Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 02:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Huis bouwen in schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Huis bouwen in schotland  (gelezen 3805 keer)
McWolf
Gast
« Gepost op: 19 Okt 2007, 20:46 »

We zullen ons eerst even netjes voorstellen,wij zijn Tony en Sandy en wonen momenteel nog in de randstad amsterdam.Maar dankzij een droevige gebeurtenis (het overlijden van mijn vader) zijn we in de gelegenheid om iets ongeloofelijk gaafs te ondernemen,nl:
Een eigen huis bouwen in schotland, Bonk het gaat ook echt gebeuren al is er tot die tijd verschrikkelijk veel te regelen.
Ik heb een stukje land geerfd in portincaple en door ons huis hier te verkopen kunnen we eindelijk onze droom verwezelijken door echt naar schotland te vertrekken. bagpiper
Ik ben Timmerman en heb veel bouwervaring dus het praktische deel van het avontuur moet goedkomen.
Waar ik alleen erg nieuwschierig naar ben is hoe je het beste kan omgaan met het burocratische stelsel,...net als hier? ...of zijn ze iets gemakkelijker,...en ik ben momenteel in contact met een sollicitor die me eerst het gevoel gaf me niet serieus te nemen maar nu gaat het wel beter,...zijn daar nog bepaalde gebruiken nodig waarvan ik nog geen weet heb?
Wat ik ook wel wil weten is kan ik als nederlander in schotland een auto kopen en zo ja (kopen kan altijd natuurlijk icon_salut)hoe zit dat met ter naam stelling,wegenbelastng,verzekering?
We hoeven jullie natuurlijk niet te vertellen dat we er al diverse keren op vakante zijn geweest en rondreizen hebben gemaakt Scotland face
 :ayeWE LOVE IT!!!!!
Het is eigenlijk voor het eerst dat we schrijven op een forum,maar het lijkt ons leuk om jullie reacties te lezen en te beantwoorden .

Groetjes Tony en Sandy
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Okt 2007, 07:01 »

Allereerst maar gecondoleerd met het verlies van je/jullie vader en  welkom hier op het forum.
Wat een spannende situatie. een eigen stuk grond erven. Ik moest het even opzoeken, maar het ligt in de Trossachs. Een prachtig gebied. Met de practische zaken kan ik jullie helaas niet helpen, maar er zijn vast wel anderen.
Is het de bedoeling dat jullie er ook gaan wonen? of een tweede huis?
Mijn droom is ook om ooit in Schotland een eigen huis te hebben, maar dan meer als tweede huis. Ik ben ook zeer benieuwd naar alle verwikkelingen etc.
Heel veel succes verder.  bagpiper

hansenlucie
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 06 Nov 2007, 22:47 »

Beste Tony and Sandy.

Welkom op het forum. Gecondoleerd met het verlies van je vader.
Mooi gebied the Trossachs. Ik ben er in september nog geweest. Lochearnhead. Waar Portincaple ligt weet ik nog niet, maar dat zoeken we op. Zelf hebben we ook al tien jaar een huis in Schotland. In Dalchreichart (Glenmoriston). Wij hebben plot en huis tegelijk gekocht. De regelzaken werd door onze aannemer gedaan. Kosten voor aansluiting van de electriciteit  kunnen best hoog zijn, vooral als er geen aftap punt in de buurt is. De sollicitor regelde alleen de overdracht en betaling. Daar hadden wij goede hulp en ervaring mee.

Je kan gewoon een auto in Schotland kopen, maar hij moet dan wel op een adres daar geregistreerd staan en je betaald daar dan verzekering en belasting..
Wij vinden het na tien jaar nog steeds heerlijk om regelmatig naar ons huis te gaan en willen daar ook over een jaar of zes gaan wonen. We zijn benieuwd hoe het verder gaat. Mocht je eventueel wat willen weten dan horen we dat wel.

Lucie.
McWolf
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 02 Jan 2008, 01:55 »

bagpiper   Hoi Allemaal,

Allereerst voor een ieder een heel fijn en gelukkig 2008 gewenst.

Het eerste deel van het avontuur gaat beginnen,aanstaande vrijdag 4/1/08 gaan we naar schotland.
Vanuit Rotterdam met de boot naar Hull en met de auto verder naar Portincaple.
We hebben al een aantal afspraken geregeld om het een en ander in gang te zetten.(vergunningen,ter naam stelling,offertes, etc.)
We nemen ook  tuin(bos) gereedschap mee want uit toegestuurde foto's blijkt dat het plot uit 1200 m2 Bos bestaat
met een open plek in het midden icon_thumleft,......ongelooflijk.
Jullie kunnen je voorstellen (of niet) dat we het verschrikkelijk spannend vinden allemaal.
We gaan veel filmen en foto's maken om ook als we weer thuis zijn het reeele beeld hebben van hoe het daar echt is.

We hebben trouwens naar aanleiding van het eerste stukje, een mailtje ontvangen van het tv programma  "ïk vertrek". wave
Erg leuk hoor maar niet echt van toepassing met wat wij voor ogen hebben.Maar kan me voorstellen als je de publiciteit nodig hebt (voor bv een onderneming)dat het een interessant aanbod is.  Geinig hé?

Maar goed ....na de vakantie zullen we ongetwijfeld weer van ons laten horen.

Groeten Tony en Sandy
skye
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Jan 2008, 08:49 »

ik ben ook heel benieuwd! Heel veel succes en plezier, en zekr laten horen hoe het was hoor. (met veel foto's graag.)\

skye

goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #5 Gepost op: 02 Jan 2008, 09:03 »

Goedemorgen. wave wave
Even wat betreft de auto. Voorlopig kun je gewoon je eigen auto houden. Wij hebben 6 jaar in Engeland gewoond en hebben al die tijd met onze Ned. auto gereden. En betaalden hier de wegenbelasting, en verzekering. Als je minimaal 2 x per jaar naar Nl. gaat geeft dat geen problemen. We hebben het gecheckt bij een kennis die bij de politie in  Schotland werkt. Onze zoon heeft pas na 8 jaar z'n rijbewijs voor een Engelse ingeruild. omdat hij bij de politie ging werken in Glasgow. Mocht je specifieke dingen willen weten kan ik je wel met hem in contact brengen via een pb. Ondanks alles boffen jullie met je grond. Als timmerman zul je geen problemen hebben met werk. Want we hebben wat ellende gezien  daar aan " vaklieden ". Cowboys noemen ze ze daar.
Ben benieuwd hoe het jullie verder vergaat. bagpiper bagpiper
Maggie
Ina
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Jan 2008, 13:34 »

Spannend!!!!!!

Yours Aye for Scotland
McWolf
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 27 Jan 2008, 15:26 »

Hallo Allemaal,

We zijn op de kop af al weer twee weken thuis en willen eigenlijk al twee weken weer terug sad2
Om de trip in één woord te beschrijven is niet mogelijk maar het was absoluut FANTASTISCH!!!!!!!!
Zaterdagochtend aangekomen in Hull en op pad naar Helensburgh waar we een cottage hadden gehuurd.
Zondag voor het eerst naar het "landje"....Dat wordt nog een groot avontuur kan ik je vertellen laughing7
Het was bij uitstek een plek waar je ongestoord kon zuipen en je rotzooi achterlaten.
Je kunt je voorstellen hoe het er uit zag na 30 jaar.
We zijn maandag aan de slag gegaan gewapend met een bosmaaier ,een kettingzaag en divers knipgereedschap.
Vrijdag einde van de middag zo'n twee kub vuil afgevoerd en een hele grote berg takken en struiken gekapt wat resulteerde in
toch wel een behoorlijke overzichtelijke ruimte,...goeie start voor het volgende bezoek.
Dinsdag een afspraak gehad met de solicitor ,een obstakel wat moet overwonnen is toestemming krijgen om een bestaand pad van
een meter of dertig lang geschikt te maken om er met de auto over heen te kunnen.
Maar volgens de bewoners van de berg is deze mevrouw erg lastig. evil5
De bewoners juist helemaal niet,we zijn heel warm onthaald en ze zijn behulpzaam en enthousiast. hello2
De week was dus zo voorbij zoals je zult begrijpen sad1  en was het alweer tijd om terug te gaan.

Zal proberen foto's te sturen maar is gister volledig mislukt en kon ik het hele vehaal opnieuw typen. protest

Groetjes Tony en Sandy  wave
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 27 Jan 2008, 19:47 »

wat een geweldig avontuur hoor. wanneer gaan jullie weer?

McWolf
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 08 Apr 2008, 17:00 »

Hoi Allemaal,

Even een kleine update: 2e week van mei gaan we weer dit keer gewapend met een caravan Aye
Na rijp beraad hebben we besloten dat het veel goedkoper is om een sleurhut mee te nemen en daar
te laten staan omdat we tijdens de "bouw"later toch ook ergens moeten slapen.
Als ie op z'n plek staat gaan we het veelbesproken "pad" verharden en verbreden zodat we "legaal"naar het landje kunnen. icon_thumleft
De caravan gaat voor één keer over land van de buren.
Het pad ,zo blijkt nu, is van iemand die al jaren overleden is en de desbetreffende dame waar ik toestemmimg aan vroeg heeft dus géén zeggenschap,...errug fijn!
Dus kunnen we met dit project starten.

Als ik het zo typ lijkt T zo gewoon, maar geloof me, dit is echt reuze spannend.
Heb inmiddels ook de papieren binnen om de bouwaanvraag te starten evil5 m'n engels is toch redelijk maar tussen al dat advocaten engels ben ik wel wat woorden tegen gekomen die ik moet opzoeken voor de preziese betekenis.
maar dat zijn kleine problemen die makkelijk te verhelpen zijn gelukkig.
Als het allemaal zo veloopt mogen we onze handjes dicht knijpen. laughing7

Wanneer we weer terug zijn zal ik een nieuwe update plaatsen.

Groetjes
Tony en Sandy
Ina
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 08 Apr 2008, 18:39 »

we willen ook héééél graag iets zien  Aye

Yours Aye for Scotland
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 09 Apr 2008, 08:20 »

Spannend!!!!!!!!!!!!

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Huis bouwen in schotland
Ga naar: