Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 03:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Langdurig met NL auto naar UK
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Langdurig met NL auto naar UK  (gelezen 1588 keer)
Roald
Schotland fan

« Gepost op: 04 Jan 2008, 13:56 »

Maggie schreef:

Goedemorgen. 
Even wat betreft de auto. Voorlopig kun je gewoon je eigen auto houden. Wij hebben 6 jaar in Engeland gewoond en hebben al die tijd met onze Ned. auto gereden. En betaalden hier de wegenbelasting, en verzekering. Als je minimaal 2 x per jaar naar Nl. gaat geeft dat geen problemen. We hebben het gecheckt bij een kennis die bij de politie in  Schotland werkt. Maggie

Voor diegenen die hier misschien momenteel mee te maken hebben/gaan krijgen: binnen een periode van 12 maanden mag een auto met buitenlands kenteken niet langer dan 6 maanden in het Verenigd Koninkrijk rondrijden. Daarna moet ie dus 6 maanden weer wegwezen cq het is niet een kwestie van een dagje naar het buitenland en dan weer overnieuw beginnen met die 6 maanden.

Natuurlijk kan het wel (mijn auto is hier ook eens 9 maanden geweest), maar het mag niet. De kans zal ook niet zo groot zijn dat het uitkomt (er moet dan net een agent op het idee komen er naar te vragen, als je al eens aangehouden wordt), maar wel heeft hier in de kranten gestaan dat men meer wilde gaan controleren op buitenlandse voertuigen die hier langdurig zijn. De eigenaren ervan wilde men dan dwingen een Brits kenteken voor de wagen aan te vragen, en daarmee hier wegenbelasting te betalen en hier verzekerd te zijn, en in het uiterste geval zou het hele ding in de pletter (weigering, eigenaar niet te achterhalen enz.).

Het kan ook een probleem zijn/worden met je verzekering: dat je niet gedekt bent als je auto langer dan zo-en-zo lang de grens over is. Natuurlijk kun je ze het niet vertellen, maar wat dan als je schade krijgt en een claim wilt indienen. Misschien verschilt het per verzekeringsmaatschappij, misschien zijn er die het geen punt vinden.

Misschien waren de regeltjes anders toen Maggie in Engeland woonde, maar zo is de situatie - puur theorethisch - in ieder geval op dit moment.

Live and let live
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Jan 2008, 14:52 »

Roald.
We hebben het toen nagevraagd bij de politie en als je aan kon tonen dat je minimaal 2 x per jaar in NL verblijft was het geen probleem. We hadden wel ons huis in Nl aangehouden omdat de baan voor tijdelijk was. We zijn 4 jaar geleden terug gekomen.
Maar het kan nu natuurlijk anders zijn. Buiten de verz. e.d moest dan ook de km.teller naar miles overgezet worden, plus de verlichting aangepast. Een dure liefhebberij al met al. Zijn in al die 6 jaar nooit aangehouden. Nee!!! Nee!!!

Gr
Maggie

www.beanoak.com
Roald
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 05 Jan 2008, 18:10 »

Dat zou natuurlijk best kunnen, dat het in de tussentijd veranderd is; het was immers - als ik goed gerekend heb - al weer 10 jaar geleden, dat jullie met die wagen het land inkwamen.

Het volgende komt er het dichtst bij: http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/BuyingAndSellingAVehicle/ImportingAndExportingAVehicle/DG_10014623 en dan onder het kopje European Union Vehicles.

Live and let live
Roald
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Feb 2008, 14:43 »

(in topic Verhuizen naar Schotland:) Woonachtig in het buitenland - Kan ik mijn auto toch bij Univé verzekeren? Nee, Univé sluit alleen verzekeringen voor personen die woonachtig zijn in Nederland en in het bezit zijn van een in Nederland geldig rijbewijs. Het voertuig moet hoofdzakelijk in Nederland gebruikt worden.

Ik heb indertijd (3,5 en 2 jaar geleden) contact opgenomen met het lokale Unive-kantoor, en een buitenlands verblijf was geen probleem. Ik kreeg zelfs een nieuwe polis opgestuurd waar op stond: auto is ook van dan tot dan verzekerd in Groot-Brittannie. Zal dan toch ook wel akkoord zijn geweest met het hoofdkantoor cq de bedrijfsregels.

Toch heeft Unive op een gegeven moment eenzijdig de verzekering opgezegd (jaren verzekerd geweest, nooit wat geclaimd) met als argument dat de auto te lang in het buitenland was, en de risico's daardoor groter werden. Mij lijkt juist dat je na langere tijd gewend bent aan het links rijden en dat de risico's dus dalen, maar wie ben ik Wink. Over het al dan niet ingeschreven staan in Nederland, en het wel of niet hebben van een Nederlands rijbewijs, is nooit iets gevraagd of gezegd.

Misschien zijn de regels in de tussentijd gewijzigd cq aangescherpt ? dontknow Anders weet ik het eigenlijk ook niet.

Live and let live
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Feb 2008, 20:25 »

Roald

Het kan best zijn dat de regels aangepast zijn. Ik heb een jaar geleden ook netjes gevraagd aan Achmea of we nog een paar maanden verzekerd mochten zijn terwijl we hier waren. Dat was geen probleem.

Ellen
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Langdurig met NL auto naar UK
Ga naar: