Auteur Topic: Een speciale plek in Schotland, geillustreerd met foto!  (gelezen 54899 keer)

Offline Mull

• Schotland fan
Een speciale plek in Schotland, geillustreerd met foto!
« Gepost op: 08 sep 2007, 13:12 »
Is het misschien een goed idee om iets nieuws te verzinnen want het is een beetje stil hier! Ik vraag me af waar al die Schotland lovers nu voor vallen in Bonnie Schotland. Er is al eens zoiets in een topic verschenen, door Ina geloof ik, maar het is een beetje doodgebloed geloof ik, dus plaats 1 foto en niet meer, anders krijg ik ruzie met de beheerder,  leg uit waar het is, en waarom je dat zo´n speciale plek voor je is! Je hoeft natuurlijk niet te persoonlijk te worden, wat je zelf wil!
Er is al een topic voor de lelijkste plek, nu eens 1 voor de meest speciale plek
En nu niet zeggen dat alles in Schotland speciaal is, anders is dit weer zo afgelopen!!!
Ik begin wel als eerste... effe zoeken naar een foto!!

Een foto plaatsen doe je zo:
Met dank aan Roald:*
*ga naar www.tinypic.com
* geef bij File aan waar de foto staat: C: voor harde schijf en een andere letter als ie op je fototoestel of op een ander apparaat staat
* klik op bladeren

* er opent zich een venster (geloof dat dat dialoogvenster heet)
* kies de foto die je wilt plaatsen
* klik op upload now

(effe wachten)

* klik op de tweede blauwe copy van boven: die staat achter het vakje IMG Code for Forums & Message Boards
* de inhoud van dat vakje wordt zwart
* ga naar je nieuwe onderwerp, rechts klikken en plakken kiezen of CTRL V intoetsen

Offline Mull

• Schotland fan
Re: Een speciale plek in Schotland, geillustreerd met foto!
« Reactie #1 Gepost op: 08 sep 2007, 13:39 »
Verliefd op Schotland was ik al voor ik hier in dit plaatsje kwam, dat was de eerste keer in Januari 1996, [Bij een bruiloft in Gretna Green] maar dit heeft toch iets speciaals voor mij, waarom, als je het weet mag je het mij vertellen, de gekleurde huisjes vond ik al mooi, maar het uitzicht wat je vanaf de golfbaan in Tobermory hebt, daar kreeg ik de hartkloppingen van. Natuurlijk zijn er altijd mooiere plekjes te vinden, maar voor mij is een Schotland vakantie zonder Tobermory te zien, waarschijnlijk geen optie meer! Eigenlijk zou mijn naam tobermoryverslaafd moeten zijn!

Mikey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08 sep 2007, 23:09 »
Leuk idee, ik doe alvast mee  :icon_thumleft:

Voor mij zijn er natuurlijk meerdere speciale plekken in Schotland, maar deze plaats is me het meeste bijgebleven na mijn trip naar Schotland nu in juni 2007 geweest. Op de voorlaatste dag de highlands ingetrokken, heel veel gezien op 1 dag, en het eindpunt was Glenfinnan, de plaats waar Bonnie Prince Charlie de Cland verenigde in 1745. De plaats is heel bekend, en naar het schijnt heel toeristisch, maar de dag toen ik er was, was er geen ziel te bespeuren, enkel ik en mijn Schotse maat Stewart. Het was een moment van innerlijke rust, ideaal om tot mezelf te komen. Het water van Loch Shiel lag er zo vredig en stil bij, het meeste geluid kwam van enkele vogeltjes die je kon horen fluiten... wat wil een mens nog meer?

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 09 sep 2007, 09:53 »
De enige plek waar ik mijn 5e Schotlandvakantie nog steeds vrijwillig naartoe ga: Glasgow

En dan heb ik moeite met het uitkiezen van 1 foto  :laughing7: Dus dan maar Kelvingrove Park, met zicht op het Kelvingrove Museum, met in je rug de enorme universiteitstoren en ergens in de verte de Glasgow Tower. En die Tower, dat was weer een typische Glaswegian aanpassing van de Coat of Arms:
Here's the bird that never flew
Here's the tree that never grew
Here's the bell that never rang
Here's the fish that never swam
And here's the tower that never turned

En dat soort humor maakt Glasgow ook zo'n bijzondere stad, maarja, dat is niet op foto vast te leggen..

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 13 sep 2007, 21:25 »
Dan ga ik maar weer verder!

Dit plaatsje ben ik dit jaar voor het eerst geweest, Shieldaig. Dit vond ik ook een schatje van een plaatsje, ik kwam er eigenlijk per ongeluk terecht, ik zat zonder fotorolletjes......., ja, ze bestaan nog, die mensen die analoog fotograferen...., dus ging ik op goed geluk langs dit plaatsje om te kijken of ze fotorolletjes hadden, vond het er ook erg leuk, moet ik zeggen!
Ga er volgend jaaar zeker weer eventjes terug [Ik ben een mens van nostalgie!]
Ik zit ook vaak op de site van een fotograaf uit deze streek http://www.stevecarter.com/ die kan toch zo mooi fotograferen!
Nu vind ik mijn foto ook wel aardig, maar die van hem zijn toch zooooooo mooi!  :drunken_smilie:

Daar heb ik ook deze foto vandaan, ik heb op hetzelfde terrasje gezeten, zonder wijntje weliswaar, maar wel hetzelfde uitzicht zo, ik herkende het gelijk!

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 13 sep 2007, 21:59 »
Tja, je kan het al aan mijn naam hier zien, mijn speciale plek is Skye. ik weet niet wat het is met dit eiland, maar het zit in mijn hart en mijn bloed. Het is mooi, een diversiteit aan natuur. Ik vind de Cuillins machtig en imponerend. Maa ook het gebied bij de Quiraing heeft weer iets aparts. Glendale, Neist Point, die omgeving heeft ook wat. Colbost, een dorp van niks (weing dan), maar er zit wel een heel beroemd restaurant, the three chimneys, is ook bijzonder vind ik.
Maar ook het gebied rond Tomintoul, Grantown on Spey heeft wat. Als ik daar kom voel ik me ook thuis. Komt het misschien omdat de ospreys en mijn geadopteerde rendier er wonen, dat we er veel vaker komen, ik weet het niet, maar als ik daar weg ga voel ik me altijd een beetje verdrietig (net als bij Skye).
Dit jaar zijn we voor het eerst op de buiten Hebriden geweest, North en South Uist, Eriskay, Lewis en Harris. Ook erg mooi. En hoewel ik de huizen op South Uist erg deprimerend vond ( ik heb iets met huizen), heeft het eiland zelf toch veel indruk op me gemaakt. De eenzaamheid, de natuur,  de vlaktes in de midden, de bergen in het oosten, maar vooral die uitgestrekte stranden in het westen, fantastisch vond ik dat. Op mijn verjaardag zat ik op zo'n strand op South Uist, en ik voelde me er erg happy.
En wat steden betreft is Edinburgh toch mijn plekkie, maar ja, dat is ook speciaal voor ons omdat we er getrouwd zijn.

foto's? Hoeveel willen jullie hebben?

skye

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 13 sep 2007, 22:34 »
minimaal 1 :camera vinden we toch wel erg leuk! 

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #7 Gepost op: 15 sep 2007, 12:47 »
Hier is tie dan mijn favoriete plek:

Nadat we waren getrouwd in Tobermory zijn we op huwelijksreis vertrokken naar de Outer Hebrides, hier staan we op het strand op South Uist met zicht op Barra.

Toch zo'n beetje de mooiste plek waar ik ooit heb gestaan.

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 15 sep 2007, 19:08 »
 Het ziet er ook niet verkeerd uit, en wat een blauwe lucht!!!
En zo rustig, of lijkt dat maar zo?

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 15 sep 2007, 20:08 »
Ja, de buiten Hebriden hebben wij dit jaar ontdekt. We rijden niet voor neits rond met een sticker op de auto: the Hebrides, been there, going back!
Dat plekje van die fot van VW busje ken ik. Ik vind South Uist sowwieso iets hebben!

skye

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #10 Gepost op: 16 sep 2007, 20:56 »
Het ziet er ook niet verkeerd uit, en wat een blauwe lucht!!!
En zo rustig, of lijkt dat maar zo?

Nee, het was daar toen ook echt zo rustig we hebben maar 2x iemand gezien en dat was een local die zijn hond een stukje liet rennen op het strand. Verder alleen maar geruis van de wind.
Overigens op de Buiten Hebriden alleen maar wild gekampeerd behalve bij Stornoway daar is een redelijk goede camping

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Offline T4

• Schotland fan
  • The power of the Kilt
« Reactie #11 Gepost op: 17 sep 2007, 16:39 »
Goh, Leo
Bekend plekje :icon_thumleft:

We hebben in juni op dezelfde plek overnacht.

Groetjes Egbert&Manon

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #12 Gepost op: 01 okt 2007, 16:16 »
Ja dat is inderdaad een perfect plekje, volgens mij zijn de Hebriden ook gemaakt om met kleine campers rond te rijden.

Vandaar dat ik toch maar weer een T4 heb gekocht,

Mooie sticker gebietst bij de tourist information van Lochboisdale, mocht eigenlijk niet meer gebruikt worden want de actie visit Hebrides was ten einde en is nu Visit Scotland maar die sticker is niet zo mooi.  :sad1:

Leo

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #13 Gepost op: 22 okt 2007, 17:27 »
Geinspireerd door de Glen Nevis-foto van Ina hier onze bijdrage:

Onderdeel van onze vakantie-voorpret is altijd het aan familie en vrienden vertellen, dat de hele skibox op de auto gereserveerd is voor laarzen en regenkleding.  Zo doen wij ook lekker mee aan het bevestigen van de algemene opinie, dat Schotland een guur en koud land is. 

Maar tijdens onze vakantie in 2003 ging Schotland gebukt onder een hittegolf.   :icon_sunny: :icon_sunny:

Op een gegeven moment zaten we op een bankje op Seil te genieten van het uitzicht richting Easdale en ik zei tegen Dineke: "Dit had ook de Middenlandse Zee kunnen zijn".

Voor onze huisbaas, de schapenboer Alan Gray, was het net de periode van het scheren en voor hem was het bij zulke temperaturen echt afzien. Hij was wel blij met zijn keuze om kortharige bordercollies te gebruiken, "Less chance of overheating". Die honden waren stuk na een dag werken.   

Op de bewuste dag waren we nog enthousiast van start gegaan met shoppen in Inverary. We hadden nog de Jail en Auchindrain Township op het programma staan, toen we besloten, dat het gekkenwerk was.
We zijn teruggereden richting Dalmally en op zoek naar verkoeling belandden we in Glen Orchy. We vonden een schitterende plek aan de rivier.  Er was geen mens te bekennen en we hebben ons toen vrijmoedig ontdaan van overtollige kleding. (Wie neemt er zwemkleding mee naar Schotland, past er niet meer bij in de skibox) 
Het begon met het bouwen van een dammetje de rivier in, maar op een gegeven moment waren onze oudste twee 'erdoor'.  Het water was steenkoud. Ik was echt  niet van plan om hun voorbeeld te volgen, maar als je kinderen beginnen met "Loser, Loser", kun je als vader niet achterblijven. Gedurende een halve minuut dacht ik, dat ik een hartverzakking zou krijgen, maar daarna , geweldig !!!
Deze plek aan de river Orchy heeft een bijzondere plaats in onze Schotland-herinneringen. Vorig jaar zijn we er nog voor omgereden, maar bij 16  graden, konden we ons nauwlijks voorstellen, dat we hier gezwommen hadden.

Pieter

Onze dochter van inmiddels 13 jaar:
 "Wat doe je nou, je gaat toch geen naaktfoto van me op internet zetten !!'.  :laughing7:

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 22 okt 2007, 18:12 »
Goed joh,kijk zo krijgt een foto de eer die die verdient  :icon_thumleft: niet alleen de plaat,maar ook de praat erbij maakt het leuk.

Ach meisjes van 13  :laughing7: :laughing7:
 :wave:

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 22 okt 2007, 18:28 »
 Zo doen wij ook lekker mee aan het bevestigen van de algemene opinie, dat Schotland een guur en koud land is. 

:laughing7: Mensen hebben ook vaak soortement medelijden met je, alsof je niets anders kunt betalen  :laughing7:

Leuk verhaal wat je geschreven hebt, ik zou het zo leuk vinden om meer op deze topic te zien, maar het loopt niet erg, geloof ik!

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 22 okt 2007, 19:51 »
Mensen hebben ook vaak soortement medelijden met je, alsof je niets anders kunt betalen  :laughing7:

Ja heel herkenbaar! en dan zeggen "ach nou ja dat kan ook leuk zijn" op zo'n toontje dat je wel merkt dat ze zeker weten dat dat absoluut niet leuk kan zijn.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #17 Gepost op: 22 okt 2007, 22:31 »

"Ons" vakantiehuis in de Pentland hills, alweer voor de derde keer (en mei 2008 voor de vierde keer en dan 2 weken).
Waarom? Vanwege de rust, het landschap en de super aardige eigenaren.
Nou ja, rust? Moet je er dus niet in het lammerseizoen of tijdens het scheren zitten. De hele dag gemekker. Maar gelukkig niet het soort gemekker dat we in ons dagelijkse leven moeten aan horen  ;)

En ondanks dat je echt in de middle of nowhere zit (ik wist niet dat het 's nachts het donker kon worden), ben je in 30 minuten in het centrum van Edinburgh. En wandelen, dat doe je rechtstreeks vanuit je huisje. Niks eerst kilometers rijden voor een stukje bos, waar iedereen op zondag loopt en de hond aangelijnd moet blijven. Onze hond is geen jager, dus die kan goed los tussen de schapen lopen en hij vindt het fantastisch. Alleen op het erf moet hij even vast gehouden worden omdat er ook werk- en huishonden van de boer lopen.

En zo als jullie zien, regent het altijd in Schotland  :hypocriet

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 22 okt 2007, 23:13 »
Je mag dit soort foto´s wel niet te veel aan mensen laten zien, willen ze allemaal naar scottie, is "jullie" vakantiehuisje volgeboekt de komende jaren... en wat een rotweer, sneu voor jullie! :laughing7:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #19 Gepost op: 23 okt 2007, 11:48 »
Vandaar dat ik de exacte locatie ook niet vermeld.  :tongue3:
Tja, afgelopen jaar maar 1 middag regen gehad, dan voel je je toch een beetje genept. :laughing7:

frama

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 24 okt 2007, 20:29 »
Misschien een beetje late reaktie..... Maar:

Goed joh,kijk zo krijgt een foto de eer die die verdient   niet alleen de plaat,maar ook de praat erbij maakt het leuk. Helemaal mee eens!

Hopelijk kan ik volgende maand mijn 'duit in 't zakje doen'.

Groetjes,
frama

Ps. hoe krijg je nu zo'n blauw kader om de tekst heen die als je een citaat van een ander wil benadrukken?

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 25 okt 2007, 19:54 »

Inveraray, misschien niet het mooiste plaatsje en wel erg toeristisch maar wij hebben er toch wel een speciale band mee.
In mijn eerste Schotland vakantie op de motor met een vriend al door heen gereden en Inveraray Jail bezocht errug leuk.
Het was toen de tweede dag van onze vakantie en toen rook ik voor het eerst in mijn leven die speciale kolenlucht ... heerlijk Schots luchtje.
Twee jaar later met Liesbeth op de motor en meteen vanaf Newcastle naar Inveraray gereden, en in een leuke BB genaamd Lorona onze intrek genomen voor 3 dagen.
Liesbeth was de volgende dag jarig en het was heerlijk weer, lekker gewandeld bij Inveraray Castle en de Bell Tower beklommen.
Het jaar erop kwamen we er bij toeval/omstandigheden weer, de motor hadden we ingeruild voor de auto. (wat trouwens giga tegenviel, met de motor beleef je het veel meer !! de wind, de geuren de zeelucht en de regen !)
Het jaar daarop zijn we niet op vakantie geweest (we waren ouders geworden van Britt) maar zijn toen toch begin januari voor een 4 daagse steden trip naar Edinburgh gegaan.
Maar 3 dagen in de stad ... toch maar een toeristisch busreisje geboekt met een leuke schotse gids door de Trossachs en Argyll gereden, en ook weer door Inveraray.
En in de winter ziet zo'n zomers druk stadje er heel wat verlatener uit, maar we kregen weer dat lekkere gevoel.
Toen mijn ouders 30 jaar getrouwd waren zijn we met de hele familie voor een week naar het lake district geweest en nu 35 jaar getrouwd en ik mocht de planning maken voor een week Schotland, super !!
Met natuurlijk, 2 dagen BB Lorona in Inveraray ! (2 dagen Portree en 3 dagen Pitlochry) we hebben genoten het was begin oktober en dan ziet alles er zo mooi uit en we hadden super mooi weer.
Samengevat Inveraray is een giga leuk stadje met leuke bezienswaardigheden, de haven, het uitzicht en de winkels (wel toeristisch) en het belangrijkst het gevoel !

Groeten Albert

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 25 okt 2007, 20:21 »
Toen ik deze foto zag, herkende ik het gelijk, [was het nou maar een raadjeplaatje!]  :laughing7: Wij zijn hier werkelijk zeiknat geregend [ook op de motor] destijds had ik nog een leren jas [geen echte motorjas] en die is werkelijk 3 dagen nat gebleven, ik heb 3 dagen zitten rillen van de kou, [wel grappig hoe een ander het beleeft] Het kasteel vond ik heel mooi [en het was lekker warm binnen] maar voor de rest heb ik het denk ik verdrongen vanwege de regen :raincloud :raincloud :raincloud het plaatsje ziet er zo wel leuk uit!

Offline mary

• Schotland fan
  • Mary Street...bestaat echt
« Reactie #23 Gepost op: 30 dec 2007, 20:15 »
Dit is ons speciale plekje.Vanuit "onze caravan" hebben wij het mooie uitzicht op de Ben Nevis,die we al 2 keer beklommen.Afhankelijk van het weer ziet hij er telkens weer anders uit,uren kan ik zitten kijken naar "onze berg".

Offline Erik

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 23 sep 2008, 15:47 »

Een schitterend plekje de top van de Ben Nevis, na 6 uren klimmen zie je dit uitzicht (als het weer goed is).
Heb zelf de Ben Nevis 3 keer beklommen, 2 keer het tourist path en 1 keer via de noordkant, wat echt een uitdaging was.

Groetjes Erik
An áit a bhfuil do chroí is ann a thabharfas do chosa thú