Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 03:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Welk seizoen is het mooist?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Welk seizoen is het mooist?  (gelezen 2519 keer)
margret
Gast
« Gepost op: 04 Dec 2007, 18:22 »

Fantastisch dat er nu al gereageerd is op mijn vraag over de rondreis Schotland.
Ik krijg al meer de kriebels Aye Aye
Als de reactie's zo blijven gaan wij zeker in januari boeken.
Nu het volgende:
Wat is het beste seizoen om te gaan?
Wij kunnen het voorjaar en het najaar van 2008
groetjes, Margret
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Dec 2007, 18:32 »

Ik ben een keer in mei geweest, in augustus en juni.
En juni vond ik het mooist/fijnst. redelijk weer, lange dagen!
Najaar weet ik niet. Ieder seizoen heeft zijn charmes.

T4
Schotland fan

The power of the Kilt

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Dec 2007, 19:07 »

Juni heeft diverse voordelen.
-Lange dagen
-Neerslag valt (vaak) mee
-Hoogseizoen is nog niet begonnen
-Vogelbroedseizoen

Oktober:
-Korte dagen
-Prachtige herfstkleuren
-Prachtige luchten (soms met felle buien)
-Kans op sneeuw in de Highlands (bergtoppen)
-Jachtseizoen op haggis van start

Ik adviseer beide mee te maken, dus plan ook maar vast voor 2009 Aye
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Dec 2007, 20:34 »

Ook Toto en ik gaan altijd (al sinds 1981 of zo...) in Juni naar de overkant. We hebben dan meestal zonnig weer in de rustige "voorzomer" wanneer de aardbeitjes al verkrijgbaar zijn, de drukke kids nog naar school zijn en de dames van de plaatselijke bejaardensozen nog met veel lol hun Chocolate Gateaux bakken voor de maandelijkse dorpssoos op het marktplein en je voor een habbekrats een kuip tea krijgt met een punt chocolade cake waar je niet omheen kunt kijken. Daarnaast wordt je betrokken bij plaatselijke roddels, mag je die nieuwe leuke jonge bloemenverkoper van 50+ helpen beoordelen voor de oudjes en leer je in deze spoedcursus totaal onthaasten...

Wij hebben ervaren dat men in het voorjaar minder toeristmoe is dan in het najaar. Schottië heeft voor een groot deel de inkomsten uit toerisme (ze propageren en cultiveren hun "underdogpositie" dan ook professioneel ten opzichte van wat die vreselijke Engelsen het arme Schotland in de loop van de geschiedenis allemaal gedaan hebben. Oh ja! En we hebben ook vreselijk lekkere whisky en mooie Lochs... en prachtige wildparken... kastelen... musea... rijke cultuur... en vooral de rust om ervan te genieten.

Als je mij vraagt wanneer je zou moeten gaan? In de voorzomer: da's dichterbij...

Maar hoe dan ook: boek wel zodra je zeker bent van je reis. Met zoveel aandacht als op dit forum wordt geschonken aan reizen naar Schottië loop je de kans dat het snel volgeboekt is. De meeste keus heb je zo vroeg mogelijk tegen een acceptablele prijs. Hoe later je boekt, hoe duurder het word en dat kan schandalig oplopen.

Heel veel plezier en voorpret gewenst en post gerust als je meer wilt weten of gewoon om lekker te beppen over je plannen. Let overigens wel op in de voorzomer: de Haggis is dan vol op aan het broeden en dan letten ze niet zo op het verkeer met soms noodlottige gevolgen...
frama
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Dec 2007, 22:09 »

Ik ben net ongeveer 1,5 week terug uit Schotland. Ik vond het fantastisch in deze periode. De winkels waren allemaal al vrolijk versierd met kerstspullen. Het landschap was ronduit adembenemend met alle herfstkleuren. We hebben fantastisch weer gehad. Ik ben zelf vaker in dit seizoen geweest maar eigenlijk nog nooit in de zomer. Ik heb dan ook nog nooit te maken gehad met MIDGES. Dit lijkt me ronduit vreselijk. Ik word al pissig als ik hier in Nederland de zomeravonden gedwongen ben binnen door te brengen omdat al die rotmuggen op het kaarslicht afkomen. Hoe moet dat dan wel niet zijn in Schotland?!!
het nadeel van het naseizoen is dat veel dingen al gesloten zijn zoals visitorcentres, musea en kastelen etc. En inderdaad, de dagen zijn kort. Om vier uur is het al schemerig.
Als je een indruk wil krijgen van het landschap in november moet je maar even kijken bij mijn bijdrage onder het Topic : op reis en dan bij "terug van 10 dagen Crieff en nu met foto's. Daar heb ik een aantal foto's geplaatst.
Succes!

Ps. Freebird, leuk je weer op het forum tegen te komen. We hebben je een tijdje niet gezien. Inmiddels verhuisd??
McLeo
Schotland Moderader

visiting Scotland since 1978, FOL 93701

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Dec 2007, 15:20 »

Herfst, zonder twijfel.

Leo

Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 05 Dec 2007, 19:28 »

"...Inmiddels verhuisd??..."

Hoi Frama,

Nope! Liep even anders. Soms heb je dingen niet helemaal in de hand en dit was er een van. Ik blijf dus voorlopig lekker zitten waarik zit hoewel Toto en ik alletwee wel Biddinghuizen een fantastisch leuke plaats vonden.

Oh wel, Frantically hoping to get a shot and a chance to go to Scotia, yet... drunken_smilie
Albertus
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 05 Dec 2007, 22:11 »

Ik ben in april 07 en oktober 05 geweest: voor mij de herfst:
-De moors vol water (in het vroege voorjaar weinig water in de rivieren);
-De kleuren zijn prachtig (ik heb het al eerder geschreven de moerassen bij Rannach Moor zijn dan betoverend groen mosachtig en zacht. In april zijn ze grauw bruin en komt het geheel "dood" uit de winter;
-het weer: als het mee zit buiten zitten (oktober), als het tegenzit koude regen;
-Wandelen door het zompige landschap is heerlijk;
-Geen midges (ook niet in April);
In april kun je nog de uitloop van de winter hebben (hevige wind), maar in het najaar is het weerbeeld toch wat rustiger.

Groeten,

Bert
Ina
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 05 Dec 2007, 22:21 »

Wat is het beste seizoen om te gaan?
Wij kunnen het voorjaar en het najaar van 2008
groetjes, Margret
Nou Margret, ik ben benieuwd wat het gaat worden!  laughing7

Yours Aye for Scotland
Teije
Administrator
*

« Antwoord #9 Gepost op: 05 Dec 2007, 22:25 »

Als je Schotland eenmaal een beetje hebt leren kennen wil je het waarschijnlijk wel in alle seizoenen meemaken. Eij zijn er nu geweest van maart t/m september en gaan de overblijvende maanden ook zeker nog eens proberen.
Maar uit de meeste reacties blijkt dat zowel voor- als najaar favoriet zijn, dus eigenlijk zit je altijd goed!
liesbeth
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Dec 2007, 08:07 »

Ja, de herfst is wel het allermooist, en met een beetje geluk heb je  goed weer! En die kleuren, schitterend.... Heel aparte sfeer.  Aan de grootte van de parkeerplaatsen in de toeristische gebieden te zien is het er 's zomers behoorlijk druk, maar in de herfst is daar niets van te merken.
margret
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Dec 2007, 12:42 »

Jullie maken het ons wel erg moeilijk, hoor  Wink Wink
Zoals het er nu uitziet gaan wij midden juni
De rondreis incl. overnachtigingen hebben we nu rond, we moeten nu nog alleen uitzoeken hoe wij het goedkoopst met de boot naar schotland komen confused2

Suggestie's altijd welkom!!!
groetjes,
Margret
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Dec 2007, 12:50 »

Kijk eens op www.overtocht.nl  want dan kun je -dacht ik- ook vergelijkingen maken tussen overtochten. Toto en ik zaten ook zo te wikken en wegen en bleken toch met DFDS het goedkoopst uit te zijn. Om persoonlijke redenen adviseren we je dan wel om niet tegen het weekeinde te gaan varen maar b.v. op een woensdag (want dan is de kans op dronken weekenders aan boord wat kleiner. Geef bij je boeking als "voorwaarde" op dat je een rustige buitenhut wilt, uit de (kroeg)loop. Dan slaap je lekkerderderder en kom je uitgerust aan in Newcastle (zie foto...)

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Welk seizoen is het mooist?
Ga naar: