Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 Mei 2012, 01:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Diesel Pompen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diesel Pompen  (gelezen 2734 keer)
Robby
Gast
« Gepost op: 11 Jun 2007, 18:50 »

Whisky
ik bedoel eigenlijk dus voor de auto....
kan je bij de meeste benzinepompen ook gewoon diesel tanken?
en zijn er genoeg pompen te vinden, ook als je van de bewoonde wereld afrijd?
kan je daar ook gewoon met Nederlandse pas pinnen?

alvast bedankt! icon_salut

nog maar een paar weken......... dan gaan we er voor!
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Jun 2007, 19:31 »

Als je bij de grote tankstations langs gaat, is er zeker diesel te krijgen. Alleen in het binnenland zal het wel eens voorkomen dat het er niet is.  Wij tanken meestal bij een tankstation die bij een grote supermarkt (Tesco, Morrisons) hoort, dat is meestal goedkoper en ze hebben ruime openingstijden. Nadeel is dat je er wel voor naar de grotere steden toe moet, maar meestal valt dat wel in te plannen in een rondrit.
Met de nederlandse pin betalen zal niet lukken. Ik betaal altijd met de credit card of contant (ook weer een voordeel van tanken bij de supermarkt, daar is ook altijd een flappentap).  Overigens, betalen met je pinpas in de supermarkt is ons ook nog niet gelukt. 

isapaardje
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 12 Jun 2007, 16:03 »

Wij hebben geen problemen gehad met tanken van Diesel.
Als we een langere rit over single roads gingen maken, gingen we wel met een goed gevulde tank op pad (wij lagen nabij Fort William).

Ook kozen we bewust voor de bekendere merken als shell/BP of Esso.
Bij de Esso pomp in Fort William was ook een flappentap aanwezig, maar weet niet of het toevallig was bij die, of standaard voor Esso.
Diesel was meestal even duur als de benzine. De tellers liepen ook nog eens gelijk op (voor liters en ponden). Dat was wel even slikken  icon_silent

Wynn
Schotland fan

The Witch

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Jun 2007, 19:08 »

Een hoop auto's in Schotland rijden ook op diesel, ik heb tot nu toe geen problemen gehad (heb ook eigenlijk altijd een dieselauto bij me. Het enige is dat er niet zoveel pompen zijn als dat we hier in Nederland gewend zijn. Dus hou een oog op de teller en op de pompen die je bent tegengekomen voor het geval je moet uitrekenen waar je weer kan tanken.
LPG is wel moeilijk(er) te krijgen.
Als je echt de stilte ingaat is het misschien een idee een jerrycan van 10 liter ofzo achterin te gooien.. daar kom je al gauw 130+ km mee.... als echt de nood aan de man is. We hebben vorig jaar gehad dat Fort Augustus geen diesel meer had.. het was op .. op vrijdag.. en maandag werd het pas weer aangevuld.  De pomp in Drumnadrochit (21 km) verder was al gesloten en anders hadden we dus naar Inverness gemoeten (bijna 50 km verder) of terug naar Fort William (65 km)

There is no coincidence...
McErnootje
Schotland fan

Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Jun 2007, 20:49 »

dan nog een meer praktische vraag door een aankomend emigrant,
wat is beter? een diesel auto of een benzine auto in schotland.
welke is duurder? in onderhoud en wegenbelasting etc.
wij zullen vrij snel een auto moeten aanschaffe daar de onze nu al is verkocht.

input pleeezzz
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Jun 2007, 22:11 »

Rapaljefans,

Misschien kun je info vinden op de website van  de DVLA:(Driver and Vehicle Licensing Agency), waar je de Road Tax betaald   http://www.dvla.gov.uk/
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Jun 2007, 12:10 »

rapaljefans:

http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/OwningAVehicle/HowToTaxYourVehicle/DG_10012524

Roadtax hangt af van emissie waarden. Koop dus een "schone" auto.

Prijs benzine en diesel is vrijwel hetzelfde.

Wij hebben onze auto geimporteerd. Pffffff! Iedereen die dat wil doen raad ik aan om daar in Nederland alvast mee te beginnen. Het is nl tegen de wet om als inwoner van UK met een buitenlands kenteken rond te rijden. Kwamen wij na 3 maanden achter. Gelukkig niks gebeurt.

Ellen
McErnootje
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Jun 2007, 20:56 »

wij denken er hard over om een engelse auto hier te kopen en dan mee te nemen/in te voeren in engeland
daar onze prive auto samen met het bedrijf wordt verkocht zitten wij zonder vervoer
iemand daar ervaring mee?
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 14 Jun 2007, 22:55 »

Ik neem aan dat je bedoeld dat je een nieuwe auto wilt kopen met het zg RHD-pakket? Deze zal dan toch met een nederlands kenteken komen en dan moet hem importeren. De DVLA en VCA websites hebben hier informatie over. Je kan een pakket aanvragen met brochures en formulieren. In elk geval zal je auto dan technisch al voldoen (lichten, mijlenklok etc.) dat scheelt een hoop gedoe.

Zie hier: http://www.vca.gov.uk/additional/files/other-certification-activities/vehicle-importing-mutual-recognition-scheme/vca050.pdf

Ons grootste struikelblok was de verzekering. Eerst werd verteld dat je een verzekering aan kan vragen zonder kenteken. Het is nl de eigenaar/hoofd bestuurder die verzekerd wordt en niet de auto. Maar in de praktijk blijkt dat niet meer te kunnen. Je moet dus een bewijs van verzekering aan de DVLA tonen voordat je je kenteken krijgt. Er zijn wel maatschappijen die je een verzekering van een maand geven zonder nummerbord. De DVLA kan je vertellen welke. Dan heb je een periode van dubbele verzekering, aannemend dat je in Nederland ook een verzekering hebt, wat eigenlijk ook niet mag. Maar in Nederland halen ze je niet uit de verzekering totdat ze een bericht van de RDW, via de DVLA, hebben dat je auto is ge-exporteerd. Niet eenvoudig dus!

Voor auto's jonger dan 6 maanden zijn trouwens ook aparte regels betreffende de douane en tax.

En vergeet niet je rijbewijs binnen 6 maanden in een UK rijbewijs om te zetten! Ook een gedoe. Je moet nl je paspoort opsturen. Daar was ik helemaal niet blij mee. Gelukkig had ik hem na twee weken terug.

Succes!
Ellen
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 14 Jun 2007, 23:05 »

Wij rijden al bijna 10 jaar met ons NL rijbewijs, binnen de Eu is dat dacht ik geen probleem. Er kunnen geen Penalty punten op een NL rijbewijs en dat is volgens mij de reden dat men graag heeft dat je een UK rijbewijs aanvraagd.
Bij de verlenging in 2001 heeft de RWD wel geschreven dat we in 2011 dus wel een UK rijbewijs moeten aanvragen.

Maar misschien zien wij wat over het hoofd en heeft het hebben van een UK rijbewijs toch wat voordelen.
Ellen, weet jij hier iets van ?
Roald
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Jun 2007, 23:31 »

Ik hoor daar verschillende verhalen over, en weet niet wat waar is. De een zegt dat je binnen 3 jaar na vestiging een UK rijbewijs moet hebben (en als beroepschauffeur binnen 1 jaar). Daarentegen heeft een vriend van me - buitenlander, EU-nationaliteit - z'n rijbewijs opgestuurd naar DVLA en 'm ook teruggekregen (heeft dus geen UK-rbw gekregen): die is volgens hem alleen geregistreerd, zodat er inderdaad zonodig punten uitgedeeld kunnen worden.

Paspoort opsturen ben ik ook bijzonder huiverig voor. Ik meen te hebben begrepen dat je de aanvraag (welke dan ook: registratie of nieuw rijbewijs) ook op een DVLA-kantoor kunt doen; dat ze daar kunnen vaststellen dat jij & je paspoort dezelfde zijn, wat dat betreft de aanvraag meteen goedkeuren, en dat je 'm dan meteen weer kunt meenemen. Maar zeker weten doe ik dit niet. Vraag me af of paspoort opsturen volgens Nederlandse wetgeving eigenlijk wel toegestaan is: het is Nederlands staatseigendom, die kun je dan toch niet naar eigen goeddunken uit handen geven ? Of overdrijf ik nu dontknow.

Live and let live
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 15 Jun 2007, 09:58 »

Wij hebben de nodige bekeuringen gehad, wel betaald en de punten staan "ergens" geregisteerd. Daarvoor is het rijbewijs dus wel opgestuurd naar de DVLA . Zo gauw je een UK rijbewijs aanvraagd ,zetten ze de dan nog geldige penalty punten erop, is ons verteld. Binnen Europa kunnen  ze het volgens mij niet eisen, je rijdt toch met een geldig rijbewijs ?  In 2011, als ze verlopen , verlengt de RDW ze niet meer, dan zullen we toch echt afscheid moeten nemen.

Opsturen van paspoort: voor ons nieuwe paspoorten stuurde het consulaat in Edinburgh de ouden naar London en kregen we de nieuwen per post terug. Uiteraard wel aangetekend.

Onze zoon heeft bij de DVLA een voorlopig rijbewijs aangevraagd en daarvoor ook zijn NL paspoort aangetekend opgestuurd, geen probleem.

McErnootje
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Jun 2007, 13:13 »

nee wij willen een echte engelse auto in nederland kopen om hem dan mee te nemen naar engeland.
soms kom je engelse autos tegen met een nederlands kenteken maar ook wel eens met een engels kenteken.
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 15 Jun 2007, 14:06 »

http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/DriverLicensing/DrivingInGbOnAForeignLicence/DG_4022556

Ik heb het nog even opgezocht. Het is idd binnen 3 jaar je rijbewijs omruilen. Hoe ik dan aan die 6 maanden kom? icon_scratch

Er staat achterin je paspoort ergens een regeltje dat je hem niet zomaar af mag geven. Ik ben naar de DVLA in Inverness geweest en de mevrouw daar beweerde dat ze mijn paspoort toch naar het hoofdkantoor moest sturen.
Afijn, ik heb hem terug en een Brits rijbewijs. Creditcard formaat met een afgrijselijke foto. Of er voordelen aan een Brits rijbewijs zitten weet ik niet. Ik ben vrij braaf, dus over punten maak ik me geen zorgen.  icon_sunny

Ellen
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 15 Jun 2007, 23:45 »

Een aantal weken geleden mijn rijbewijs omgezet in een UK rijbewijs (photocard), omdat mijn Nederlandse rijbewijs verliep. Ik ben naar de DVLA in Aberdeen gegaan. Moest inderdaad mijn paspoort afgeven. Uitgelegd dat ik in de afgelopen 9 maanden tot 2 keer toe onverwacht naar Nederland moest i.v.m. overlijden schoonvader en schoonmoeder. Antwoord was: wij kunnen alleen een bewijs meegeven dat het paspoort (en Nederlandse rijbewijs) in bezit is van de DVLA. In een noodgeval moest ik contact opnemen met, ik geloof dat dat het hoofdkantoor is, in Swansee, Lakedistrict en daar het paspoort ophalen! (ben je lekker vlug in Nederland). Enfin, was gelukkig niet nodig. Binnen 14 dagen had ik paspoort terug en mijn UK rijbewijs.

Over het invoeren van de auto heb ik al eerder geschreven.
Ons plan was om vanuit Nederland alles te regelen. We zouden dan een tijdelijk nummerbord krijgen (14 dagen geldig). In die tijd moesten we dus onze auto geïmporteerd hebben. Het toeval wilde dat 3 dagen voor onze emigratie een vrachtauto achter op onze auto reed. Gelukkig kregen we alle medewerking van de eigenaar van het vrachtwagenbedrijf en werd onze auto net op tijd gerepareerd (2 uur klaar en konden we nog net op tijd inladen en naar New Castle rijden). Daardoor hebben we onze auto niet uitgevoerd. Gelukkig maar, want het invoeren in Schotland heeft bijna 3 maanden geduurd! Inderdaad moet je de auto verzekeren. Wij konden dat doen bij de AA op het chassisnummer. De nodige veranderingen aan de auto moesten aangebracht worden: nieuwe koplampen en mistachterlicht plus een MOT-keuring. Een type-approval moest worden aangevraagd. Daarna voor de 2e keer naar de DVLA. Bleek uit de type-approval dat wij geen speedometer in miles per hour and kilometers per hour hadden (de garage had de ervaring dat tot dan toe een sticker op de km.teller voldoende was. Wij naar een autosloperij op zoek naar een speedometer uit ons merk auto. De speedometer zit namelijk in een soort kas met allemaal metertjes (ja, technische termen zijn aan mij niet besteed). Daarna moesten we een bij de VCA (Vehicle Certification Agency) een Approval Certificate aanvragen. (en iedere keer rinkelt de kassa) Met alle benodigde papieren weer naar de DVLA.  Inmiddels had de verzekering na een maand ons er weer uitgegooid. Gelukkig hadden we onze Nederlandse verzekering nog. Pas toen bleek dat we alles zo goed als rond hadden, konden we toch weer via de AA ons verzekeren. Nadat alles rond was hebben we ons afgemeld bij de RDW in Nederland. Wij hebben gezegd: als we alles geweten hadden, hadden we onze auto in Nederland verkocht en in Schotland een auto gekocht. Uiteindelijk rijden we nu ook nog met een auto met het stuur aan de linkerkant.
Dit is onze ervaring. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
ina en hans
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 16 Jun 2007, 00:07 »

Wij gaan inderdaad ook onze nederlandse auto verkopen en in Schotland een ander kopen.
Wij hebben het geluk dat een buurvrouw hier een 2e auto op de oprit heeft staan die wij kunnen gebruiken.
gr Ina en Hans
McErnootje
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 16 Jun 2007, 15:16 »

bedankt voor de info
wij gaan daar een auto kopen en zullen hier voor een tijdelijke oplossing moeten zorgen

Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 16 Jun 2007, 19:15 »

Driekje:
Dat is precies ons verhaal! Als we dat van te voren hadden geweten hadden wij ook een andere oplossing gezocht.

In ons geval hadden we te weinig tijd over in Nederland. Onze VW Touran was 2,5 jaar oud en beviel (en bevalt) ons zeer goed. We hebben gekeken naar de mogelijkheid om hem in te ruilen voor een nieuwe met een RHD-pakket, maar zelfs zonder BPM moesten we nog een flink bedrag bij leggen. Onze garage, waar we al drie nieuwe auto's van hadden gekocht liet ons als een baksteen vallen. Ze wilden hem wel kopen, maar voor een schijntje. Familie opzadelen met een prive verkoop wilden we ook niet. We konden trouwens niet zonder auto verhuizen en er een op internet uitzoeken in de UK en daar ophalen hadden we geen tijd voor.

Voor de lampen moesten er hele nieuwe units besteld worden. We hebben een miles/hour en km/uur combi klok. De hele boordcomputer is nu van VW duits omgezet naar engels en hij verteld me nu hoeveel miles/gallon ik rij.  icon_scratch Het makkelijkste was het mistachterlicht. Het lampje zat er al in en het is er gewoon "bij geprogrammeerd".

We rijden nu dus ook met het stuur links. Alleen inhalen is lastig als je alleen bent. En kaartjes trekken in de parkeergarage.  Bonk

Ellen
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Diesel Pompen
Ga naar: