Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 Mei 2012, 02:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Princess of Norway - klachten en afraders
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Princess of Norway - klachten en afraders  (gelezen 15920 keer)
jellofish
Gast
« Gepost op: 28 Jun 2007, 20:33 »

Wij zijn net terug met van Schotland. Wij boekten altijd onze reis zodat we met de Queen konden varen.
Via Buro Britain waren wij niet op de hoogte gehouden van het feit dat de Queen gewisseld was met de Princes. Wij moesten deze schok in IJmuiden uit moeten vinden.

Als je de Queen gewend bent, en de Duke al afschuwelijk vond, maak dan je borst maar nat. Als wij dit geweten hadden, hadden we gezorgd dat we met de King zouden gaan.

Wat er zo erg was?
Wij hadden een buitenhut, zonder stapelbedden besteld. Op de Queen is deze redelijk groot en schoon.
Nu hadden wij misschien pech dat de Princes later was aangekomen in IJmuiden (om 14.00 uur ipv om 10.30 uur) en dat ze daarom niet schoongemaakt hebben of zo, maar als je zoveel geld betaald (overtocht met auto, vinden wij behoorlijk prijzig, ongeacht wat voor een hut) dan baal je flink.

Maar goed,... eerst nog even dit. zo een drie weken geleden is dit schip dus geruild en vanaf het moment dat dit schip voor Nederland ging varen, was al 1 motor kapot. (van de 4, dus 3 werken er nog). Het schijnt dat zo een schip het kan redden met maar 2 motoren... ik zal ze maar geloven. Het is wel zo dat deze er langer over doet... vanwege de motor, maar ook omdat deze een iets andere route vaart. Hij vaart langer langs de kust ipv redelijk schuin doorsteken tussen IJmuiden en New Castle.

Het boarden ging bij ons niet vlekkeloos. De Queen is breder gebouwd dan de Princess, echter schijnen er meer parkeer lagen te zijn op de Princes waardoor hier meer op kan. Wij hadden ook heel veel containers die erop gereden moesten worden.

Hut, de hut was zoals al gezegd zwaar teleurstellend. Kleiner dan de Queen (en wij hadden dan nog een brede hut) en heel erg vies. En dan de badkamer. Bij de Queen heb je bij de hut die wij hadden een wastafel, een toilet en dan een douche. Toilet en douche gescheiden via het gordijn.. Wel, de Princess heeft dit dus niet... die heeft een wastafel, en dan een toilet en douche in 1. Kortom, zit je op de toilet, dan heb je de douchekop boven je. Sta je onder de douche, dan ... ja, waar je dan kan staan, goede vraag. Zie foto...

Verder zaten er op de "muren" van de hut sporen van oa chocolade (dat hopen we dat het dat was) etc... het was echt vies!!
En tja, dat hoeft niet perse erg te zijn, maar ... misschien was onze toilet kapot of zo, maar bij het doorspoelen, komt het water alleen aan de achterkant. Ik maakte dus de fout door de douche op de toilet te zetten om deze schoon te maken en er kwam me toch een geur vanaf.. afschuwelijk.

Dan het eten... op de Queen waren we helemaal blij met het buffet restaurant Around the World buffet. Deze heeft de Princess dus ook niet. Wij zijn gaan eten bij Wild Wild West, iets nieuws... wij vonden het niet lekker... het lekkerste vonden we op de terug weg, een bar waar je broodjes kunt kopen... dit hebben wij dus gedaan...
(ook hebben we onze hut vervangen naar Commodore. Dit was wel relaxter, zeker omdat het schip anders gebouwd is... meer in de hoogte dan in de breedte, het schommelt ook heel erg. Natuurlijk afhankelijk van het weer, maar bij de Queen hebben we veel zwaarder weer mee gemaakt, dan deze keer, echter hebben we 3 dagen zee benen gehad en zelfs gewoon door de gangen lopen was al moeilijk.

De Queen schijnt nu te varen op Norwegen. Belachelijk dat DFDS de Princess ingeschakeld heeft. Het was echt heel armoedig.

Verder, apart om te zien op sommige machines bij de verschillende barren,... briefjes waarop stond wat er bijvoorbeeld allemaal kapot was,.... Capuchino / Hot Chocolate does not work... dan baal je echt dat je op dat schip zit...

Verder, voor de personen die vaker deze trip hebben genomen en voor het naar de boot gaan, ook nog even naar die outlet stores gaan, om te shoppen en bijvoorbeeld te eten? de Burger King is daar weg... ;(... mijn vriendin kan heel ziek worden op zo een schip en dan kun je beter met een volle maag de boot op. Dus die Burger King was voor ons een adres om dat te verzorgen.

Let op, er zijn maar 19 Commodore hutten, dus ze zijn heel snel vol... en duur overigens ook. Echt belachelijk dat je voor dit schip hetzelfde bedrag betaald als voor de Queen. De klacht is al opgestuurd....

Wij gaan voortaan alleen nog maar met de King..  en anders gaan we niet meer vanaf IJmuiden...

Success allen op de reis. Schotland (daar gaan wij altijd naar toe) blijft mooi!!
jellofish
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Jun 2007, 20:36 »

hierbij de foto van de badkamer...
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Jun 2007, 20:41 »

Allereerst: welkom op het forum  wave Hopelijk ga je ons ook nog verblijden met positieve dingen  Aye

Maar dat klinkt niet veelbelovend, al die negatieve berichten over DFDS de laatste weken.. Ben benieuwd wat voor reactie je op je klacht krijgt!
jellofish
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Jun 2007, 20:55 »

de klacht gaat naar Buro Britain.
DFDS heeft hun klanten en Buro Britain op de hoogte gebracht. Buro Britain heeft deze informatie niet doorgespeeld.
Ik hoop uiteraard wel dat BB dit door zal spelen naar de DFDS.

Het schijnt wel dat de DFDS in de communicatie (de brief) deze wissel heeft doen voorkomen alsof het veel beter was dat de Queen werd vervangen en dat men er blij mee mocht zijn. (dit heb ik van een ander stel dat we ontmoet hebben op de boot. Ook zij zullen een klacht indienen).

Het positieve? De vakantie was super top. Schotland kan met zijn droevige buien nog zo verschrikkelijk mooi zijn en met zijn zon natuurlijk helemaal.
We hadden dit keer een huis gehuurd in Aviemore (aan te raden - Silverglades!!), superschoon, mooie locatie... 's ochtends ontbijten buiten aan de picknick tafel in onze tuin met een uitzicht op bergen van alle kanten. Super gaaf.
Positief, dat zijn we zeker weer over deze vakantie! helemaal top!

Roald
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 28 Jun 2007, 21:40 »

Hoi, van mij ook welkom. Ik wil graag vertellen over mijn ervaringen met dit schip: ik ben er in 1 week tijd 2 keer mee over geweest, en ik ben dik tevreden: de hutten waren schoon en naar mijn idee niet kleiner dan die op andere schepen. De douche was wel wat kleiner, maar met de storm vond ik het eigenlijk wel makkelijk dat ik een beetje steun had icon_smile. Vertraging mag naar mijn idee geen reden voor een minder schone hut zijn; en anders horen ze een andere hut voor je te regelen. Lukt dat niet (drukte) dan hoor je daar over ingelicht te worden.

Dat het laden van containers lang duurt geeft m.i. aan dat het DFDS wat vrachtvervoer goed gaat. Je verhaalt in een ander bericht over dat Schotland je laat 'wennen aan een lager tempo'; hoort dit daar niet een beetje bij ? Wink.

Wegens de storm ben ik met 5 uur vertraging aangekomen, en DFDS had daarom kosteloos een lunch verzorgd: complimenten. Logistiek prima geregeld door bewoners van hutten op verschillende dekken op verschillende tijdstippen te laten eten (dek 4 en 5 zo laat, 6 en 7 zo laat enz.). Het ontbijt vond ik prima. Geen defecte apparaten gezien. Het diner kan ik niet over oordelen want dat gebruik ik nooit op dat soort schepen (druk, duur).

Prima geholpen bij de receptie, waar men overigens desgevraagd meldde dat de Queen is 'vervangen' omdat ze min of meer soortgelijke schepen op dezelfde route willen hebben. Kennelijk lijken Princess en King meer op elkaar dan Queen en King.

Slotsom: zowel DFDS als de Princess krijgen van mij echt een dikke voldoende. Wat jullie minder goede ervaring natuurlijk niet wegneemt, maar ik wilde even een andere ervaring belichten. Fijn dat jullie het in Schotland prettig hebben gehad !

Live and let live
jellofish
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Jun 2007, 21:49 »

Hoi Raold,

wij vertrokken op de 15de, kwam jij toen soms aan die dag?

Er waren geen andere hutten meer en misschien zijn wij verwend geweest. echter is ons toch ook duidelijk gemeld door het DFDS personeel dat de King en Queen gelijkwaardig waren en dat de Princess leek op de Duke. Als de King inderdaad ook zo slecht is, zullen wij niet meer vertrekken vanaf IJmuiden.

Wij zijn altijd positief geweest over DFDS, misschien dat dit voor ons een des te grotere schok was. Wij hadden ook juist onze vakantie 1 dag extra verlengd zodat we dan met de Queen ook terug zouden gaan... wij hebben dus echt gepland op de Queen zijn schema... dan is het extra zuur dat je dit dan dus 2 keer hebt.

Wel goed dat ze de lunch voor iedereen hadden geregeld. Zij konden er die vrijdag ook niets aan doen dat het vertraagd was. Alleen een slecht begin van een vakantie die we echt zo erg nodig hadden... maar Schotland maakt inderdaad toch wel alles goed...

overigens.. traag verkeer in Schotland is 1 ding, maar als je al 2 uur van te voren aanwezig moet zijn en alleen maar in je auto kan zitten, dan is ieder extra uur zuur... toch? dat is toch 4 uur in de auto zitten... zo gezellig is zo een kleine ruimte dan ook niet... voor ons was er ook nog een auto die niet meer kon starten,.... accu leeg..

maar misschien zijn we inderdaad verwend.. erg he?  Bonk
Teije
Administrator
*

« Antwoord #6 Gepost op: 28 Jun 2007, 22:51 »

Wij hebben ergens op het forum ook al verteld dat we niet erg gelukkig waren met de Princess, nu maar even uitleggen:

- de tocht duurde inderdaad veel langer dan volgens het schema. Of dat met de kotoren te maken heeft weten we niet, maar als meer veel mensen die ervaring hebben zou je haast denken dat ze het niet meer aan stormen o.i.d. kunnen wijten maar aan de boot zelf;
- onze hut op zich (wc, douche) was prima, maar we hebben nog nooit zoveel last gehad van de buren, alsof de compartimenten allemaal veel gehoriger zijn;
- roken: we weten allemaal dat het roken binnenkort vrijwel overal verboden gaat worden maar op de Princess is er 's ochtends nu al geen rookruimte meer binnen. En ook al ben ik zelf gestopt met roken, toch vind ik dat een belachelijke regeling (en Lies als wel-roker is dat helemaal met me eens)
- de prijzen op de Princess van drankjes lijken hoger dan op de King maar dat kan een persoonlijke misopvatting zijn, het personeel lijkt in ieder geval er beter op te letten of je niet illegaal je eigen drank zit te drinken of 'te lang' leeg staat;
- wat we het allerergste vonden: een gewoon café (met rookgelegenheid) was op de Princess niet te vinden, alleen in nightclub en daar werden we niet echt blij van de muziek.

Maar uiteindelijk gaat het om in Schotland te komen en daar moet je helaas wat voor over hebben.
Wat mij persoonlijk betreft staat een korte overtocht via Calais of Duinkerken nog steeds bovenaan, maar daar staan weer andere nadelen tegenover: een extra overnachting, veel kilometers extra maken. Bij een korte trip (< 2 weken) kan dat helaas niet uit als je veel van Schotland wilt zien.
Scotland-lovers
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 28 Jun 2007, 23:00 »

Het is maar net wat je er van wilt maken: ik slaap helemaal niet aan boord. Dit wordt vaak onmogelijk gemaakt door die vleesklompen gedrenkt in duur betaalde alcohol. En dan heb ik het nog niet eens over het slaan met deuren. Ik probeer het niet eens meer en dat bevalt me het beste.

Ik zal aan boord geen gebruik maken van een douche: de ruimte is vaak te klein én zie geen reden na 1 nachtje.

Wachten voor vertrek vanuit IJmuiden of Newcastle is voor ons vanaf dit jaar een makkie: we hebben een camperbus (T4) met verhoogd dak én genoeg koffie.

We nemen koffie en heet water (Cup á Soup) en broodjes mee. Geen wachtijden, altijd beschikbaar, betaalbaar en naar eigen smaak. Zodra we in Newcastle zijn gearriveerd, gaan we gelijk richting het beloofde land en zullen op deze rit richting A68 wel een stop maken voor een vers bakje.....

Het zal ons uiteindelijk een rotzorg wezen welke boot ons overzet, als het maar veilig gaat!

PS: de ruiling van de boot is niet alleen op dit forum te lezen geweest, maar als je reeds geboekt had, kreeg je ook nog een brief van DFDS. Het heeft zelfs in de (lokale) krant gestaan.
Als je de mevrouw van de DFDS-stand in Dordrecht had gevraagd waarom de terugreis een uur langer duurt dan de heenreis, dan had je te horen gekregen dat 1 motor niet  meedoet én ze tegen de stroming in moeten gaan. De bewuste motor wordt in oktober/november tijdens onderhoudswerkzaamheden gerepareerd.

Eerlijk=eerlijk: we gingen liever met de snelle Catamaran van HvH naar Harwich, maar dan moet je nog wel een heeel eind rijden! Die vaart (hier) niet meer.
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 29 Jun 2007, 06:44 »

Ook van mij een welkom.
Ik persoonlijk vind de Queen ook de fijnste boot die er is. Ik had ook de reis zo geregeld, zodat we in ieder geval niet met de King hoefde. Prima boot verder hoor, alleen waar wij lagen was er veel gestamp van de motoren en dat vond ik niet leuk om te slapen. De keren dat wij inderdaad met de Queen gingen hadden wij geen last van dronke buren, maar met de King en de Princess weer wel, heel erg zelfs, dus misschien gehoriger.
Op de Queen vond ik het dinerbuffet heerlijk, kon er echt naar uitkijken. Op de King was het ook prima, maar ik vond het deze beide keren niet echt om naar huis te schrijven. En ik ben niet gauw ontevreden hoor.
Te duur vind ik het persoonlijk niet, want als ik uit eten ga, ben ik bijna het dubbele kwijt.
Maar ik weet niet wat ik de volgende keer ga doen. thermoskan heet water is idd een optie!
De hutten vond ik niet veel kleiner hoor, maar je hebt op dezelfde etage's verschillende hutten. De terugweg was iets groter dan de heenweg, dus tja, dat is treffen.
Ik vond het redelijk schoon, geen klacht erover, en wij hadden ook een wc in de douchecabine met gordijn, geen probleem hoor, je weet dat het klein is, even behelpen, maar lekker om even te douchen.
En dat uurtje langer? tja, daar is ook wel over heen te komen.
Maar ik ben het ermee eens, voor mij had het niet gehoeven.
Waarschijnlijk zullen we volgend jaar, afhankelijk van de prijs, met de boot vanuit Zeebrugge vertrekken.
Maar daar hoor ik ook verschillende verhalen over.

kira
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 29 Jun 2007, 07:49 »

Wij gaan aankomende zondag met de Princess dus ben benieuwd hoe wij het gaan ervaren. Op de King hebben we beiden last gehad van zeeziekte en op de terugweg met de Queen waren we zelfs in staat om lekker uit eten te gaan en hadden we nergens geen last van. Dus hopelijk krijgen we met de Princess ook zo'n goede ervaring! We zullen zien... Ach, als we er eenmaal zijn dan is het allemaal vergeten! Wij zijn trouwens wel wat gewend, als doorgewinterde festivalgangers happy10 hihi Wink dus een kleine douche of wat lawaaierige buren zijn we wel gewend! Piper maar schoon moet het wel zijn anders gaan we dus echt wel klagen!

Nou, zondag gaan we dus voor 3 volle weken genieten en dat neemt geen boot ons af!! Scotland face
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #10 Gepost op: 29 Jun 2007, 09:12 »

Wij gaan aankomende zondag met de Princess dus ben benieuwd hoe wij het gaan ervaren. Op de King hebben we beiden last gehad van zeeziekte en op de terugweg met de Queen waren we zelfs in staat om lekker uit eten te gaan en hadden we nergens geen last van.

Ik weet niet of het door de stroming komt, maar vorig jaar zijn we met de King heen en weer geweest. Op de heenweg naar Newcastle hebben we wel last gehad van schommelingen, op de terugweg naar IJmuiden (het was slechter weer op de terugweg) bijna niet. Het stampte ook helemaal niet zo erg dan op de heenweg. Dus aan de boot kan het toen niet gelegen hebben, die was nl hetzelfde.
Roald
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 29 Jun 2007, 09:28 »

Nee, ik reisde op een andere datum. Hoezo 2 uur van tevoren aanwezig zijn; op mijn papieren stond anderhalf uur voor vertrek. Beide keren zat ik echter al zo ongeveer een half uur na aankomst op het DFDS-terrein al in m'n hut. Daarbij sta ik er liever bij wijze van spreken al 3 uur van te voren, dan een kwartier voor vertrek nog eens het terrein op te komen scheuren (wel eens gezien icon_silent).

Verder weet je dat het mogelijk is dat je moet wachten, dus: boekje en wat te eten/drinken mee, beetje mijmeren over de reis die komt/geweest is, alvast de route voor de volgende dag doornemen en voor je het weet rij je de klep op, ja toch.

Vervelend dat iemand een lege accu had (vooral voor die persoon zelf Wink), maar dat kun je DFDS en/of de boot natuurlijk niet aanrekenen Wink. Even helpen dat ding aan de kant te duwen en je kunt er langs, karren maar.

Alles bij elkaar blijf ik erbij: prima boot, niks mis mee.

Live and let live
Ina
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 29 Jun 2007, 14:02 »

Roald, volgens mij heb jij gewoon een prima instelling en dan komt de rest vanzelf wel icon_thumleft

Yours Aye for Scotland
swinny
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 29 Jun 2007, 15:14 »

Ook wij gaan 12 juli met DFDS naar Schotland, heen gaan we met de King en terug met de Princess.
Wij hadden extra de terug reis zo geboekt dat we als afsluiting de Queen terug zouden hebben , omdat we daar een speciale herinnering aan hebben.
Nu kregen wij ook de brief dat we met de Princess terug moeten.
Maar ik vraag me af , er gebeurt niets met de prijs.
Is de princess nu duurder , goedkoper of gelijk aan de Queen.
Dat kan ik helaas nergens vinden.
skye
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 29 Jun 2007, 17:40 »

Wij gaan ook aanstaande zondag met deze boot. ben dus benieuwd naar hoe het zal zijn.

Kira, waar Zijn jullie aan te herkennen, wie weet zien we elkaar nog. Wij zijn met z'n tweetjes,, een rode toyota avensis, 33 HD TB. ik met groene jas, mijn man met grijs/zwarte.
wij gaan ook drie weken, vrijdags weer terug. En jullie?

skye

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 29 Jun 2007, 17:57 »

heb net een enquête formulier ingevuld. ben benieuwd wat ze ermee doen.

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 29 Jun 2007, 17:59 »

Nee, ik reisde op een andere datum. Hoezo 2 uur van tevoren aanwezig zijn; op mijn papieren stond anderhalf uur voor vertrek. Beide keren zat ik echter al zo ongeveer een half uur na aankomst op het DFDS-terrein al in m'n hut. Daarbij sta ik er liever bij wijze van spreken al 3 uur van te voren, dan een kwartier voor vertrek nog eens het terrein op te komen scheuren (wel eens gezien icon_silent).

Verder weet je dat het mogelijk is dat je moet wachten, dus: boekje en wat te eten/drinken mee, beetje mijmeren over de reis die komt/geweest is, alvast de route voor de volgende dag doornemen en voor je het weet rij je de klep op, ja toch.

Vervelend dat iemand een lege accu had (vooral voor die persoon zelf Wink), maar dat kun je DFDS en/of de boot natuurlijk niet aanrekenen Wink. Even helpen dat ding aan de kant te duwen en je kunt er langs, karren maar.

Alles bij elkaar blijf ik erbij: prima boot, niks mis mee.

Ben het ook met Roald eens, maar er waren wel wat minpuntjes. Misschien heb je geluk gehad met jouw buren, wij hadden het niet, en ik hoorde later nog van meer mensen. Maar ik maak er geen probleem van hoor, slaap thuis wel weer eens goed.
Ik blijf er toch bij dat de Queen een hele fijne boot is om mee te reizen. Het is niet anders, al vind ik het wel jammer.

Ina
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 29 Jun 2007, 19:30 »

Kira, waar Zijn jullie aan te herkennen, wie weet zien we elkaar nog. Wij zijn met z'n tweetjes,, een rode toyota avensis, 33 HD TB. ik met groene jas, mijn man met grijs/zwarte.

Forumsticker? dontknow

Yours Aye for Scotland
kira
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 30 Jun 2007, 08:38 »

Wij gaan ook aanstaande zondag met deze boot. ben dus benieuwd naar hoe het zal zijn.

skye

Ja wij ook!!! Wij rijden een zwarte Toyota Starlet, ST PH 27 en aangezien wij beiden rockers zijn zul je ons
misschien best herkennen aan ons leren jasje hahahaha Wink
Oh, en Kira is mijn forumnaam hihi in het echie heet ik Marga
skye
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 30 Jun 2007, 10:34 »

Ik zal naar jullie uitkijken. Ik heet in het echt trouwens Carola. Mijn nickname komt van mijn favoriete eiland, waar we dit jaar gelukkig wel weer heen gaan.

skye

gerdamartijn
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 30 Jun 2007, 13:06 »

Forumsticker? dontknow
Roepende in de woestijn  Wink
De-Bark
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 30 Jun 2007, 13:07 »

Al in oktober 2006 hebben wij expliciet onze keuze laten vallen op de “Queen Of Scandinavia” van DFDS voor onze oversteek voor een vakantie van 3 weken in Schotland. Eerst was er nog enige twijfel om de overtocht via de tunnel te maken. Echter de aanbieding waarbij wij met auto, weliswaar voor het volle tarief maar de caravan gratis mee mocht, gaf de doorslag. Onze keuze voor de “Queen” was vooral gebaseerd op het feit dat dit schip GEEN boegdeuren heeft. Dit met de ramp met de “Estonia” en “Herald of Free Enterprise” in het achterhoofd (lees de verslagen maar op Google over dit type schepen)

Omdat het kenteken van onze auto en caravan steeds weer fout op het boekingsoverzicht werd vermeldt heb ik dit diverse keren moeten wijzigen. Juist om deze reden heb ik voor de zekerheid ongeveer een week voor ons vertrek op 22 mei jl. nogmaals dit overzicht gedownload. En tot mijn verbazing zag ik dat onze terugreis op 12 juni nu met een ander schip dan geboekt zou zijn. Dit “NIEUWE” schip, de “Princess of Norway” werd met veel bombarie als zo danig gepresenteerd door DFDS. Het werd zelfs met open armen ontvangen stond in het persbericht. Dat wij zelf deze wijziging in onze boeking moesten constateren is al niet netjes. Maar het gaat nog verder.

Onze heenreis met commodore accommodatie op de “Queen” was uitermate prettig. Het schip zag er goed verzorgd uit, de voorzieningen waren prima in orde, evenals het overvloedige diner en ontbijt. Het koelkastje in de hut was zoals vermeld in de brochure gevuld en ook het fruit was vers. Ook het uitzicht op zee was door de grote ramen ronduit fraai te noemen.

De terugreis was een grote desillusie. Nieuw was het schip zeker niet zoals eerdere berichtgeving zou het een jaar oud zijn.  Echter het is in 1986 gebouwd en kreeg de naam “Peter Pan” vervolgens is er steeds onder nieuwe namen zoals,  “Spirit" of Tasmania”, “Spir” en “Fjord of Norway” het ruime sop gekozen. Nu was het dus omgedoopt tot “Princess of Norway" om de lading te dekken. En tot overmaat, het had de bewuste boegdeuren.
“Op Hoop Van Zegen” zou toepasselijker zijn geweest.
Met verf, slechts gedeeltelijk, en een nieuw tapijtje is er getracht er alvast iets van te maken maar het afgeleefde straalde er van af. Vroeger kwam je dit soort schepen nog wel eens in Griekenland tegen, in Nederland verwacht je dat zeker niet.
Bij vertrek uit Newcastle bleek al snel dat er iets niet helemaal in orde was met de aandrijving. Bij normale toeren om de kruissnelheid te halen, trilde het schip abnormaal en de pluim rook uit de pijp was wel heel erg zwart en dik. Bij windkrachtje 3 lag het al niet lekker in het water. Met een smoes werd de passagiers na een paar uur meegedeeld dat er vertraging zou zijn vanwege extreme tegenstroom. Klinkklare onzin zoals ook het uit logboek zou kunnen blijken en inmiddels regelmaat blijkt te zijn geweest. Het trillen werd minder maar het toerental van de aandrijving en de snelheid ook.

De accommodatie op dit schip is aanzienlijk minder. Ondanks dat de commodorehut ruimer van opzet was waren er genoeg minpunten. De ramen zitten hoger en zijn ook veel kleiner waardoor je moet gaan staan om iets van het buitengebeuren te kunnen zien. De koelkast was amper gevuld, het fruit was uitgedroogd (daar heb je wel voor betaald) en de airco had eerder iets weg van een magnetron. Het was op een gegeven moment zo warm dat ik om 3 uur ’s nachts een koude douche ben gaan nemen. De haarföhn ontbrak.  Het diner was in orde maar het dessert was soberder en het ontbijt zelfs karig te noemen. Twee bolletjes en wat klef witbrood dat geroosterd moest worden wilde het nog smakelijk zijn. Relaties welke regelmatig deze reis maken hebben inmiddels ook de overtocht met dit schip meegemaakt en dezelfde ervaring opgedaan. Nooit meer.

De volgende tijdaanduidingen zijn in UTC.
Met het programma waarbij ik de bewegingen van de scheepvaart kan volgen, blijkt dat het schip op donderdag 28 juni pas tegen 18.00 in Newcastle is aangekomen i.p.v. 09.30 . Omstreeks  22.00 is het alweer vertrokken. Dat is dus een overtocht geweest van zo’n 24 uur. Het kan dus altijd nog erger. Zogenaamd was de vertraging nu weer ontstaan door de harde wind.  Het zusterschip “King of Scandinavia” daar en tegen vaart wel volledig op schema. Op dit moment, vrijdag 29 juni, is de verwachte tijd van aankomst van de “Princess” in IJmuiden 15.30  i.p.v. rond 07.30. Dus zelfs met het windje in de rug komt dit schip amper voorruit.
Inmiddels blijkt het niet in staat om bij windkracht 8 de pier binnen te lopen en maakt al lange tijd slagen op zee. Nu het hoogwater voorbij is en de wind minder sterk is een aanvang genomen om  binnen te lopen. Om 17.30 is het afgemeerd. Vandaag blijkt het vervolgens (gelukkig) niet meer te zijn uitgevaren want het ligt bij de kop van de haven. Dat de toezichthouders vergunning voor dit schip hebben verstrekt, is een compleet raadsel. Toen ik bij terugkomst mijn ongenoegen de eerste keer summier aan DFDS heb kenbaar gemaakt, kreeg ik een bevestiging van ontvangst en er zou inhoudelijk binnen 3 dagen op worden gereageerd. Het blijft omgerekend naar de goeie oude gulden toch een grapje van 1.235 en dan mag je beter verwachten denk ik. 14 dagen later, ook na het herhalen van mijn klacht reageert men nog steeds niet en dat vind ik onfatsoenlijk. De klantvriendelijkheid schiet dus behoorlijk te kort. Vandaar dit schrijven waarmee ik tevens mensen wil waarschuwen en ook een oproep doe om uw slechte ervaringen op papier te zetten en er ruchtbaarheid aan te geven.

Hans
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #22 Gepost op: 30 Jun 2007, 13:20 »

Hans, ook jij van harte welkom op het forum en volgende keer dus lekker met de boot vanuit Zeebrugge? Ik heb overigens netjes een brief van DFDS gekregen over het wijzigen van de Queen naar de Princess.

Hopelijk heb je ook nog positieve verhalen, opvallend dat we ineens snel achter elkaar nieuwe leden krijgen als er negatieve berichten te melden zijn dontknow
Ina
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 30 Jun 2007, 13:26 »

Wat stampen, klappen op het water, onvriendelijke schreeuwende bemanning en bediening, zeeziekte van de helft van de opvarenden en uren vertraging betreft, dat is een ervaring die wij hebben met Zeebrugge-Rosyth.

Ook wij waren enthousiast over de Queen, beter dan the Duke, nog geen ervaring met de King, vorig jaar bewust gekozen voor de Queen omdat er toen voor de King ook al niet veel waardering was.

Ik zie de reis ook puur als een oversteek, hoe ze het als CRUISE kunnen verkopen is mij een raadsel, ik heb altijd wat medelijden met de mensen die het als mini cruise, 1 dagje Newcastle, doen.

Ik heb trouwens begrepen dat de Princess alleen is ingezet om aan de steeds grotere vraag te kunnen voldoen, er kunnen meer auto's op.

Yours Aye for Scotland
Ina
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 30 Jun 2007, 13:33 »

Roepende in de woestijn Wink

Aye laughing8

Yours Aye for Scotland
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Princess of Norway - klachten en afraders
Ga naar: