevallen. Je zit dan toch al weer wat noordelijker dan Harwich.
Als je naar de Highlands gaat noordelijk van Lock Ness, kom je daar veel ruige natuur tegen. En natuurlijk langs de kust de nodige vissersplaatsjes.
Wat betreft oude steden, kan ik je niet adviseren. We proberen namelijk zo weinig mogelijk steden aan te doen en zoveel mogelijk in het landschap zelf te vertoeven. Sinds vorig jaar kan dat dus met onze heringerichte camperbus prima en op de mooiste plekjes (wel zoveel mogelijk uit het zicht van andere genieters) vrij overnachten. We zullen af en toe wel eens wat verse boodschappen moeten halen, maar verder blijven we lekker buiten.
Op dit forum vindt je van alles wat. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van jouw eigen belangstelling. Veel leesplezier!
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
07 Jan 2008, 15:13 »
Hallo Gerard, welkom op het forum!
DFDS is helemaal geen slechte keus, vorig jaar waren er wat problemen maar normaal gesproken is het over het algemeen een prima overtocht.
Echter wel een prijzige, je kunt op de site van DFDS een proefboeking maken om te zien wat het in jouw geval kost.
Ik vind je 2e vraag moeilijker, qua steden zijn Edinburgh en Glasgow mijn favorieten.
Wat betreft ruimte en ruige natuur geldt in het algemeen hoe noord-westelijker je komt hoe rustiger en ruiger.
Persoonlijk vind ik de omgeving vanaf Loch Carron, Torridon, naar boven het mooist, maar ook de Gairngorms zijn prachtig, eigenlijk is heel Schotland erg mooi.
Je zou eens bij Raad de foto kunnen kijken, allemaal foto's van forumleden dus geen opgesmukte reclame foto's, daar krijg je misschien een beetje een idee over wat jullie mooi lijkt.
Ook staan er filmpjes op het forum van Mull over haar vakantie in Schotland, erg de moeite waard om een indruk te krijgen van hoe mooi het in het echt is!
http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,2007.125.html#lastPost
Veel plezier hier op het forum en met de voorbereidingen!
Yours Aye for Scotland
goud
Schotland fan
www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
«
Antwoord #3 Gepost op:
07 Jan 2008, 15:51 »
Hoi Gerard,
Wij gaan zeer regelmatig met DFDS en zijn best tevreden. Zijn afgelopen maand geweest ( kerst) en gaan in Maart weer. Het is inderdaad niet de goedkoopste, maar het scheelt een enorm stuk rijden en dan natuurlijk de Benzine / Diesel kosten. In maart gaan we alleen heen met DFDS en terug met Calais / Dover. Misschien is dat ook een optie? Kun je ook nog een stukje Engeland mee pikken. Je rijdt in 2 dagen naar beneden, neem je de avond boot en overnacht je bij de Ferrie Maatschappij bij Calais. Daar is het altijd druk met overnachtende Campers / Caravans.
Maggie
kc
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
07 Jan 2008, 18:51 »
Overtocht : P&O ('99), DFDS ('04) en Superfast Ferries ('07) : allemaal OK
voor mij.
Bereken eens de afstand van je woonplaats naar respectievelijk Ymuiden en Zeebrugge (België). Vanuit Zeebrugge kan je helemaal tot aan Edinburgh varen (Rosyth, aan de noordkant van de Firth of Forth).
De prijs is vergelijkbaar, zeker rekening houden met jullie verbruik (en snelheid ?).
Het "ruige" gedeelte van Schotland vind ik ook vooral de westkust tot helemaal in het noorden en het midden.
T.t.z. (van zuid naar noord) : Skye, Wester Ross, Sutherland en Caithness.
In het "midden" : Cairngorns en Grampians.
De dorpen aan de kust zijn niet zo oud : ze zijn vooral bevolkt geworden na de "Highland Clearances" van de 18e eeuw. De middeleeuwse bouwstijl vind je eerder ten zuiden van Glasgow - Stirling - Edinburgh - Aberdeen.
OK : het is een veralgemening ivm de bouwstijlen, maar hoe noordelijker je gaat, hoe kleiner de historische kern van een stad is.
Wick en Thurso ben je zo door, voor Edinburgh heb je een week vandoen. (en sommigen geraken op Glasgow niet uitgekeken
Sas)
Koen
Mooi, zo'n Saviem. Keep them rolling ! (m'n vader had een Renault Allouette (Estafette) en in de Renault garage stonden ook de "grotere" bestelwagens = de Saviems) Nostalgie nostalgie
Gerard
Gast
«
Antwoord #5 Gepost op:
07 Jan 2008, 20:58 »
Hallo Beste mensen,
Bedankt voor jullie reacties! Al hoop ik dat er nog meer wijze raad zal komen.
Zeebrugge - Edingburg is voor ons niet echt een optie, wij komen uit Wieringerwerf (Kop van Noord Holland).
Wieringerwerf Zeebrugge is al gauw zo'n 320 km volgens de route planner, de winst om noordelijker uit te komen raakt daardoor verloren.
Beste optie's zijn dus Hull of New Castle, welke het wordt hangt dus een beetje van de verdere planning af.
Deze planning zal weer afhangen van o.a. jullie raadgevingen en onze wensen.
Koen, zoals je kunt zien op mijn site doen wij ons uiterste best om de resterende Saviem's te laten rollen!
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
07 Jan 2008, 23:18 »
Als je specifieke vragen hebt, stel ze maar er is meestal wel iemand die het weet
Yours Aye for Scotland
Scotsman
Gast
«
Antwoord #7 Gepost op:
08 Jan 2008, 00:10 »
Gerard,
Ik heb de overtocht met DFDS nu denk ik wel een keertje of 15 gemaakt en ik heb nooit geen problemen gehad. Misschien dat de bedden op de andere boten wat beter zijn of het eten beter is(zou het niet weten ik eet nooit van het buffet op de boot, dat scheelt toch weer in de kosten... tussen de middag warm eten en voor `s avonds wat broodjes meenemen. ontbijten doe ik in een broodjeszaak in het winkelcentrum bij de pier in Newcastle) of dat er misschien wat anders beter is bij een andere maatschappij.
Ik denk altijd maar bij mijzelf het is maar voor 1 nachtje, ik slaap in de hut maar de rest van de avond zit ik in 1 van de barren aan boord.
Dat DFDS misschien wat duurder is compenseer ik met de brandstofkosten(ik kom uit Friesland) en een paar dagen meer in Schotland is ook wat waard (de reistijd naar de andere boten).
Als antwoord op je andere vraag, kan ik ook eigenlijk alleen maar zeggen bekijk de foto`s hier. Al kan ik wel zeggen voor ruige natuur(lees bergen) zou ik niet richting Aberdeen gaan, ook al is Aberdeen de stad van graniet.(ik vond het trouwens niet een mooie stad)
Maar net als Ina als zei, als je wat specifieker bent in wat je zoek en verwacht qua natuur en historie (ik ben een liefhebber van stenen en brons tijdperk) is er hier gegarandeerd iemand die je goed op weg kan helpen.
T4
Schotland fan
The power of the Kilt
«
Antwoord #8 Gepost op:
08 Jan 2008, 06:10 »
DFDS hebben wij zo'n 7 keer mee gevaren.
Altijd goed bevallen, dus kun je rustig gebruik van maken.
Ze hebben alleen een probleempje gehad met de Princess.
Wij hebben de beruchte laatste oversteek eind juni meegemaakt en hebben toen bijna 24 uur op die boot gezeten.
Het is de snelste manier om met eigen voertuig in Schotland te komen.
Als je nou minimaal 3 weken vakantie hebt zou je de korte oversteek kunnen nemen.
Lekker goedkoop overnachten in Engeland ipv een dure hut.
LPG kun je al goed verkrijgen (zelfs in Schotland), prijs zal zo'n 60p per liter zijn.
Egbert
Gerard
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
08 Jan 2008, 08:15 »
Specifieke vragen zullen nog wel komen, meestal is het zo naarmate je je verder orienteerd de vragen toenemen, dat is ook het leuke van een vakantie plannen. (Geldt trouwens voor veel meer zaken.)
Meestal vinden we het leuk om naast het verblijf in een mooie natuur, waar wel wat te beleven moet zijn, bv wandeltochten of fietsen op de mountainbike, ook plaatsjes te bezoeken en de smaak van het land te proeven.
Hoe staat het met de wegen in de bergen, zijn de hellingen steil of valt het over het algemeen wel mee. Afgelopen zomer heb ik namelijk wat problemen met de remmen gehad op een traject vanaf de Bodensee richting Oostenrijk (Klein Walzerthal) in een lange afdaling van ruim 16%. de remmen werden erg warm, ik trouwens ook...... Inmiddels is het hele remmenwerk gereviseerd maar toch........
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
08 Jan 2008, 11:15 »
Nee hoor de wegen zijn goed te doen, voor zover ik weet zijn alleen de Applecross pass en de A939 van Ballatar naar Grantown on Spey nogal pittig.
Wel heb je vooral in het noorden veel singletrack roads, smal dus met passeerplaatsen en veel blind summits, maar dat is vooral een kwestie van rustig rijden, maar dat doe je toch wel om van het uitzicht te genieten.
Yours Aye for Scotland
Gerard
Gast
«
Antwoord #11 Gepost op:
09 Jan 2008, 08:06 »
Op de site
www.visitscotland.com/nl
vond ik ook veel informatie welke het uitzoeken van een mooie vakantie alleen maar moeilijker maakt. Er is blijkbaar zoveel mooi's te zien!
Ik heb op
www.visitscotland.com/nl
informatie opgevraagd en zal die site ook gaan uitpluizen, samen met wat hier op het forum geschreven wordt komen we er vast wel uit.
Plan is in ieder geval om eind juli en begin augustus te gaan.
Prettig van dit forum is in ieder geval dat er snel en seriues gereageerd wordt, ga zo door ! Ik zal jullie op de hoogte houden.
Scotland-lovers
Gast
«
Antwoord #12 Gepost op:
09 Jan 2008, 15:52 »
Gerard, wat ben je weer een optimist met "we komen er wel uit".
Wij (Griet en ik) zijn er nóg niet uit, sterker nog, we zullen er nóóit uitkomen.
We komen er elk jaar uit en elk jaar terug.
We zoeken nog een sponsor. Misschien zijn we er dan uit (of eigenlijk binnen)
Gelukkig heeft dit forum ook een commercieel topic, misschien moet ik daar maar om een sponsor vragen
Zo, dat is dat. Weg illusie dat er serieus gereageerd wordt
Gerard
Gast
«
Antwoord #13 Gepost op:
09 Jan 2008, 16:32 »
Tjaa....... het kan raar gaan met illusies, zo heb je ze en zo zijn ze weg
In ieder geval bedoelde ik, maar dat snap je vast wel, nou ja dat leg ik ook niet uit
Het wordt onze eerste vakantie naar Schotland en we zullen ons toch moeten beperken tot een "bepaald" deel, of de hele vakantie rondrijden, maar daar heb ik niet zo'n zin in. De ervaring heeft geleerd dat je dan helemaal niet tot rust komt, of is dat juist de bedoeling van vakantie?
In grote lijnen denken we aan een start bij Edinburg, door richting westkust, richting Loch Ness en dan weer terug ?
Scotland-lovers
Gast
«
Antwoord #14 Gepost op:
09 Jan 2008, 20:32 »
Wij rijden wél veel (niet lang), maar gaan alsvolgt te werk:
We kijken (met navigatieapparatuur is lekker makkelijk) waar we op dat moment zijn. We zoeken op de kaart in een cirkel van maximaal 150km welke rivieren we kunnen volgen. Bij voorkeur alleen binnenwegen. We kijken ook alvast waar we aan een stil weggetje kunnen overnachten. Halverwege de dag willen we ook een bergje op kunnen. Daarvoor hebben we zonet de boeken over "Munros" en "Corbetts and other hills" aangeschaft via B*L.COM waarbij je geen vreemde betalingstoestanden hebt omdat je in euro's betaalt aan deze Nederlandse onderneming.
Ook hebben we van dezelfde uitgever (Scottish Mountaineering Club) (
www.smc.org.uk
) een password via Paypal gekocht zodat we van alle genoemde hills een GPX-wandelroute hebben via een te downloaden bestand.
Nee, je kan hem niet van mij krijgen en wel om de eenvoudige reden: het geld wat ze met publicaties verdienen gaat naar de Scottish Mountaineering Trust die met dat geld de wandelpaden en voetbruggen e.d. onderhoudt.
Als je deze routes op de elektronische kaart ziet, zie je gelijk welke routes in de buurt zijn en kun je dit nalezen in één van de boeken.
We zoeken dan bij voorkeur een route die een blik gunt over een ingesloten loch of rivier. Als je echt tot rust wilt komen, moet je zo'n top eens bezoeken. Meestal hoor je helemaal niets en heb je werkelijk ontroerend mooie uitzichten. Zodra je weer bij de camperbus bent, kun je eventueel eerst een bakje doen en ga dan naar de overnachtingsplaats rijden (ca 15km te gaan).
Zoals wij dit nu doen, zal het wel een mensenleven duren voordat je Schotland "gezien" hebt. We kunnen de eerste 30 jaar nog wel even vooruit zolang de gezondheid dit toestaat.
We hebben wel een traditie in ere te houden: elk jaar willen we daar een highlandgame bezoeken. Niet zozeer om de game zelf, maar meer de sfeer proeven van locale initiatieven. We hebben het nodige al gezien in Dornoch, Aboyne, Blairgowrie en Oldmeldrum. We kopen dan terplaatse weer een nieuwe Schotse vlag, omdat wij die het hele jaar thuis in top hebben en dan verslijt dat snel.
Al schrijvende zit ik nu zomaar te denken om een topic te openen in de trant van "op welke manier geniet jij het meest van wat Schotland te bieden heeft?"
Maar ja, dat heb ik net al verteld....
Wat ik nog vergeten was: als je in het hoge noorden rijdt, tank dan wél op tijd (vooral ook vanwege jouw verbruik). De tankmogelijkheden nemen in het noorden behoorlijk af. Ook logisch, want het aantal wegen is ook een stuk beperkter dan in het zuiden. Maar och, wat zijn die single-file tracks heerlijk om te rijden met hun typische passing places.
Gerard
Gast
«
Antwoord #15 Gepost op:
09 Jan 2008, 22:02 »
Als navigatie apparatuur heb ik een laptop met MS autoroute en GPSmuis, daarnaast een MIO C710. Helaas heeft de Mio weinig mogelijkheden externe routes te laden of op te slaan. Het is wel mogelijk maar op een vreselijk onhandige manier. Helaas ben ik hier te laat achter gekomen.......maar om nu weer wat anders te kopen.....
Het zal nog wel enige tijd duren om routes bestemd voor een Garmin om te zetten en goed te laten werken op de Mio. Ik denk dat het makkelijker voor mij is om gedetailleerde kaarten te kopen en die naast de Mio te gebruiken.
Ik heb vanavond een serie bestanden van visitscotland gedownload waar veel rondreizen in beschreven worden. Het moet toch wel mogelijk hieruit een eigen plan te samen te stellen, al met al wordt dat wel een leuke voorbereiding!
Ik geloof je direct dat het wel 30 jaar duurt voordat je Schotland gezien kunt hebben, ik woon al 52 jaar in Nederland en heb daar ook nog niet alles gezien
Een highlandgame of festival bezoeken lijkt me erg leuk, in Edingburgh is rond onze vakantie tijd ook wel wat te beleven.
Brandstof gebruik, we hebben een lpg tank van 110ltr en een benzinetank van 65 ltr wat ons een acceradius geeft van 7 a 800km. In ieder geval zorgen we er (meestal) voor regelmatig te tanken.
liesbeth
Gast
«
Antwoord #16 Gepost op:
10 Jan 2008, 00:11 »
Hoi Gerard, ik zou me absoluut geen zorgen maken over dfds, het scheelt je een enorm eind rijden en de overtocht is - afgezien van de incidenten met de Princess vorig jaar - heel aangenaam. Wij kregen van een forumlid de tip om, als je van Newcastle richting noordwaarts gaat - va Jedburgh te gaan. Heel relaxed door een mooi gebied, voor je het weet ben je bij Edinburgh. Veel plezier met je voorbereidingen!
Gerard
Gast
«
Antwoord #17 Gepost op:
10 Jan 2008, 09:00 »
Het is altijd jammer als je problemen ondervindt waar je zelf niets aan kunt doen, zoals sommigen dus ervaren hebben met DFDS. Gelukkig zijn er dus ook zat mensen die goede ervaringen hebben!
Bedankt, ik zal Jedburgh op het lijstje zetten.
Tip: Op Google Earth staan van veel plaatsen al foto's van bezienswaardigheden. Als je op een bepaalde plaats inzoomt verschijnt er een blauwe stip, als je hier op klikt verschijnt een foto. Zo kun je zelf ook je foto's daar plaatsen.
Gerard
Gast
«
Antwoord #18 Gepost op:
16 Jan 2008, 08:22 »
Jammer jammer jammer,
deze zomer zullen wij niet naar Schotland gaan. Onze jongste wil gaan studeren in Delft, de mogelijkheid is dus groot dat als wij in Schotland zitten hij geholpen moet worden met zijn kamer.
Daarbij krijg ik de indruk dat tijdens een vakantie in Juli en Augustus de kans op vervelende muggen daar erg groot is...
Zoals het nu lijkt verschuiven wij de plannen naar volgend voorjaar.
kc
Schotland fan
«
Antwoord #19 Gepost op:
16 Jan 2008, 13:55 »
Citaat
Zoals het nu lijkt verschuiven wij de plannen naar volgend voorjaar.
Als je buiten het hoogseizoen kan gaan, zijn de prijzen van de overzet aangenamer
En inderdaad : naar het schijnt minder (of geen
?) muggen in het voor- en najaar.
Koen
mercator
Gast
«
Antwoord #20 Gepost op:
16 Jan 2009, 10:07 »
Hallo gerard,
We gaan deze zomer (2009) voor de tweede keer naar Schotland. Wilde informatie zoeken en kwam dus zo op deze site terecht. De 1e keer zijn we nog met onze oude Saviem naar Schotland geweest, ook op LPG. Het is wel een nekkendraaier in Schotland, zo'n Franse Old-timer. Ik heb me verbaast over de garages in Schotland waar ze er niet tegen op zien een dergelijke oude onbekende auto te helpen bij pech.
Familielid had dat uitgezocht, waarschijnlijk verwacht dat met een dergelijke oude bak er wel eens pech kon komen.
Ik las dat jullie het plan van Schotland verplaatst hebben naar 2009?
Wij hebben inmiddels gereserveerd bij P&O ferries. De beroemde vroegboekkorting.
In Schotland woont familie van mijn vrouw, die heeft toen veel voor ons uitgezocht over waar te tanken op LPG. Als je daar vragen over hebt stuur maar een mailtje of pbtje.
Johan
goud
Schotland fan
«
Antwoord #21 Gepost op:
16 Jan 2009, 10:28 »
Hallo Johan,
Daar heb ik ook wel belangstelling voor, want wij willen LPG in de camper doen vóór de zomervakantie, en weten dat je het lang niet overal kan tanken.
Alvast een prettige vakantie.
Margolia
mercator
Gast
«
Antwoord #22 Gepost op:
16 Jan 2009, 11:23 »
Oke, dan ga ik vragen en zal de linken of adressen hier plaatsen.
Johan
goud
Schotland fan
«
Antwoord #23 Gepost op:
16 Jan 2009, 11:35 »
Perfect, er zullen vast wel meer zijn die er wat aan hebben.
Bedankt.
Margolia
mercator
Gast
«
Antwoord #24 Gepost op:
16 Jan 2009, 11:55 »
De eerste snelle links LPG tanken al binnen:
http://www.autogas.ltd.uk/lpg-refuelling/lpg-refuelling-scotland.htm
http://www.lpg-vehicles.co.uk/lpg_conversions/lpg_conversions_scotland.htm
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/tankstions-lpg.html
Deze laatste zat nog bij mij in eenoude vakantie map, zelf de plaatsen zoeken!
http://www.lpgmap.co.uk/
verder maar even wachten op bericht uit Schotland.
Misschien handig om hier een eigen item van te maken?
Dan hoor ik het wel.
Johan
Pagina's: [
1
]
2
Schotland forum
|
Reizen naar Schotland
|
Reizen naar Schotland met de boot
| Topic: