|
Mark
Gast
|
 |
« Gepost op: 29 Nov 2007, 19:04 » |
|
In de zomer van 2008 willen we met onze caravan naar Schotland. Ons sleurhuisje is 733cm lang inclusief dissel. We hebben er een dikke auto voor staan en ik beschik over zo'n 70000 km caravanervaring in de alpen en voornamelijk in Noorwegen (hier zijn we al 6 keer met de caravan geweest). Inmiddels is de overtocht met DFDS vanuit Ijmuiden geboekt. We hebben keurig alles opgegeven, ook de lengte van de caravan. Nu lees ik in de folder van DFDS dat caravans langer dan 7 meter niet zijn toegestaan in Groot Brittanie. We konden met het on-line boeken wel een caravan tot 8 meter selecteren.... Ik heb eens op internet rondgegeken en vind daar tegenstrijdige berichten. We hebben al naar de ANWB gebeld, maar ook zij weten het niet. Zijn er forumlezers die mij verder kunnen helpen? 33 cm te lang op een totale combinatielengte van 12,4 meter lijkt mij niet zo'n probleem of....   We zijn best wel bezorgd hoe we hier verder mee om moeten gaan. Het rijden is voor mij geen enkel probleem maar denkt de politie daar ook zo over? Zijn er mensen die in Schotland zijn geweest met een grote caravan? Alvast bedankt voor jullie hulp! Mark
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Nov 2007, 19:16 » |
|
Welkom op het forum! Ik weet dat er iemand op het forum ook met een hele lange combinatie naar Schotland is geweest, ik hoop voor je dat die gene reageert. (heb het even nagekeken maar die had een caravan van "maar"6 meter) Wij hebben het ook altijd een vreemd verhaal gevonden (maar hadden zelf een kleine caravan), als je ziet met wat voor grote caravans de britten op het vasteland rijden dan vraag je je af hoe het nou precies zit, gelden er voor hun andere regels?
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
T4
Schotland fan
The power of the Kilt
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Nov 2007, 19:29 » |
|
Mark welkom op het forum. Vreemd die 7 meter verbod. Ook wij hebben Terreinwagens zien rondrijden met caravans van 8+ meter. Dus ik vermoed iets van een drukfout of zo. Volgens mij kun je zorgeloos met je huisje door Schotland toeren  Egbert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Nov 2007, 19:33 » |
|
Mark welkom op het forum. Vreemd die 7 meter verbod. Ook wij hebben Terreinwagens zien rondrijden met caravans van 8+ meter. Dus ik vermoed iets van een drukfout of zo. Volgens mij kun je zorgeloos met je huisje door Schotland toeren  Egbert Nou het is denk ik geen drukfout, wij hebben het ook al vaker gelezen. Aan de andere kant als DFDS je accepteert dan zou het toch goed moeten komen? Heb je hierover al contact met DFDS opgenomen? Ik vraag me wel af of dat zin heeft want zo zit ik met de vraag of ik een VW busje dat als camper is ingericht nou als auto of als camper moet boeken, daar komen ze ook niet uit en er is wel een behoorlijk prijsverschil.
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
T4
Schotland fan
The power of the Kilt
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Nov 2007, 19:36 » |
|
Bij Dfds en Callmac zijn wij gewoon auto, omdat we lager zijn dan 2 meter en korter dan 5 meter. Als jullie een LWB (=5.15) hebben denk ik dat je ook nog als auto aangemerkt wordt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Nov 2007, 19:40 » |
|
Bij Dfds en Callmac zijn wij gewoon auto, omdat we lager zijn dan 2 meter en korter dan 5 meter. Als jullie een LWB (=5.15) hebben denk ik dat je ook nog als auto aangemerkt wordt.
Nee geen LWB, maar zijn 2.02m
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
T4
Schotland fan
The power of the Kilt
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 29 Nov 2007, 19:44 » |
|
Nee geen LWB, maar zijn 2.02m
Is gewoon auto. We werden bij Calmac bijna uitgelachen. "Thats not a campervan, thats a car"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 29 Nov 2007, 19:56 » |
|
Hoi Mark, Welcom op het forum. Ik geloof niet dat jij je zorgen hoeft te maken; net als vele anderen heb ik wel vreemdere voertuigen op de Schotse wegen gezien, inclusief fietsers en Paard en Pipowagen op de Motorway! Wil je echter het zekere voor het onzekere nemen, google dan eens naar de AA (niet die anti drank club maar de UK versie van de ANWB.) Ik denk dat DFDS bedoeld dat ze bij caravans groter dan 7 meter een aparte opgave doen over de ferrykosten. Tot 7 meter is "gewoon" boekbaar. Maar kijk eens op de AA-Site.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teije
Administrator
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 29 Nov 2007, 20:28 » |
|
Welkom op het forum Mark, maar wij kunnen je helaas niet helpen bij deze vraag. Maar zoals Freebird al aangaf, informeer eens bij de AA: http://www.theaa.com/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
macstonemountain
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 29 Nov 2007, 20:56 » |
|
Welkom ! Phuff 12,4 mtr. ... en ik dacht dat ik met mijn 9.25 lang was, prijzig overtochtje  Mij zecht het ook zo niets, maar denk net zo als de meeste furommers dat je met een gerust hart door Schotland kan toeren, anders hadden ze bij dfds er toch wel wat over gezecht. Succes Albert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 29 Nov 2007, 23:38 » |
|
Volgens http://www.practicalcaravan.com/legal/index.html en http://www.ntta.co.uk/law/law/dimensions.htm mag een trailer (waar een caravan denk ik strikt genomen onder valt) maximaal 7 meter lang zijn als het trekkende voertuig minder dan 3500 kg weegt. Ik vermoed dat je auto ook weer niet zo 'dik' is  . Is ie dat wel, dan mag de trailer maximaal 12m zijn, mits ie 4 wielen heeft. Ik zou niet afgaan op het feit dat je bij DFDS caravans langer dan 7 meter kunt boeken: als hun schepen het toelaten zullen ze die mogelijkheid aanbieden, zonder eerst de wettelijke regels van de verschillende landen waar ze op varen er op na te slaan. Dat is - even zakelijk gezegd - ook niet hun verantwoordelijkheid; als je overvaart en je wordt aangehouden, dan kun je niet beroepen op het feit dat zij je hebben vervoerd. Het is aan jou je ervan te overtuigen dat het allemaal mag. Net als dat je allerlei etenswaren best in een vliegtuig mag meenemen, maar dat je zelf ervan verzekerd moet zijn dat bezit & consumptie ervan in het land van aankomst toegestaan is. Luchtvaart- en veermaatschappijen zijn geen uitvoerende instanties van landsregels. Tenzij ze hiertoe wettelijk verplicht zijn, maar dat lijkt me niet. Ik breng het misschien een beetje kort door de bocht. Wat dacht je ervan je vraag te stellen op het forum van de Practical Caravan-site ? http://www.practicalcaravan.com/newforums/fm_forums.asp Succes !
|
|
|
|
|
|
Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 29 Nov 2007, 23:45 » |
|
Herstel: die 7 meter is exclusief coupling and drawbar; dan kon je er wel eens goed mee wegkomen, of niet ? Neem althans aan dat daarmee de dissel bedoeld wordt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McLeo
Schotland Moderader
visiting Scotland since 1978, FOL 93701
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 30 Nov 2007, 13:03 » |
|
Ik heb 't even opgezocht in het handboek van de caravanclub en daar staat dat de maximale lengte 7 meter is exclusief dissel, dus je zit goed. Overigens is dat alleen indien je de caravan trekt met een normale personenauto o.i.d. De maximale breedte is overigens ook begrensd op 2,3 meters als je er een gewone auto voor zet. 4x4, busjes kortom alles wat je met een gewoon B (E) rijbewijs mag rijden vallen onder deze categorie.
Groeten
Leo
|
|
|
|
|
|
Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
|
|
|
|
Mark
Gast
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 30 Nov 2007, 17:28 » |
|
Iedereen hartstikke bedankt voor de gegeven reactie. Wat een warme ontvangst op dit leuke forum. Inmiddels zijn we eruit en hebben we noodgedwongen onze vakantie geannuleerd  Ik heb informatie terug van de ANWB en van het brits verkeersbureau: Brits verkeersbureau: De wettelijke bepalingen voor Groot-Brittanniƫ zijn als volgt: De remmen, lampen, het gewicht etc. van buitenlandse voertuigen hoeven niet te voldoen aan de Britse voorschriften. Hoe dan ook, een aanhangwagen mag de Britse wettelijke afmetingsbepalingen -7m lang en 2,3 m breed - niet overschrijden. Dit is inclusief de dissel. Aangezien u met DFDS wilt reizen, raden wij u aan contact op te nemen met hun. Het kan zijn natuurlijk dat zij u weigeren mee te nemen.ANWB: navraag bij DFDS leverde het volgende op. Het gaat om de lengte incl. dissel. 7 meter is het maximum. Meer laat men niet toe.Blijkbaar haalt de ANWB informatie niet direct in het desbetreffende land, maar betrekken ze info bij derden. Ik heb een beetje het gevoel dat daar wat meer body aan gegeven zou mogen worden  We gaan geen risico's nemen, we overwegen nog om misschien een rondtocht in huisjes te gaan maken, maar dat zal niet meevallen als je zowat je hele leven in een caravan vakantie hebt gevierd 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gerdamartijn
Gast
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 30 Nov 2007, 18:03 » |
|
Alsnog welkom van mij,Waarom ga je dan niet in een mooie omgeving een caravan huren? Dus over met de auto,en ter plekke in een sta-caravan op een park .Dan kan je lekker in de buurt los rondtoeren 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 30 Nov 2007, 20:40 » |
|
Alsnog welkom van mij,Waarom ga je dan niet in een mooie omgeving een caravan huren? Dus over met de auto,en ter plekke in een sta-caravan op een park .Dan kan je lekker in de buurt los rondtoeren 
Sneu werk! Wel een goeie tip van Gerda maar het is toch anders dan met je eigen caravan te gaan en staan waar je wilt .(nou ja...  als je zo'n grote caravan hebt ben je toch ook wel een beetje beperkt!)
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
|
Mark
Gast
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 30 Nov 2007, 21:03 » |
|
Nou....
Ondertussen al weer wat verder nagedacht. Het moeten dus huisjes/sta caravans worden. Wordt even wennen maar we willen wel graag naar Schotland. Nu moeten we tevoren alles goed gaan plannen (zijn we niet echt gewend door het type camping dat we altijd kiezen, eenvoudig en sober).
Die hele grote caravan is nog nooit een probleem geweest. In Noorwegen is het heel normaal om met grote caravan op pad te zijn. Onder de Noren hebben wij een kleine caravan. De grote caravan heeft ons nog nooit gehinderd, maar je moet wel kunnen sturen en 10 cm vertrekken op gras om aan te koppelen lukt niet.
Na al die jaren Noorwegen ook wel weer eens leuk om naat een ander land te gaan waar we nog nooit zijn geweest. Aan slecht weer zijn we wel gewend. Aan muggen ook..
Mark
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 30 Nov 2007, 21:10 » |
|
Single track roads ook??
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
|
Mark
Gast
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 30 Nov 2007, 21:48 » |
|
ja, ook daar. En maar hopen dat de tegenligger met caravan ook goed kan rijden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 30 Nov 2007, 21:50 » |
|
ja, ook daar. En maar hopen dat de tegenligger met caravan ook goed kan rijden.
Ja dat zeker! Men is in Schotland altijd heel tolerant in het verkeer, zelfs als je een keer vergeet links te rijden wordt er vanuit de verte even gelicht en bij het passeren gezwaaid, (ik zou het niet uitproberen maar het is ons overkomen)
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
T4
Schotland fan
The power of the Kilt
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 30 Nov 2007, 21:57 » |
|
Ja dat zeker! Men is in Schotland altijd heel tolerant in het verkeer, zelfs als je een keer vergeet links te rijden wordt er vanuit de verte even gelicht en bij het passeren gezwaaid, (ik zou het niet uitproberen maar het is ons overkomen)
Klopt, we hebben dat ook meegemaakt. Nog nooit negatieve reacties van die Schotten gehad! 1x in Ierland: Raampje naar beneden en roepen: ARE YOU F*CKING BLIND !!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Albertus
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 05 Dec 2007, 21:45 » |
|
Hoi Mark,
Ik ben april 2007 met een caravan van 7,56 meter incl dissel via Harwich naar Schotland geweest. Ik zou nu altijd ook met DFDS gaan: veel gezelliger en het noorden van Engeland is vele malen leuker dan het zuiden (wat zijn ze daar bekakt zeg, zeg maar zo zuur als zeik) en een nachtvaart is grandioos.
Ook ik maakte me zorgen over dat lengte verhaal. De wet zegt daar: 7 meter opbouw max en max 2,30 breed. De oude engelse wet geldt, maar de europese wet is anders. Echter de Engelsen rijden ook allemaal met grote lange caravans. Ook daar staat de tijd niet stil. Langere caravans worden oogluikend toegstaan. Ik heb zelfs ook caravans in de UK gezien met 2,5 breed en tandemassers. Op de boot gesproken met een eigenaar ervan: schijnt geen probleem te zijn. Die lengte gaat wel goed! Met 2,5 breed zul je niet teruggestuurd worden, alleen zit je hem dan op smalle wegen te knijpen.
Als je Noorwegen gedaan hebt, kan Schotland ook. PenO neemt ook alle maten caravans mee. Gewoon gaan en genieten van dat mooie land.
Lekker via het mooie cumbria zo naar de highlands. Wat een gevoel zo op pad te zijn door het britse landschap. De vrijheid van een caravan in het noorden van Engeland is echt grandioos. Gewoon stoppen waar het mooi is!
Ik maakte me toen ook zorgen en hebt toen het brits toeristenbureau gebeld, geloof ik (ook vanwege de info van DFDS). Bij het toeristenbureau kreeg ik de info dat er niet op bekeurd wordt. Ze gaan echt niet "je caravan meten" Het enige wat een douanier op de terugweg vroeg: "Did you go to Scotland for shooting?" Rijden met een groene 4x4 roept meer vragen op dan een grote caravan!
Groeten,
Bert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McLeo
Schotland Moderader
visiting Scotland since 1978, FOL 93701
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 06 Dec 2007, 14:25 » |
|
In ieder geval hier kom je niet overheen:  Met dank aan Lucsa Leo
|
|
|
|
|
|
Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 10 Dec 2007, 12:36 » |
|
Hoi Mark, volgens mij kun je je annulering annuleren  en je caravan gewoon meenemen: ik heb wat rondgevraagd en ben via de DVLA (zeg maar de RDW) uitgekomen bij VOSA (Vehicle and Operator Services Agency). Daar reageerden ze als volgt: The regulations that cover the maximum length of vehicles including caravans is the Road Vehicles (Construction and Use) Regulations 1986 as amended this says: The maximum length of a trailer excluding the length of the draw bar (the towing attachment) is 7m. De ANWB lijkt er dus naast te zitten, met hun stelling dat de dissel meegerekend moet worden. Er werd met geen woord gerept over de totale lengte van auto & caravan. Hoop dat je nog geen huisje hebt geboekt !  Goede reis alvast.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
goud
Schotland fan
www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 10 Dec 2007, 14:57 » |
|
Wij staan op veel hondenshows in Engeland en Schotland, en als je ziet wat daar aan lange caravans staan, dan hoef jij echt niet thuis te blijven. Meestal ook nog een bus ervoor. Ook op Campings hebben we dat wel gezien.  Margolia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|