Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 Mei 2012, 01:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: mountain bothies
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: mountain bothies  (gelezen 2154 keer)
mary
Schotland fan

Mary Street...bestaat echt

« Gepost op: 11 Mei 2007, 18:24 »

We zouden in augustus een wandeling van een paar dagen doen in de buurt van Fort William,eventueel het laatste stuk van de WHW.
Van de mensen waar we ons verblijf huren in Banavie hoorden we over mountain bothies waar je vrijblijvend kan ovenachten zodat je geen tent nodig hebt.Heeft er iemand ervaring mee?Ik vond reeds hun website maar het is niet zo duidelijk waar juist deze bothies te vinden zijn?
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Mei 2007, 21:56 »

Tijdens onze wandelingen zijn we in een aantal bothies geweest. Soms om even te schuilen voor het slechte weer, soms uit nieuwsgierigheid even binnen gekeken. Ze zijn onbemand/vrouwd. Meestal kan je zo naar binnen, maar soms moet je vooraf een sleutel aanvragen. De bothies zijn erg primitief. Er zijn soms een soort houten bedden of "lagers". Je moet dus zelf een matrasje en slaapzak meenemen. Ook kookspullen meenemen. Ze zijn vaak alleen lopend te bereiken. Ze liggen vaak schitterend. Tijdens onze laatste vakantie in Torridon (2 weken geleden) aan de Noord-Westkust (we verbleven in de youth-hostel in Torridon), hebben we o.a. een wandeling gemaakt vanuit Lower Diabaig via de bothie "Graig" naar Redpoint. Deze bothie is één van de mooiste bothies in Schotland. Qua inrichting is er ook iets meer aanwezig (nog steeds matrasje en slaapzak meenemen). Aan het strand ligt wat aangespoeld hout wat je voor een vuur kunt gebruiken. Aan het strand zijn een aantal ruïnes van vroegere boerderijtjes. Bijna niet voor te stellen dat mensen hier gewoond hebben.
Wanneer je een goede detailkaart hebt staan de bothies meestal wel aangegeven. Verdere informatie: www.mountainbothies.org.uk
Veel succes
mary
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Mei 2007, 07:33 »

hoi Driekje,bedankt voor de info.Een goede detailkaart kan je ginder wel kopen waarschijnlijk,in Fort William is er een winkel met outdoor-materiaal en veel kaarten en boeken....
Haggy
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 12 Mei 2007, 20:12 »

Over bothies heb ik een pagina geschreven op http://www.buitensport-schotland.nl/bergsport/bothy.php

groet, Ron
mary
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 29 Mei 2007, 07:16 »

hoi Ron,bedankt voor de info.
We zijn d'r ondertussen uit en hebben zo'n beetje een planning gemaakt.Mijn echtgenoot heeft in maart de WHW gedaan en ook ikzelf en de 2 zonen willen de tocht eens maken,alleen ik heb nogal wat rugproblemen en weet dus niet of ik het kan.Maar we hebben een alternatief gevonden.We logeren in de buurt van Fort William,in dezelfde stacaravan als vorig jaar.De eerste week nemen we de trein tot Bridge of Orchy en stappen van daar terug naar Fort William in 3 dagen met de tentjes.Zo heb ik toch een deel van de tocht gedaan,als test(misschien komt hij laten dan nog aan bod).Dan gaan we een paar dagen rustig toeristen;museumpje,rendierenpark......
De tweede week gaan we een bothie-wandelin van 3 dagen doen;hetzelfde verhaal,met de trein naar het westen dan,en te voet terug over 3 dagen.Daarna weer even rustig aan met de auto wat tochten maken....
Ik zie er helemaal naar uit,zo hebben we wat avontuur,een sportieve uitdaging en de rust van de Highlands in één vakantie gekregen en is iedereen tevreden........ Wink
Haggy
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Mei 2007, 15:34 »

Vanaf Bridge of Orchy is misschien wel het mooiere deel van de WHW, maar ook het deel (naast het stuk langs Loch Lomond) waar je moet doorlopen. Bij de andere trajecten bij je relatief snel weer bij de bewoonde wereld. Dus als test, is misschien het stuk vanaf Inversnaid (Loch Lomond) totaan Bridge of Orchy beter en dan al je bagage laten vervoeren. Tegen Bridge of Orchy weet je dan meer...

Kijk ook op http://www.buitensport-schotland.nl/law/law_whw.php en
http://www.buitensport-schotland.nl/law/whw_afstanden.php

Veel plezier

Ron
mary
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 11 Jun 2007, 15:57 »

Hoi Ron bedankt voor de info.Wat de whw betreft gaan we toch vanaf Bridge of Orchy gaan, niet omdat ik zo eigenwijs ben hoor Embarrassed.
Maar zoals ik al zei,we huren een stacaravan dus is het een beetje te gek om te lang weg te blijven dus daarom maar die 3 dagen.
We zijn zaterdag naar een reunie geweest van de groep waarmee mijn man de whw deed in april en hebben al de foto's gezien.....prachtig.
Driekje, we hebben ondertussen contact gehad met iemand van die association die de bothies onderhouden, een vriendelijke Schot(bestaan er ook andere?)gaat ons een route doorsturen zodat we ook met de trein vanuit Fort William vertrekken en zo te voet terug via de westkust.....
In elk geval zie ik er naar uit en ben ik stevig aan het trainen om m'n "3 mannen" te kunnen volgen Smiley
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 11 Jun 2007, 19:34 »

Leuk bericht Mary! Heel veel succes met de training. Ben erg benieuwd naar je verhalen.
liesbeth
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 09 Jul 2007, 21:23 »

Ben benieuwd hoe het zal gaan Mary! Wij gaan in de herfstvakantie met onze twee pubers van 14 en 16 naar Schotland, huis gehuurd bij Killin, Loch Tay. Als het goed bevalt lijkt me zo'n bothy-tocht geweldig! Als je met kinderen gaat wil je natuurlijk dat iedereen het naar zijn zin heeft, en dat is van tevoren soms moeilijk inschatten. Ik wens jullie in ieder geval alvast heel veel plezier, en kom vast nog wel om verdere details vragen! Elizah
mary
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 11 Jul 2007, 13:17 »

hoi Liesbeth,die pubers willen het vaak wat avontuurlijker dus daarom denk ik dat zo'n tocht leuk is.Dit weekend gaan we een 2daagse wandeltocht maken in de Ardennen,kwestie van een beetje voorbereiding,we vonden er een kleine camping,alleen voor tentjes waar ze een vuurtje mogen stoken ....
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: mountain bothies
Ga naar: