Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 02:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: gps tracks omgeving killin?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: gps tracks omgeving killin?  (gelezen 1583 keer)
liesbeth
Gast
« Gepost op: 02 Okt 2007, 23:19 »

Nog even! De 12e gaan we aan boord van de King en dan naar Killin. Er valt genoeg te wandelen daar, met als hoogtepunt natuurlijk de Ben Lawers. Heeft iemand ervaring met gps-tracks in dat gebied? We zijn totale beginners qua gps'en, dus..... alvast bedankt!
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Okt 2007, 10:00 »

Helaas geen GPS-tracks, maar voor Ben Lawers heb je dat ook niet nodig. Het pad is zeer duidelijk. Het beste start je bij het visitor center, dan ben je al halverwege. Op weg naar de Ben Lawers ga je over nog een andere top, de Beinn Glass, zodat je 2 Munro's in 1 wandeling kan "baggen". En als je doorloopt is zelfs een 3e mogelijk, zie daarvoor de info bij het visitor center.

liesbeth
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Okt 2007, 17:36 »

Goeie tip, bedankt!
liesbeth
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 05 Okt 2007, 20:17 »

Trouwens Hans, kennelijk heb jij de ben lawers al eens beklommen, zou dat te doen zijn half oktober, als de dagen zo kort zijn? Ik bedoel dan niet de rondwandeling via de Meall Garbh en de Meall Creigh, maar gewoon via de Beinn Ghlas naar Ben Lawers en terug over hetzelfde pad... Wat denk je ervan, hoeveel uur zouden we dan onderweg zijn? Alvast bedankt!
Scotland-lovers
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 05 Okt 2007, 23:52 »

Liesbeth: Zoals je weet is er over de DFDS nogal wat geschreven. Ik doel dan in het bijzonder op hun boten.

Ik vind het dan ook zééér bedenkelijk icon_scratch, als je verwacht dat je met de King in Killin aan zult komen. Ik sluit wonderen niet uit (te denken valt aan het verlengen van de uitrolplank), maar vrees dat je vanaf Newcastle over land verder moet laughing7

Even alle gekheid op een stokkie:

Binnen de kring van wandelaars wordt vaak een ontvanger van Garmin of Magallan gebruikt. De TomTom juist weer niet, omdat die niet over topografische kaarten kan beschikken. De TomTom heeft ook nog het probleem dat de accu te snel leeg is terwijl een beetje wandeltocht al gauw een paar uur in beslag kan nemen.

Bij gebruik van de eerder genoemde wandel-GPS, is het zeer gebruikelijk dat je een route of track kan downloaden in een bestand die door véél meer GPS-en gelezen kan worden. Deze bestandsnaam eindigt dan altijd met huppeldepup.GPX

Als je routes of tracks voor GPS-gebruik nodig hebt, dan kun je op internet bijvoorbeeld zoeken naar:
"ben lawers" gpx

Ik heb zonet dit even gedaan, en vind dan een voorbeeld als:
http://www.haroldstreet.org.uk/walk-preview.php?route=76
http://www.openstreetmap.org/user/Ben/traces/40435

Op deze manier kun je waarschijnlijk van elke wandeling wel eens een route (met of zonder beschrijving of foto's) op het net vinden.

Omdat je zelf zegt beginner te zijn op GPS-gebied, hoop ik wel, dat je weet hoe je de route in het apparaat krijgt. Als je eenmaal onderweg bent, heb je vaak geen internet (en computer en handleiding) bij de hand. Zorg ervoor dat je genoeg routes in het apparaat hebt zitten vóórdat je vertrekt. Je hebt nog één week...

Suc6
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Okt 2007, 15:58 »

Trouwens Hans, kennelijk heb jij de ben lawers al eens beklommen, zou dat te doen zijn half oktober, als de dagen zo kort zijn? Ik bedoel dan niet de rondwandeling via de Meall Garbh en de Meall Creigh, maar gewoon via de Beinn Ghlas naar Ben Lawers en terug over hetzelfde pad... Wat denk je ervan, hoeveel uur zouden we dan onderweg zijn? Alvast bedankt!

We zijn niet doorgelopen naar de Ben Lawers, omdat we toen ietwat te weinig kleding mee hadden voor een winderige bergrug. Beneden was het zonnig en  23 graden, maar boven erg winderig, dus we zijn meteen omgekeerd. We zijn toen om plm. 12 uur vertrokken van het visitor center en waren om 18 uur weer terug.  Voor Ben Lawers mag je er nog een uurtje bijrekenen, dus als je 's morgens voor 10 uur vertrekt, moet je tijd genoeg hebben.

http://www.munromagic.com/MountainInfo.cfm?Mountain=10

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: gps tracks omgeving killin?
Ga naar: