Auteur Topic: Een lang verhaal uit 1996  (gelezen 2875 keer)

Offline Mull

• Schotland fan
Een lang verhaal uit 1996
« Gepost op: 24 sep 2007, 15:26 »
Waar zal ik beginnen, bij het begin maar dan!  ;)

Mijn vriend werkte destijds als Sous-chef in de keuken van een instelling voor verstandelijk beperkten, en ik, Mullverslaafd dus, werkte in het restaurant van die zelfde instelling! Ap [mijn vriend dus] was eigenlijk een beetje de mentor over degene waar ik dit verhaaltje over schrijf, De hoofdrolspeler Hans, prettig gestoord,  ruwe bolster blanke pit, een soort Peter Pan, [weigert volwassen te worden] hartstikke kundig in zijn vak, maar geen zelfvertrouwen..[dat is later helemaal goed gekomen]

Afijn Hans had al 10 jaar een relatie met,... zal ik maar zeggen, Wilma! [De kat zit net naast me, en die heet Wilma]
Altijd op zoek naar iets bijzonders kwam hij op het geniale idee om in Schotland te gaan trouwen met "Wilma" aangezien hij al zijn geld in de kroeg achterlaat en aan zijn motoren, 3 stuks in die tijd, maar toch wel iets bijzonders wilde besloot dit stel om lekker naar Schotland af te reizen om daar te trouwen! Zodoende kon hij zijn huwelijk en vakantie combineren. Zo gezegd, zo gedaan...

Er kwam een hoop geregel aan te pas om het allemaal voor elkaar te krijgen, getuigen moesten ook mee, ouders mee, pastoor regelen, en ook een doedelzakspeler om de boel op te leuken, en een kilt moest er ook gehuurd worden, hij heeft wat afgebeld die tijd!. Volgens mij heeft dat ook nog een aardig centje gekost, maar goed, dat weet ik eigenlijk niet!  [We spreken 1996, dus dat centje klopt!]

Nu kreeg de aanstaande bruidegom op het  werk een hoop commentaar natuurlijk, over het feit dat hij geeneens een "Feessie" zou geven, en om van dat gezeur af te zijn liet de lolbroek op de valreep nog een trouwkaart maken en stuurde die naar kennissen en vrienden, en naar het werk! Daarop stond geschreven dat we allemaal uitgenodigd waren, Alleen, de reiskosten moesten we dan wel zelf betalen!  Ja, natuurlijk!!! Wie gaat er nou in Januari naar Schotland [Hoho, don´t shoot the messenger!]

Afijn Hans met zijn grote mond, liep op het werk ondertussen helemaal warm voor dat huwelijk, want elke keer was er wel iemand die vroeg [expres!], moet je daaraan niet denken, vergeet je dat niet, is het wel rechtsgeldig zo´n huwelijk, kan alles maar goed gaan, elke keer als ie dacht dat alles voor elkaar was, kwam er wel iemand die hem even "van de leg" bracht!

Nu zaten mijn vriend en ik zo naar die trouwkaart te staren en in een gekke bui, zei ik,"Ik zou best wel even om het hoekje willen kijken, eigenlijk zou je moeten gaan met z´n allen, he! Ik zou hem best in kilt willen zien, [eerlijk is eerlijk, Hans heeft er mooie benen voor!] Nou, zegt mijn vriend, weet je wat, dat gaan we ook doen! En natuurlijk was ik gelijk overgehaald! Nu is het zo dat we allebei nog full-time werkten, dus je kon zoiets ook nog bekostigen, nu zou dat waarschijnlijk geen optie meer zijn! Maar goed dat terzijde...

Eerst gekeken wat zoiets kost, nouja een kapitaal, maar ja, wat kan ons het schelen, geld moet rollen!
Ik ondertusen op het werk gecollecteerd voor een cadeau voor het bruidspaar, Prachtig gedicht voor ze gemaakt, kan ik wel aardig, al zeg ik het zelf!
[Dit alles wel stiekum natuurlijk] Was nog een heel gedoe om het stil te houden, op een werkplek met 30 mensen gemiddeld! Er is altijd wel iemand die zijn mond voorbijpraat! [bleek ik zelf achteraf te zijn] maar Hans was zo in de ban van zijn huwelijk, [tuureluurs werd je van hem],  dat hij er gelukkig geen erg in had.

Eerst Hans even goed uitgehoord waar hij zou logeren, want we moesten hem natuurlijk niet tegenkomen voor het huwelijk!, hij ging met zijn aanhang met het vliegtuig naar Manchester en had daar ook een Hotel. Wij dus een Hotel in Carlisle geboekt, voor 4 nachten, we hebben er gelijk nog twee dagen aan vastgeknoopt, de boot naar Hull besproken treintickets waren besteld via het reisbureau, eerst met de trein naar  Leeds, dan de trein naar Carlisle, want wij hadden alleen een motor, en in Januari op de motor, dat durfden we toch niet aan. So far so good...

De dag van het huwelijk was aangebroken, wij zouden met de trein naar Gretna Green
gaan, dat was heel dicht bij Carlisle, een treinritje van 10 min. als ik het goed onthouden heb...Gretna Green is natuurlijk net over de grens. Op het station zaten we hem nog even te knijpen dat we hem tegen zouden komen, dat hij net dezelfde trein zou hebben, dus verdekt opgesteld op het station, heel sneaky om het hoekje kijken of hij ook niet in de trein zat, en toen een plek gezocht waar we eventueel nog een ander compartiment in konden vluchten als het nodig was..het lijkt wel een spionagefilm nu ik daaraan terugdenk!

Aangekomen in Gretna Green wisten we eigenlijk niet waar we naaar toe moesten, maar daar kwam een aardige Schot aan met de auto, dus ik in mijn "beste" Engels, eh sorry, Schots! de weg gevraagd, naar de plek waar het huwelijk zou plaatsvinden, nu was de beste man er niet zeker van dat er in de "Old Blacksmith´s Shop" nog rechtsgeldige huwelijken werden afgesloten, dus de beste man stuurde ons naar het "gemeentehuis" om daar te verifieren of zij aangemeld staan! "It´s a Short walk, that shouldend be a problem", Hij verontschuldigde zich ervoor dat hij ons normaal gesproken wel weggebracht zou hebben, maar de auto zat al vol! [Hij had mensen opgehaald van het station] Dus wij vol goede moed onder de tunnel door, lopen naar waar we volgens hem moesten zijn.. [Ik met schoenen aan, die nou niet echt geschikt zijn om afstanden te lopen, maar ja, wat moest je! Je moest toch wel een beetje "netjes" voor de dag komen, het was tenslotte een bruiloft!] Onder de tunnel door moesten we nog door een weiland, het had net twee dagen volop geregend, dus tegen de tijd dat we gearriveerd waren, was het "nette" er wel af!

Toen we op de  plek van bestemming waren beland, hebben we eerst gekeken of het aangemeld stond buiten, nou dat was het geval, dus dat was goed! Binnen even gevraagd waar of het huwelijk plaatsvond, en je raadt het al, we moesten toch terug naar waar we vandaan kwamen! Hup, en daar gingen we weer, we begonnen er wel plezier in te krijgen, zo zie je nog eens wat van het landschap, door het weiland, en dan maar weer onder de tunnel door! [Waarom we geen Taxi genomen hebben? Ik denk achteraf door de spanning of we op tijd zouden zijn, er helemaal niet bij nadachten! Dus geen Hollandse zuinigheid! En trouwens, m´n schoenen zagen er toch al niet meer uit, dus...] En aan het eind van de tunnel... wat denk je?

Staat die schat van een Schot [Leuke woordspeling, he?] ons op te wachten toen we buiten de tunnel waren...Hij voelde zich schuldig dat hij ons die kant uitgestuurd had, hij had het er thuis met z´n vrouw overgehad, en die had hem verteld dat er toch rechtsgeldige huwelijken werden afgesloten in de "Old Blacksmith´s Shop", en die had hem doen beseffen, dat hij ons de verkeerde kant opgestuurd had! Hij had al rondgereden, maar had ons niet meer gezien, en hij dacht, ik wacht ze wel op bij de tunnel, aangezien dit de enige weg naar de andere kant was! [Achteraf heb je een plaatsje Gretna en een plaatsje Gretna Green, en het spoor ligt er precies tussen!] Wisten wij toen nog niet!Dus wij zaten in Gretna, maar moesten naar Gretna Green!

De Schot die zo´n schat was heeft ons met de auto weggebracht naar de plek van bestemming, verontschuldigde zich nog eens in alle toonaarden, hij vond het zo rot, hij bood zelfs aan om ons na de plechtigheid weg te brengen naar ons Hotel! [Dat geloof je toch niet!] Weet je, toen ben ik eigenlijk al een beetje verliefd op Schotland geworden! Dat hebben wij natuurlijk afgewimpeld, we konden tenslotte ook met een Taxi!

Toen kwamen we dus eindelijk aan waar we moesten zijn, geen Hans te bekennen, maar dat was voorlopig nog goed, want dan hadden we nog even de tijd om even rond te kijken! Het was wel leuk om te zien, we hebben in de souveniersshop nog een Schotse pet met zo´n pruik eraan vast voor m´n vriend gekocht met zo´n muziekje erin, ik niet natuurlijk, [toen was ik nog ijdel!] Je denkt toch niet dat ik voor gek ga lopen! Dus Ap was lijdend voorwerp [met een lange IJ]! Toen zagen we net buiten een Taxi verschijnen...duiken!!

Daar stonden we dan, Ap met de pet op, ik ernaast, wegedoken achter een standbeeld wat daar stond, en verroest..ja, hoor, daar was hij met "Wilma", en de getuigen!
Wat nu?? siste ik naar Ap, want ze bleven daar maar staan..! Weet ik veel, ik ga er naar toe...alsmaar dat wegduiken, daar word ik niet goed van! Ik de videocamera in de aanslag en Ap de pet opgezet [Dit allemaal nog steeds achter dat standbeeld, he!]

Ze stonden aan de overkant van de straat, dus ze zouden Ap niet te snel herkennen,
even diep ademhalen en daar ging Ap, pet met het muziekje aan en lopen naar ze toe, ik ondertussen filmen [Het staat er ook zo mooi op, het is m´n leukste fragment wat ik gefilmd heb] Je ziet ze ook echt kijken naar Ap [wat loopt daar voor een idioot met zo´n gekke pet op!] Dan zie je Hans denken, wat een bekende kop heeft die vent, Het lijkt Ap wel, ondertussen roept Ap... Heeee, Koele!!!!! [zijn bijnaam] en dan zegt Hans [hoorden we later] Krijg nou de klere, dat is Ap!!! APPIEEEE!!! Later hoorden we dus dat hij echt geen idee had dat wij zouden komen, maar dat hij het wel hartstikke leuk vond!

Ondertussen kwam ik ook nog even achter dat standbeeld vandaan, ja, ik zat er nog steeds achter!, maar ja, toen wist hij al genoeg...Dat was zeker jouw idee!!! En natuurlijk was ik schuldig!!!

Om een ellenlang verhaal kort te maken, ze zijn getrouwd, het was rechtsgeldig, de kilt stond hem goed, vind ik tenminste!, het was echt wel een belevenis om mee te maken,
de spanning vooraf en het geheim houden van alles, wat bijna de mist inging door die grote bakkes van mij!!! En,  wij hebben die week een klein voorproefje van Schotland gehad!

Wat betreft Gretna Green....Toen in Januari was het echt wel leuk om daar te zijn, omdat je daar die bruiloft heb meegemaakt...maar we zijn daar dat jaar ook nog even geweest toen we onze "grote" vakantie gingen doen, maar dan is er echt geen bal aan, je word onder de voet gelopen door toeristen! Een verschil van hemel en aarde...
In Januari was het heel rustig, dus dan weet je niet wat je overkomt als je in het hoogseizoen daar komt, echt verschrikkelijk!!

End of the Story...

HIERONDER FOTO`S

Offline Mull

• Schotland fan
Re: Een lang verhaal uit 1996
« Reactie #1 Gepost op: 24 sep 2007, 15:39 »

De trein naar Gretna Green

We zijn er!

De befaamde tunnel...

Het verraste gezicht van Hans...

Kennismaken met de pastoor!

Let the Games begin...

zeg maar niets meer...

Niet slecht toch, dames?

De ceremonie..

alle gasten...

Hij mocht nog even op de doedelzak spelen!

Maar, hij heeft zijn "zaakje" goed op orde...
De kwaliteit van sommige foto´s is verschrikkelijk, maar het komt uit mijn film.... :wave:  :wave:

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 24 sep 2007, 18:34 »
Hihi, wel leuk om zo een vakantieland te ontdekken.

Koen

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 24 feb 2017, 20:00 »
Om even een bijna 10 jaar oud verhaal nieuw leven in te blazen, [ik wist dat ik er ooit iets over geschreven had]
Het verhaal is inmiddels flink aangepast aan 2017, Hans [de bruidegom] gescheiden, ik weduwe al weer 9 jaar, en wonder boven wonder hebben we elkaar via facebook teruggevonden, en nu dan een relatie met elkaar, hoe raar kunnen dingen lopen?? Onze eerste Schotlandvakantie staat op punt van gebeuren, eind augustus/september, 2 weken lang...... met een heuse landrover...tips zijn welkom trouwens!  :bagpipe Ik ben inmiddels al 8 jaar niet meer in Schotland geweest, dus ben weer helemaal een "leek", en Hans nog langer terug, we hopen aardig wat kilometers te maken daar en hebben er ontzettende zin in allebei!!

Offline Haras

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 24 feb 2017, 20:34 »
Ha Mull, wat gaaf dat je na zoveel jaar weer naar bonnie Scotland afreist! Destijds kwam daar een abrupt einde aan en nu weer nieuwe kansen. Leuk weer wat van je te horen ook.
Veel plezier met de voorpret vast!

Groet Haras :wave:

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 24 feb 2017, 20:37 »
Ha Mull, wat gaaf dat je na zoveel jaar weer naar bonnie Scotland afreist! Destijds kwam daar een abrupt einde aan en nu weer nieuwe kansen. Leuk weer wat van je te horen ook.
Veel plezier met de voorpret vast!

Groet Haras :wave:
Ik hoop dat dat helemaal goed gaat komen, leuk om weer hier te zijn, en groetjes terug! :wave:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #6 Gepost op: 25 feb 2017, 08:26 »
Wat onwijs Mull, het originele verhaal en je situatie nu. Mooi dat jullie elkaar zo weer gevonden hebben.

Alvast een hele fijne reis gewenst,  en veel voorpret :)

Offline Mc.Colvin

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 25 feb 2017, 09:55 »
Lief van je Sas! We zijn zelf ook nog helemaal flabbergasted over het toeval, haha, maar willen ervoor gaan :sunny: De "voorgeschiedenis" van ons vond ik al mooi destijds, en hopelijk word het vervolg net zo mooi :drunken_smilie:

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 25 feb 2017, 10:00 »
Lief van je Sas! We zijn zelf ook nog helemaal flabbergasted over het toeval, haha, maar willen ervoor gaan :sunny: De "voorgeschiedenis" van ons vond ik al mooi destijds, en hopelijk word het vervolg net zo mooi :drunken_smilie:

Begint al weer lekker, verkeerde account zit ik te reageren, vriendlief heeft een eigen account geopend haha, en die stond nog ingelogd natuurlijk!

Offline Mathilde

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 25 feb 2017, 12:04 »
 :laughing8:

Heel veel plezier met de voorbereidingen en die paar maanden vliegen om.
En dan... 2 heerlijke weken in het Mooie Scotland. Wat een heerlijk vooruitzicht.

:bagpipe
I love Scottish summer, it's my favourite day of the year.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 25 feb 2017, 17:49 »
Leuk dat jullie samen nar Schotland gaan Mulletje. Als je nog tips wilt bler je maar, je weet me te vinden. Wel ff rendieren kijken natuurlijk he.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 21 mrt 2017, 13:42 »
Wat een heerlijk humorvol verhaal, Mull  :laughing7:
En dan de ontwikkelingen nadien. Heel veel geluk samen en heel veel plezier met de voorbereidingen voor Bonnie Scotland  :hello2: :bagpipe
Bedankt voor de update !
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken