Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 02:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: forumgebruikers die wilden emigreren.... wat is ervan terecht gekomen?
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: forumgebruikers die wilden emigreren.... wat is ervan terecht gekomen?  (gelezen 5655 keer)
frama
Gast
« Gepost op: 21 Sep 2007, 08:18 »

Wat is er van terecht gekomen.....?

Na alle stemrondes rondom 'raad de plaat' maar eens een nieuw onderwerp begonnen  Aye. Wie weet hebben we hier iets waarop we met z'n alle kunnen meediscussiëren.

Ik ben nu enkele weken actief met het forum bezig. Eerst enkele weken als gast zoveel mogelijk doorgelezen en daarna heb ik me aangemeld. Wat ik zo gelezen heb is dat er best veel van de forumgebruikers ergens wel de droom hebben om daadwerkelijk naar Schotland te gaan wonen. Veel praktische tips zijn er uitgewisseld waaruit de seriueze interesse blijkt. Toch heb ik het idee dat ik veel van die forumgebruikers (op een enkeling na) daarna niet meer heel actief op het forum terug heb gezien. Jammer, want ik ben JUIST zo benieuwd hoe het verdere traject verlopen is. Zijn ze daadwerkelijk verhuisd? Hoe hebben ze het daar? Is het wat ze ervan verwacht hadden? Kunnen ze het sociale leven een beetje opbouwen. Hebben ze een leuke baan en prettig (betaalbare) woning kunnen vinden. Dus: Wat is ervan terecht gekomen?

Freebird
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Sep 2007, 09:09 »

Toto en ik willen ook emigreren om voor ons moverende redenen. Echter, onze situatie in Nederland is door mijn recente periode werkloosheid dusdanig financieel verslechterd dat we ons spaarpotje hebben moeten gebruiken om die periode door te komen.

Wij hadden plannen in Schotland maar daarvoor heb je geld nodig. Van financiele adviseurs in de UK hebben we begrepen dat wij nooit een 100% hypotheek kunnen krijgen omdat we als buitenlanders aankomen; wij zullen dus altijd zo'n 25% eigen geld moeten meenemen als wij onze plannen willen uitvoeren.

Alternatief I is daar een baan zoeken, huisje huren, sparen, huis kopen en groeien naar een B&B welke Toto beheerd terwijl ik een aanvullend inkomen genereer door te werken.

Alternatief II is: In NL blijven werken, mijn ergernissen wegslikken, sparen en over 17 jaar mijn pensioen in Schotland opmaken. Mijn eigen geld betrek ik dan uit het aanvullende pensioenpotje dat ik ben begonnen toen ik in de jaren '70 begon te werken en heb laten vastzetten tot 2024.

Zie je? Feit is dat ik naar Schotland ga. Het is echter gewoon een kwestie van tijd en kansen pakken als ik ze zie; Ik solliciteer me gek op functies die ik aankan maar heb als tegenwerking dat ik niet zomaar voor een gesprekje opgeroepen kan worden; ik zal daarvoor meer moeten plannen dan een autoritje. Dit werkt natuurlijk als rem op mijn kansen, maar niet geschoten is altijd mis.
ik voel geen enkele sociale binding meer met Nederland of de Nederlanders; daarvoor ben ik te vaak teleurgesteld in de afgelopen drie jaar. Wat ik zoek is rust, " breathing room" en de kans mijn leven te leiden zoals ik dat wil zonder gemoraliseer en betweterigheid zoals ik dat in mijn leefomgeving in NL heb ervaren, toen ik echter herstellende was van een herseninfarct. Niemand gaf thuis om moraal in daden om te zetten en mij en Toto te helpen en dat heeft mij mijn leefomgeving laten zien zoals het werkelijk is. Nu ik weer 100% functioneer en werk heb, wordt ik weer gegroet daar de buurt maar dat levert mij alleen maar een vieze smaak op. Op korte termijn ga ik dus wel verhuizen, maar dichter naar mijn werk: ik woon onder Nijmegen en werk fulltime in Lelystad...

Op dit forum tref ik een paar gelijkgestemden waardoor Schotlandforum voor mij een leuke bezigheid is en die mij helpt een beetje te dromen over mijn toekomst in Schotland na mijn pensioendatum.

Alles wat ik eerder kan gaan, is mooi meegenomen...

frama
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Sep 2007, 09:28 »

Ik had al eerder wat van jouw plannen gelezen. Jouw input is altijd uitgebreid, praktisch, verstandig en weloverwogen. Ik kan begrijpen dat je naar Schotland wil. Ik hoop oprecht dat het je gaat lukken  Aye. Ik gun het je van harte!!! Ik zie dat je in Lelystad werkt, kom je hier dan ook wonen? Uit ervaring kan ik je zeggen dat wonen in Lelystad aanzienlijk goedkoper is dan Nijmegen. Dan houd je vast geld over aan het eind van de maand en dan kun je beter sparen voor die 25% die je zelf nodig hebt voor een huis voor Toto en jou of vaker naar Schotland voor een sollicitatiegesprek. Statistisch gezien zou je na iedere afwijzing een grotere kans maken op een toewijzing... Aye
Wie weet!!! In ieder geval alvast veel succes met de verhuizing.
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Sep 2007, 10:14 »

ERg lieve reactie, Frama en je hebt me werkelijk doen glimlachen. Ik kijk voor woonruimte rond in een gebied tussen Lemmer (makkelijk richting A6) Zeewolde, maar ook Luttelgeest, Creil en rondom Emmeloord lijkt het me heerlijk rustig wonen. Ik wil daarvoor echter wachten tot mijn half jaar overeenkomst wordt omgezet in een permanente. Dan wil ik een huisje kopen als investering, dit opknappen (indien nodig) en over zo'n 15 jaar verkopen en met dat geld hoop ik de 25% te hebben die ik nodig heb als aanvulling op mijn " pensioenpoen", waarmee we dan een leuk ruim huis hopen te kopen in Schotland, dat tevens geschikt is als B&B ter aanvulling op mijn inkomen als oud baasje, want daarin ligt zowel Toto's als mijn hart.

Dank voor je opbeurende reactie!
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 21 Sep 2007, 17:57 »

nou Freebird, niet Lemmer doen hoor, huizen zijn hier schrikbarend duur! Het is erg leuk, dat ons kippenhokje een boel geld opsmijt, maar als je ziet wat je dan meer moet betalen......
Creil is erg rustig, dorps en erg actief, leuk plekkje hoor en redelijk betaalbaar.

Als je wat moet weten, roep maar, maar ik denk toch, dat lelystad goedkoper is.
In emmeloord zijn ze met een nieuwe wijk bezig, net buiten Emmeloord, ik zei nog tegen Luuk, hier zou ik ook wel willen wonen, ziet er gezellig uit.
Succes, en ik hoop dat je baan wordt omgezet in vastigheid.

macstonemountain
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 21 Sep 2007, 18:13 »

Even los van het verhaal van Freebird, gewoon om te discuseren.
Dromen zijn natuurlijk mooi en als je ze kan realiseren zou dat helemaal fantastisch zijn.
Maar wij als Scotland fanaten zien natuurlijk alleen de goede dingen en romantischeren Scotland natuurlijk een beetje.
Het lijkt allemaal mooi, lekker weg uit dit gejaagde regeltjes kikker landje maar dan ?
Wij hebben schotse vrienden wonen in Muir of Ord en die begrijpen ons totaal niet !
Zij willen juist weg uit Schotland en zijn al een paar keer in Amerika geweest (wat wij weer totaal niet snappen).
Het is moeilijk werk te vinden de jeugd trekt naar de grote steden en kijk is naar de inrichtingen van die huizen die zijn allemaal niet zo luxe, laat staan het slechte onderhoud ervan.
Een BB is leuk in de zomer maar wat in de winter, daarbij zijn bijna alle BB zijn nevenactiviteiten.
Je zal aardig wat geld mee moeten nemen om er wat te beginnen en om de eerste paar maanden door te komen.
Het lijkt mij ook fantastisch om ooit een camping te kunnen beginnen, maar ja .... ik blijf dromen.
En we blijven gewoon genieten van dat prachtige land met die bijzondere bewoners.

Albert

@ Freebird, hoop dat jullie droom zo snel mogelijk uitkomt !

Freebird
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 21 Sep 2007, 19:19 »

Hoi Albert,

Je hebt helemaal gelijk dat 90% van de Scotland fans het land alleen kent van hun 3 weekse zomer vakantie, misschine nog een rondrit van een week in de lente en herft maar dat het er vreselijk kan spoken tijdens winters hebben we in Nederland niet ervaren sinds de sneeuwstormen rond 1972! En zelfs toen woonden we al zo dicht op elkaar dat we alles bij de hand hadden.

In schotland kan dat heel anders zijn en moet je veel meer gericht zijn op self-support en zorgen dat je 's winters altijd warmte hebt, al is het dan maar in de keuken van de AGA-Stove. Onze T-shirt-bij-de-verwarming mentaliteit zullen we moeten laten varen.

Ik ben bereid veel comfort in te leveren voor een eerlijker manier van leven. Toto en ik denken dat aan te kunnen door ons goed voor te bereiden. Als wij in ons huis twee of drie kamers kunnen vrijmaken om er gasten in onder te brengen kan dat ons helpen in ons levensonderhoud als we gepensioeneerd zijn. We hoeven niet veel in het leven en zijn absoluut niet materialistisch ingesteld; We hebben genoeg aan elkaar een goed boek en Radio 2 of een hengel en een loch.

Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken maar ik ben zeker bereid om onze droom waar te maken. Om te beginnen willen we verhuizen richting Flevoland om onze eerste woning te kopen, op te knappen en goed te verkopen over 15 tot 17 jaar. Ik geloof in de ontwikkeling van Flevoland en weet zeker (sic) dat de huizenprijzen stijgen en ik mijn investering "eruit" heb. Daarmee en mijn andere potjes, heb ik voldoende eigen kapitaal om in Schottië verder te kunnen. Ik heb twee handen en ben niet vies van werken, heb maling aan rangen en standen en geloof niet in "minderwaardig werk" als het betekend dat ik in Schottië verder kan met Toto.

Dank voor de Flevo-tips, Wilma. Ik heb het er met Toto over gehad en we willen er  volgende week zondag een tank benzine aan spenderen om ter plaatse te gaan kijken. Lelystad wordt het in ieder geval niet; is me te stads... Ik zoek dorpse rust, geen disco's, supermarkten, maar pieperfeest, spruiten bij de boer en halve varkens voor de vriezer bestellen bij de slager, borreltje drinken bi de buurman op zomerse avonden en met een boek bij de haard in de winter...

Ah Bliss!
liesbeth
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Sep 2007, 22:48 »

Ah Freebird! Wat dacht je van ons mooie dorpje Biddinghuizen? (Flevoland) Maar zonder gekheid, ik snap heel goed wat je trekt in schotland, maar tussen droom en daad......., ach, je weet wel... Ik denk wel dat je de zaken heel anders bekijkt als je je eenmaal hebt gevestigd in Schotland. We romantiseren het bestaan daar inderdaad, het is de kunst om de goede dingen van het bestaan hier in te zien, en te genieten van wat elders weer anders is.... Maar je nog 17 jaar ergeren en je verbijten lijkt me geen goede zaak, ik hoop dat je in de loop van de tijd nog een aantal positieve ervaringen zult opdoen met je medemensen, want for the time being is dit de realiteit, en we moeten nu eenmaal in het hier en nu leven! Maar in de tussentijd dromen van een bestaan in schotland....heerlijk toch?
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Sep 2007, 07:13 »

Kijk ook dan even bij Rutten, een ontzettend actief klein dorpje! Maar helaas, is daar de grondprijs ook enorm gestegen, vergeleken met 10 jaar geleden!
Je zit dan nog wel een dik half uur vanaf Lelystad hoor.
Succes zondag.

Teije
Administrator
*

« Antwoord #9 Gepost op: 22 Sep 2007, 20:19 »

icon_scratch Tja, wij hebben ook meermalen nagedacht over emigreren. Ikzelf heb, voor ik Lies kende, heel wat jaren in het buitenland (vnl. Afrika) gewoond en ken het gevoel van Freebird: geen binding voelen met Nederland of Nederlanders. Lies heeft na onze vele reizen de afgelopen jaren hetzelfde gevoel gekregen. Tijd om weg te gaan dus.
Schotland was ook 1 van onze droombestemmingen, maar ik heb een eenmanszaak en Lies een parttimebaan, beiden zonder enig pensioen. Met de nieuwe wetgeving krijgt Lies over 10 jaar geen AOW omdat ik (jonger) dan nog een inkomen heb. We hebben nu voldoende geld en geven het nu ook uit aan vakanties, dat is onze manier om nu maar van het leven te genieten. Plannen voor 10 of 20 jaar zit er voor ons niet meer in, zeker niet meer sinds we een kleinkind hebben waar we heel veel tijd aan willen besteden. Zij (Esmée) is tevens verantwoordelijk voor het feit dat we onze Schotland-emigratieplannen hebben opgeschort. Dit jaar hebben we haar al 1x meegenomen op vakantie binnen Nederland, binnen een paar jaar hopelijk mag ze ook mee naar Schotland.

Nu verdienen we binnen Nederland, met al zijn sociale voorzieningen, genoeg geld om ieder jaar naar Schotland te kunnen gaan, we hebben Schotse vrienden en kunnen leker blijven romantiseren over een leven in Schotland. Wij houden ons daar nu maar bij, maar natuurlijk blijven we nieuwsgierig naar de verhalen van degenen die de stap wel hebben gemaakt. En, Frama, je hebt gelijk, wat is er terecht gekomen van die medeforummers van bv. een jaar geleden met hun verhuisplannen...
Ina
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 23 Sep 2007, 20:49 »

maar dat het er vreselijk kan spoken tijdens winters hebben we in Nederland niet ervaren sinds de sneeuwstormen rond 1972! En zelfs toen woonden we al zo dicht op elkaar dat we alles bij de hand hadden.

Ik zoek dorpse rust, geen disco's, supermarkten, maar pieperfeest, spruiten bij de boer en halve varkens voor de vriezer bestellen bij de slager, borreltje drinken bi de buurman op zomerse avonden en met een boek bij de haard in de winter...

Ah Bliss!

Nou op zo'n dorp wonen wij...(zelfs geen slager hier) maar in die beruchte winter waren we van de wereld afgesneden hoor, helemaal niks bij de hand!
Maar de Schotten zullen er wel beter op ingesteld zijn dan wij.

De mensen die werkelijk naar Schotland zijn gegaan hebben misschien niet eens tijd om forummen want denk erom dat een BB runnen niet niks is als je je een beetje wilt onderscheiden van de meute.

Ik vind jullie (Teije en Freebird) wel heel erg negatief over Nederland en z'n inwoners, misschien is het wel leuk (misschien is leuk een verkeerd woord en is verstandig beter) om een topic met negatieve dingen over Schotland te openen want die zijn er toch echt ook, om het romantiseren een beetje tegen te gaan.

Ik ben dus duidelijk één van die mensen die er absoluut niet zou willen wonen, voor mij is het gewoon een geweldig vakantieland, zelfs het mooiste land wat ik ooit heb gezien (tot dusver), maar er wonen, in die trieste, grijze, natte, donkere, koude wereld die het soms kan zijn in de herfst en winter, en af toe zelfs midden in de zomer....nee dank je.

Yours Aye for Scotland
macstonemountain
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 23 Sep 2007, 21:18 »

Ik ben dus duidelijk één van die mensen die er absoluut niet zou willen wonen, voor mij is het gewoon een geweldig vakantieland, zelfs het mooiste land wat ik ooit heb gezien (tot dusver), maar er wonen, in die trieste, grijze, natte, donkere, koude wereld die het soms kan zijn in de herfst en winter, en af toe zelfs midden in de zomer....nee dank je.

Lijkt wel of ik Liesbeth hoor praten  Wink zij denkt er ook zo over en vooral met 2 kids van 2 en 5 jaar oud.
Nee wij blijven lekker dagdromen en genieten als we er op vakantie zijn.
Maar wel leuk om te lezen hoe ieder er over denkt.

Albert

Roald
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 24 Sep 2007, 00:17 »

Ik vind jullie (Teije en Freebird) wel heel erg negatief over Nederland en z'n inwoners

Ik lees in Teije z'n reactie niks negatiefs over Nederland(ers) ? Of verwijs je naar een ander bericht ?

maar er wonen, in die trieste, grijze, natte, donkere, koude wereld die het soms kan zijn in de herfst en winter, en af toe zelfs midden in de zomer....nee dank je.

Je bedoelt in tegenstelling tot het immer zonnige, droge en warme Nederland ? Wink In Nederland is het in de winter toch ook vroeg donker ? Kan het in de zomer toch ook plenzen ? Daarbij vind ik een landschap in de herfst of winter - Schots of Nederlands - met mist, bijvoorbeeld bij dageraad, zeker wat hebben hoor. Maar da's persoonlijk natuurlijk.

Frama: zal een keer ingaan op je vraag; kom er tot nu toe niet zo goed aan toe.

Live and let live
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 24 Sep 2007, 00:25 »

om een topic met negatieve dingen over Schotland te openen want die zijn er toch echt ook, om het romantiseren een beetje tegen te gaan.

Waarom zou iemand in vredesnaam mijn romantiseren een beetje tegen moeten houden? Da's nou net de mentaliteit waar ik niet van houd: "meelopen met de andere 15.999.999 Medelanders of anders moeten we je hersenspoelen?"

Ik heb liever zware klimatologische levensomstandigheden dan Nederlanders als ze lekker aan het moraliseren zijn, liefst met vingertje erbij. Waarom kan het niet gewoon geaccepteerd worden dat ik Nederland te krap geworden vind en ik er alles aan doe om hier weg te komen om een manier die me ervoor bewaard om ooit nog terug te komen. Natuurlijk ben ik niet net uit een ei gekropen en besef ik terdege dat we in Schotland ook de nodige uitdagingen zullen aantreffen maar die bied ik liever daar het hoofd dan ongelukkig in Nederland te zijn.

Schotlandforum is het enige Nederlandse forum waar ik nu langer dan een jaar aan deelneem en met plezier; andere fora heb ik om de door mij zo gehate beklemmende "kneuterigheid" voortijdig verlaten men wilde mij niet buiten mijn kaders laten denken. Een camperforum en een Zwedenforum heb ik verlaten vanwege bovengemiddelde zwetserige betweterigheid.

Op dit forum respecteer ik ieders mening omdat dat zo gegroeit is in de loop van dik een jaar, men laat mij tot nu toe in mijn waarde met mijn voorkeuren;  Zouden we dat dan nu gaan verpesten door een negatieve thread te starten als ontmoedigingsbeleid? Ik heb nog nooit een beslissing genomen zonder daarover goed na te denken en de goed voorbereide beslissing om naar Schotland te vertrekken is slechts een kwestie van tijd en geld. Daar werk ik keihard voor en verbijt daarvoor zelfs mijn medische beperkingen.

Ik voel nu echter de aandrang om accuut naar de overkant te gaan, desnoods op mijn tandvlees want mijn tenen staan gekromt in de kisten!  Angry   Liever een plaggenhut boven op Ben Nevis dan een bungalow tussen de A6 en A27, hoor.

Overigens is dit mijn laatste bijdrage aan dit onderwerp. Ik heb er genoeg over uitgeweid...
skye
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 24 Sep 2007, 06:42 »

Hai Freebird. Dat zwedenforum waar je het over had, was dat toevallig het zwedenweb?

Skye

Ina
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 24 Sep 2007, 07:25 »

om een topic met negatieve dingen over Schotland te openen want die zijn er toch echt ook, om het romantiseren een beetje tegen te gaan.

Waarom zou iemand in vredesnaam mijn romantiseren een beetje tegen moeten houden?

@ Freebird: Er zijn meer mensen op dit forum !

En sommigen zijn gewoon overtuigd ( en  goed geinformeerd ) dat ze moeten gaan, prima toch.
Maar velen dromen van iets waarvan ze de realiteit niet beseffen en worden hier, waar het land en de bewoners wel erg worden opgehemeld, gecharmeerd van een land wat ze 3 weken in vkantiestemming hebben meegemaakt en lezen hier al die positieve verhalen, die het land ook zeker waard zijn maar het lijkt mij geen kwaad kunnen om ook de andere kant eens te belichten.

Ik wil absoluut niemand hersenspoelen , waarom zou ik? En respect heb ik voor ieders mening maar hopelijk mag ik de mijne hier ook ventileren zonder dat mensen die het er niet mee eens zijn "opstappen"? ( nou ja, moet je ook zelf weten  Wink )

Yours Aye for Scotland
skye
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 24 Sep 2007, 07:37 »

Wij wilden een paar jaar geleden wel emigreren naar zweden. Ook ons beseffend  dat een land anders is dan wannneer je er op vakantie  bent. Dus flink lopen zoeken op internet en zo op een emigratiesite  van een Nederlander terecht gekomen. En op een forum. na wat we daar gelezen hebben is bij ons de wens om in Zweden te gaan wonen wel verdwenen. We "drome u ook over wonen in SChotland. Misschien gebeurt het nog wel eens, misschien ook niet. Ook nu beseffen we ons wel dat wonen anders zal zijn als vakantie. En mochten we echt serieuze plannen hebben, dan kunnen we altijd ook nu weer ons goed laten informeren (onder andere hier). ONdertussen gaan we lekker op vakantie naar Schotland (en volgend jaar weer naar Zweden overigens), en genieten we er dan van.

skye

Ina
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 24 Sep 2007, 08:20 »

Wij wilden een paar jaar geleden wel emigreren naar zweden. Ook ons beseffend dat een land anders is dan wannneer je er op vakantie bent. Dus flink lopen zoeken op internet en zo op een emigratiesite van een Nederlander terecht gekomen. En op een forum. na wat we daar gelezen hebben is bij ons de wens om in Zweden te gaan wonen wel verdwenen.
skye

@ Skye: En...? was dat verkeerd om die verhalen te lezen of was je er eigenlijk wel blij mee?

Ik hoop inderdaad dat de mensen die wel zijn gegaan veel zullen reageren, immers zij weten als geen ander hoe het echt is, ik niet.

Yours Aye for Scotland
Ina
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 24 Sep 2007, 08:27 »

Je bedoelt in tegenstelling tot het immer zonnige, droge en warme Nederland ? Wink

Ik wil ook zeker Nederland niet romantiseren hoor, heb ik ook genoeg op aan te merken( en niet alleen op het weer  Wink , maar dat is nou juist wat ik bedoel  Aye , wat is perfect in het leven?  

Yours Aye for Scotland
Ina
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 24 Sep 2007, 08:33 »

Ik lees in Teije z'n reactie niks negatiefs over Nederland(ers) ? Of verwijs je naar een ander bericht ?

Ja is al vaker ter sprake geweest, geen binding voelen met Nederland. (negatief is misschien wel een zwaar woord)
Ik vraag me gewoon af hoeveel binding je kunt hebben met een geschiedenis die je zeer aanspreekt maar toch zeker de jouwe niet is, en hoeveel binding je kunt krijgen terwijl je altijd een buitenlander zult zijn.

Yours Aye for Scotland
McErnootje
Schotland fan

Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit

« Antwoord #20 Gepost op: 24 Sep 2007, 10:18 »

mmm wat kunnen wij er eens van zeggen.
ons huis staat nog te koop
ons bedrijf is nog te koop

we hebben waarschijnlijk te weinig geld om te kunnen vertrekken als alles is verkocht (althans dat vermoed ik)
zeker als ik lees dat je minimaal 25% moet meenemen voor je eigen huis.

wij kijken daarom ook wat meer naar andere opties
of anders wordt het het oosten van het land en vanuit daar verder zien
dat we de randstad uit willen is een zeker feit.

dus het is afwachten op alle fronten.

geduld.............acceptatie..............overgave

ps skye wat is er zo mis aan zweden?
frama
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 24 Sep 2007, 11:53 »

Tjonge mijn topic heeft nogal wat stof doen opwaaien....alleen niet over mijn vraag. Wat is er nu terecht gekomen van de mensen die daadwerkelijk de stap hebben gemaakt.

V.w.b. weg uit Nederland willen, negatief zijn over Nederland, de waardering voor het weer of het nu in Schotland is of in Nederland. Wat kan ik zeggen, HET IS ALLEMAAL PERCEPTIE. Iedereen heeft zijn eigen referentiekader voor het al dan niet waarderen van Nederland of het al dan niet overwaarderen van Schotland. Kom je uit een belabberde situatie kan Schotland uitkomst bieden met een prachtige nieuwe start op een plek waar je veel van houdt. Woon je op een prachtige stek in Nederland en ben je gelukkig met je familie en directe omgeving dan kun je je afvragen of Schotland veel meerwaarde heeft.
Mijn reden om emigreren te overwegen is de toekomst. Het wordt mij allemaal wat te dicht bevolkt in Nederland. Tevens denk ik aan de veranderingen in het klimaat. Ik woon erg laag, en vermoed dat het een kwestie van tijd is eer wij ook het water in de keuken hebben staan. Wil ik nog een goede prijs krijgen voor mijn huis dan moet ik het niet pas over 10 jaar te koop zetten. Nu zijn wij beide op een leeftijd dat we nog goed zo'n stap kunnen maken.
Ik denk dat weinig mensen die hier hun hele hebben en houden hebben dit 'zomaar' zullen opgeven voor een ander leven. Wij ook niet. Dat is een van de redenen waarom ik deze vraag op het forum heb gesteld. Zoveel mogelijk informatie hebben om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

V.w.b. het beginnen van een topic over negatieve dingen van Schotland zou ik het misschien anders willen formuleren. "moeilijkheden die je tegenkomt bij emigratie". maar als tegenhanger misschien ook een topic "hierdoor heb ik besloten om in Schotland te blijven..." Zo krijgt een ieder een reëel beeld van de voors- en tegens.

Maar ik hoop nog steeds op een aanvulling van onze forummers aan 'de overkant'.
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 24 Sep 2007, 12:45 »

Wij zijn niet de typische emigranten. We hebben niet jaren gedroomd over wonen in Schotland en we gingen er nooit echt heen op vakantie. Slechts enkele lange weekends om vrienden te bezoeken. We zijn in Schotland gaan wonen vanwege praktische redenen. Ik ben vrijwillig en met plezier gegaan hoor!

Ik was Nederland niet echt zat. Mijn man wel! Zeeland is nog vrij rustig en we zaten zo in Belgie. Alleen de maandelijkse trip naar familie in de Kop van Noord Holland begon me steeds meer tegen te staan. Wat een drukte!

Een van de negatieve diengen waar ik tegenaan ben gelopen is de inefficientie hier. In Nederland wordt altijd gemopperd over de vele regeltjes, bureaucratie en de betutteling. Maar die bureaucratie is wel redelijk efficient. Schotland heeft ook een bureaucratie, maar die is beslist niet efficient! Bevolkingsregister bestaat niet en databases van verschillende instanties zijn niet gelinkt.

Verder is de lucht schoon, de natuur prachtig en rust en stilte eeenvoudig te vinden! Anders dan in Nederland waar je op de Veluwe zelfs nog de auto's op de snelweg hoort en je overal wel mensen tegen komt. De mensen zijn aardig, hebben nog tijd voor een praatje en doen nog een stapje extra voor elkaar. Voorbeeld: als ik vergeet om de vuilnisbak aan de straat te zetten dan loopt de vuilnisman de oprit op om hem te halen. In Goes werd de bak gewoon niet geleegd als hij niet op de juiste plek stond.

Ieder land heeft wel zijn negatieve dingetjes. Het is maar wat je irriteerd. Als emigrant moet je gewoon flexibel zijn en niet alles steeds vergelijken met hoe je het gewend bent.

Ik had geen bijzondere verwachtingen behalve lekker bezig zijn in de natuur. Dat is wel uitgekomen.
De rust, ruimte en bergen trokken mij aan en daar geniet ik elke dag van.

Wat het sociale leven betreft. Mijn man heeft hier al 10 jaar gewoont en zijn beste vriend woont hier. Hij heeft wat banden aangetrokken met andere oude vrienden en collega's. Ik ben bevriend geraakt met twee buurvrouwen. Echter, behalve de vrouw van de vriend van mijn man, het zijn geen Schotten. Door de twee RAF bases en de Findhorn Foundation wonen hier relatief veel Engelsen en buitenlanders. Ik denk dat dat een sociaal leven opbouwen  makkelijker maakt.

Ellen

frama
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 24 Sep 2007, 13:04 »

hello2  hello2  hello2  hello2 hello2

Hoera, we hebben een forummer van de 'overkant' (van de Noordzee). Dank je voor je aanvulling. Heel informatief en eerlijk!! Dit soort berichten kunnen we met z'n allen van leren. Ik heb nu op dit moment helaas geen tijd hier uitgebreider op in te gaan, moest 10 minuten geleden al onderweg zijn, maar wilde toch nog even heel snel reageren. Dus nogmaals dank voor je reaktie!!!!
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 24 Sep 2007, 13:21 »

Heb ook even niet zoveel tijd. Hebben nl een huis gekocht vorige week! hello2

Zal daar later meer over vertellen.

Ellen
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: forumgebruikers die wilden emigreren.... wat is ervan terecht gekomen?
Ga naar: