Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 Mei 2012, 01:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Wat zijn voor jullie de voordelen van Schotland
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Wat zijn voor jullie de voordelen van Schotland  (gelezen 4815 keer)
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #25 Gepost op: 06 Nov 2007, 16:53 »

Kan ik als reserve-belg sneller in Schottië komen? Ondanks de wat scherpe bewoordingen van ons nieuwe forumlid herken ik wel wat er gezegd wordt over Nederlanders. De "diknekkerij", de arrogante betweterigeheid en het moralistische vingertje zijn de dingen waar ik mij over erger en waardoor ik mijzelf al in de 70-er jaren uitgeroepen heb als reserve-belg omdat ik socialere mensen heb ontmoet langs de Belgische kust dan in Nederland...

Overigens staat het lijstje van Koen me ook wel aan; "wereldburger" zijn is voor mij dan ook vele malen aantrekkelijker dan Nederlander te zijn om aan bepaalde dogma's te voldoen.

Ik wens Darling dan ook veel succes toe met het vinden van een plek op aarde waar hij/zij zich wel op de plek voelt, met fijne buren en goede vrienden. Daartoe geef ik het advies mee om diep in je eigen hart te kijken. Het fijne kenmerk van adviezen is echter dat je ze ook lekker naast je neer kunt leggen...

Slainte!
Ina
Schotland fan

« Antwoord #26 Gepost op: 06 Nov 2007, 18:02 »

Ik kan slechts putten uit 3 weken vakantie in het schone Vlaanderen en dat is natuurlijk heel iets anders dan daar wonen maar ik vond de mensen geweldig aardig. Ik vergelijk ze zelfs altijd een beetje met de Schotten! Lekker gemoedelijk en behulpzaam, altijd in voor een praatje.

Wat hun Nederlands betreft vind ik inderdaad dat ze het beter doen dan wij, hier is het (een beetje overdreven  laughing7) half Engels aan het worden, zij gebruiken nog bijna overal Nederlandse woorden voor.

Ben wat minder te spreken over de Walen, maar dat zal ook wel aan mij liggen, mijn Frans is vrij beperkt en dat is toch wel een handicap in het contact met de mensen.

Yours Aye for Scotland
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #27 Gepost op: 06 Nov 2007, 19:53 »

Ik heb zelf ook niet veel moeite (gehad) met de belgen. De paar keer dat ik er was, inderdaad prima geholpen en te woord gestaan. Ik vond ze wel behulpzaam en aardig toen.
Heb het even aan een vriendin van mij gevraagd, die heeft een paar jaar in Antwerpen gewoond én gewerkt en het was allemaal prima. Zij hebben dat absoluut niet ondervonden, dat DE belgen een hekel hadden aan Nederlanders.
Misschien heb je het net niet getroffen? De reden dat ze terug is gekomen naar Nederland, is een behoorlijke heimwee naar haar familie, anders had ze er nog gewoond denk ik.

kc
Schotland fan

« Antwoord #28 Gepost op: 06 Nov 2007, 21:05 »

Vooreerst : hallo Freebird  wave : lang geleden.

België / Belgen : dat zijn Vlamingen, Walen, Brusselaars, Duitstaligen ("Oostkantonners"), Migranten (uit Marokko, Turkije, Italië, Polen, Midden-Afrika, Nederlanders, Balkan, Eurocraten : om maar de grootste groepen te noemen).

Een stukje geschiedenis...

België dankt zijn "rijkdom" / "welvaart" ook aan eigen ondernemers (Solvay, Baekelandt (bakeliet), Gevaert, etc) waarvan sommigen hun arbeiders héél hard lieten werken voor veel te weinig loon.  De aanzet voor de uitbreiding van de Antwerpse haven werd gegeven door Napoleon Bonaparte, gevolgd door Willem van Oranje (Bonapartedok en Willemsdok).
"Onze" kolonie (Congo - Zaire - Democratische Republiek Congo (na 1918 ook Rwanda en Burundi (Ruanda / Urundi))) droeg ook haar steentje bij : leeggeplunderd en leeggezogen door de kolonisator België.  Slavenarbeid en mishandeling, nadien uitbuiting en een houding van de kolonisator "wij weten wat goed is voor u".
Marshallplan na 1945. Staalindustrie en steenkoolmijnen : bevolkt door Italianen en Polen.  Nadien Marokkanen en Turken.
Oliecrisis in de jaren '70 : de bel spat uiteen, werkloosheid.  Broeksriem aanhalen, inleveren.  De werkende bevolking en zij die een uitkering / pensioen krijgen voelen dit (uiteraard) het hardst.
Internationalisering en mondialisering in de jaren '80 en '90, Brussel herbergt het Europees parlement en Navo, multinationals vestigen hun hoofdkwartier en/of distributiecentrum in Brussel en omgeving.  Uitbreiding van de haven van Antwerpen gaat verder : Duitse chemie en Amerikaanse en Franse petro-chemie, overslag en containertrafiek.  Gelukkig kunnen / mogen we de Nederlandse grens niet over en blijft o.a. het Verdronken Land van Saeftinghe intact.
Mestoverschot en vervuiling van het grondwater (historische en nieuwe vervuiling).

Anno 2007 willen sommigen / men  van Vlaanderen de "logistieke draaischijf" van Europa maken. 
24-uurs economie en in elk dorp 3 supermarkten / prijsdumpers ten koste van de buurtwinkel(s).
Welvaart en rijkdom ten koste van het welzijn / milieu / natuur.
Een vermeerdering van het Bruto Nationaal Geluk zal er niet inzitten...

En we bakkeleien rustig voort over een nieuwe staatshervorming. 
Want : "Wat we zelf doen, doen we beter" en "Goed bestuur".

Vervang Vlaanderen door Nederland of Schotland : zij hebben een gelijkaardige geschiedenis, heden en toekomst.
Met 1 héél groot verschil : die 2 landen hebben wèl nog een een hele lap natuurgebied, waar bijna angstvallig over gewaakt wordt. 
In deze 2 landen kan je nog wel verhuizen naar een gebied met ruimte, no-stress en lawaai-arm.
Vlaanderen soupeert dit allemaal op.

Koen

Kijk ook eens naar de verspreiding van het Nederlands http://www.ethnologue.com/show_map.asp?name=BE&seq=10

Teije
Administrator
*

« Antwoord #29 Gepost op: 06 Nov 2007, 22:06 »

Schotland heeft intern heel wat meer bloedige conflicten gehad dan het akkefietje (bakkelietje?) tussen België en Nederland en wat wij in de afgelopen eeuwen (Napoleon en zijn opvolgers) hebben meegemaakt. Dus als dat een maatstaf moet zijn voor de mentaliteit voor de Schotten zou ik nooit naar Schotland gaan...  icon_scratch

Persoonlijk ben ik dol op Arabieren (heb jaren tussen ze gewoond) maar veel mensen vinden ze onbetrouwbaar. Dat zijn ze ook als je ze beoordeelt naar 'onze' westerse maatstaven. Mensen kun je alleen beoordelen in hun eigen situatie en als je ergens bent moet je dus inburgeren en oordelen kun je pas als je 'ingeburgerd' bent en dat oordeel velt op grond van hun eigen maatstaven.
Dat 'wij' het vaak niet eens zijn met die maatstaven van een andere cultuur is natuurlijk een heel ander verhaal, wij Ollanders schijnen af en toe de enige echte heilige waarheid in pacht te hebben. Niet dus.

Jullie snappen het, dit is een onderwerp dat mij als wereldburger-in-opleiding nauw aan het hart ligt en ik me dus een beetje opwindt (wat natuurlijk weer niet goed is voor het hart  Bonk ), maar en beetje Schots bloed grijpt natuurlijk al snel naar de strijdbijl!

Ik ben benieuwd naar meer reacties in dit onderwerp...
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #30 Gepost op: 06 Nov 2007, 22:45 »

Helemaal met je eens Teije! Je zegt trouwens ook een sleutelwoordje waaraan ik mij probeer te ontworstelen; "Oordelen".

Ik denk dat ik hoofdzakelijk dit bedoel als ik het heb over het moraliserende vingertje. Ik voel me dan afgemeten aan de moraal en belevingswereld van een ander. Alsof ik mij daaraan zou moeten conformeren. Natuurlijk ben ik niet blind voor dingen die er tussen verschillende culturen mis kan gaan, maar een misdadiger is er een omdat hij er een verkeerde mentaliteit op na houdt, niet omdat hij/zij een bepaalde nationaliteit of afkomst heeft. Dit is ook wat Maxima bedoelde toen ze zei dat er geen stereotype Nederlander bestaat en wat zo vreselijk uit verband is getrokken door de media, alsof die er garen bij spint dat er ongelijkheid blijft bestaan...

De Lage Landen (Neder-landen: Holland en België) kennen een heel turbulente historie waaruit nu een soort haat-liefde verhouding is ontstaan (en dan bedoel ik niet de crypto spelletjes op TV). Tuurlijk zijn er k&t-belgen, net zoals er Kl6te-hollanders bestaan.
Gelukkig heb ik hoofdzakelijk Vlamingen getroffen die mij wel 'nen toffen vonden die met veel goesting genoot van een Palmke.

Leven en laten leven.

Goed beschouwd zijn we in onze hoek van Europa (gedeeltelijke) afstammelingen van de Kelten en later nog wat Noormannen die links en rechts nogal hebben huisgehouden, soms op uitnodiging (De Frankische koning nodigde Willem de veroveraar uit om zich te vestigen in wat nu Normandië heet, voordat Willem besloot dat 'ie recht op de troon in Wessex had en met Alfred begon te bakkelijen bij Hastings...)

Als je naar de geschiedenis kijkt en dan probeert verder te kijken dan de geschiedenis van de overwinnaars (die bepaald immers of iemand als held gevierd wordt of als rebel gevierendeeld...) kun je iets ontdekken in jezelf. Namelijk je ogen te openen voor verschillen in culturen, religies en achtergronden. En dan kun je leren en jezelf verrijken.

En dat leren begint bij volwassen erover discussieren en dat doen we op dit moment op dit lovely forum...

P.S: 'Allo 'Allo, Koen  icon_thumleft!
Teije
Administrator
*

« Antwoord #31 Gepost op: 06 Nov 2007, 22:54 »

notworthy thanks, Freebird (en blij weer wat van je te horen!); je opmerking over de geschiedenis van de overwinnaars is in dit topic natuurlijk wel pikant: de Belgen kregen het in 1830 toch maar voor elkaar om onafhankelijk van Nederland te worden!

Wat was het ook alweer: Fryslan boppe, België onder... Nederland er ergens tussen in???
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #32 Gepost op: 06 Nov 2007, 22:57 »

laughing7
Ina
Schotland fan

« Antwoord #33 Gepost op: 06 Nov 2007, 22:59 »

Wat was het ook alweer: Fryslan boppe,
Och nee hè??

Yours Aye for Scotland
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #34 Gepost op: 07 Nov 2007, 09:32 »

Och nee hè??

Fryslân boppe, de rest in e groppe  laughing7

Voor mij is iedereen gelijk, en ik blijf proberen (vooral tegen de mensen in mijn/onze omgeving) om mensen om hun gedrag te veroordelen en niet omdat ze toevallig tot een bepaalde groepering horen. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat valt niet mee. Mensen zijn snel in een hokje geplaatst. En veel mensen zijn bang, en de media wakkert dit ook natuurlijk aan.

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Wat zijn voor jullie de voordelen van Schotland
Ga naar: