Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 Mei 2012, 01:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Wat zijn voor jullie de voordelen van Schotland
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Wat zijn voor jullie de voordelen van Schotland  (gelezen 4815 keer)
soline
Gast
« Gepost op: 19 Apr 2007, 07:02 »

Hallo allemaal,

Ik het al heel wat gelezen op dit forum en andere websites.
Maar toch blijf ik nieuwsgierig. Als jullie de tijd hebben, Schotland-immigranten, zouden jullie kunnen aangeven wat de redenen waren om naar Schotland te verhuizen? Anderen kunnen natuurlijk ook reageren...
Ik ben bij mezelf aan het nagaan of ik werkelijk wil verkassen, omdat ik mijn leven en het leven van mijn kinderen wil verbeteren of omdat ik genoeg heb van Nederland. Dat laatste lijkt me geen goede reden om te vertrekken. Of denken jullie daar anders over? Wat zijn voor jullie de voordelen en hoe voelen jullie je in Schotland, na korte of lange tijd? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Alvast hartelijk dank,
prettige dag,
Soline
Wynn
Schotland fan

The Witch

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Apr 2007, 08:35 »

Als ik ooit naar Schotland verkas.. (ja natuurlijk heb ik de wens) zal dat nooit eerder zijn dat dan de jongste een jaar of 18 is of zichzelf kan redden.. totdat ze allemaal (ze zijn nu 13. 11 en 10) volwassen zijn blijf ik hier. Ze hebben hier hun sociale leven, vrienden, scholen en ik heb zelf gemerkt dat als je rond die kinderleeftijd gaat verhuizen je eigenlijk jezelf nooit meer ergens echt *thuis* kan voelen. Voor volwassenen is dat anders want wij hebben een keuze, kinderen daar word voor gekozen. (tenzij ze volwassen zijn, maar dan heb je ook vaak dat mensen zeggen ik wil niets van de evt kleinkinderen missen.. weer een keuze die je zelf moet nemen als ie aan de orde is)

Ik spaar mijn vrije dagen wel op of ik koop er een paar bij en ga dan die dagen naar Schotland.. een compromis tot alles duidelijker is.
Voordeel (maar ik zou het eerder een gevoel noemen wat erg sterk aanwezig is en van tijd tot tijd naar de voorgrond komt.. eigenlijk wel heel vaak Smiley ) voor mij is de stilte en het gevoel van *thuiskomen* ik vind het er heerlijk.

Of je er een beter leven voor je kinderen kan krijgen? Het is maar wat je gewend bent.. de afstanden tot alles is vaak veel groter.. clubjes en dergelijk daar zul je in veel gevallen je kinderen zelf heen moeten brengen, mijn vriendin waar ik mee naar Schotland ga heeft er altijd gewoond (in Noord-Engeland en Schotland) die is naar Nederland geemigreerd omdat hier zoveel beter leefklimaat en voor haar kinderen veel meer sociaal leven is). Ze wonen nu bijna 10 jaar hierzo.. de oudste van haar was nog net geen 8 toen ze naar Nederland kwam.. ze hebben 5 kinderen.  Ze leerden toen heel vlot Nederlands.. de kinderen waren met 2 maanden ingeburgerd (wat een rotwoord  laughing7 )
Ze zijn dus gewoon tweetalig opgevoed. Maar die leeftijd daar kun je nog wat mee.. als ze aan het eind van de basisschool zitten of in de brugklas zoals die van mij is de omschakeling best groot.

laughing7 Er zijn je al veel mensen voorgegaan die geemigreerd zijn omdat ze Nederland zat zijn hoor.. dus dat kun je ook als reden pakken ...  Aye  laughing7

wave

There is no coincidence...
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Apr 2007, 10:08 »

Nederland is me te krap geworden zowel in geographisch, politiek alsook in sociaal - antropologisch opzicht.

met andere woorden: Rust bestaat hier niet meer, de bemoeizucht van sommige landgenoten komt me de strot uit (Vooral dat moraliserende vingertje van buurman en overheid) en de mentaliteit die steeds meer naar Amerikanisme neigt en de opstelling van werkgevend Nederland (45+ is veeeeeeel te oud om een vaste job te bieden) is voor mij reden genoeg om naar Schottië te willen verhuizen. Daartoe lever ik zelfs mijn paspoort in bij Jan - Peter (of moet ik zeggen Jan- Petej). Mac Freebird klinkt wel lekker, vind je ook niet?

Ik hoop dat de Nederlanders en Medelanders erg gelukkig worden maar als het aan mij ligt: zonder mij!
 wave
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Apr 2007, 15:47 »

Ik heb totaal geen negatieve gedachten over Nederland en zit hier (voorlopig?) prima.
Volgens mij heeft Schotland ook genoeg negatieve kanten: ook een moraliserende overheid met z'n rookverbod en overdreven betoog voor gezond voedsel, veel (onzichtbare) armoede en de daarbijhorende problemen en zouden ze in Schotland echt vaker/sneller 'oudere mensen' aannemen dan in Nederland, Freebird?
kc
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Apr 2007, 15:51 »

"""Als ik ooit naar Schotland verkas.. (ja natuurlijk heb ik de wens) zal dat nooit eerder zijn dat dan de jongste een jaar of 18 is of zichzelf kan redden.. totdat ze allemaal (ze zijn nu 13. 11 en 10) volwassen zijn blijf ik hier. Ze hebben hier hun sociale leven, vrienden, scholen en ik heb zelf gemerkt dat als je rond die kinderleeftijd gaat verhuizen je eigenlijk jezelf nooit meer ergens echt *thuis* kan voelen. Voor volwassenen is dat anders want wij hebben een keuze, kinderen daar word voor gekozen. (tenzij ze volwassen zijn, maar dan heb je ook vaak dat mensen zeggen ik wil niets van de evt kleinkinderen missen.. weer een keuze die je zelf moet nemen als ie aan de orde is)"""

Volledig mee akkoord.

Zelf ben ik niet van plan om waarheen dan ook te verhuizen (honkvaste Vlamingen, zeggen sommigen weleens smalend).
Als je ergens heen migreert, kom je volgens mij na een tijd ook de "kleine kantjes" van dat land tegen.
Voorbeeld : ik ben stikjaloers op ruimtelijke ordening in Nederland.  En erger me mateloos (soms / niet altijd) aan die "wanorde" "verkavelingsdrift" "vernietiging open ruimte" in Vlaanderen (en Wallonië is spijtig op dezelfde weg aan het gaan).  Maar is dat een reden om naar NL te verhuizen ?  Ken ik NL wel voldoende om mij daar te vestigen ?

Een "vakantieland" is niet helemaal hetzelfde als je er permanent woont.
Het is maar hoe je tegen de wereld aankijkt.  Als je hier "problemen" hebt met overheid, medeburgers, etc, zal je die volgens mij, ook hebben in een ander land.
Enkel door jezelf te veranderen, zal ook je "omgeving" veranderen.  T.t.z. : je aanvaardt de "onhebbelijkheden" van anderen (of een heel land  Cheesy ).

Ter overweging : wie kies je ?  Balkenende of Blair ?  Of Verhofstadt of Leterme ?
Antwoord : ze hebben allemaal wel iets dat mij tegensteekt.  Of dat ik apprecieer in hen.  Zodus...

Mijn mening.

Koen

gerdamartijn
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Apr 2007, 16:27 »

Als ik aan wonen in Schotland denk,zie ik mezelf niet in een stad wonen.
Ik denk dat overal de stedelijke bevolking hetzelfde leeft.
Gesprekken met"locals"bevestigen dat,er is overal roddel en achterklap.En ook in Schotland kankert men op het systeem.
De dynamiek van de "grote"stad is hetzelfde.

Op het platteland heerst nog een beetje de jaren 50 mentaliteit(volgens mijn ervaring)van alles over elkaar weten,en oordelen.Dat is voor mij niet de ideale leefomgeving.

Het is dan ook voornamelijk de natuur,de stilte en  het onmetelijke landschap wat me trekt.
En dan zie ik mezelf in een klein huisje,met hond en 1x in de week boodschappen uit de "super".

Wat je niet moet vergeten is dat overal waar je heen gaat,je jezelf meeneemt.Dat is een factor waar je niet omheen kunt.Wat je van je leven maakt moet niet van je leefomgeving afhangen,maar van jezelf.
Maar ik geef toe,ik praat beter met mezelf in de Schotse Glenns,dan in het fietsverkeer in Amsterdam.
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Apr 2007, 17:59 »

Ik zit ook (nog) prima hier in Nederland, maar mijn droom is het te combineren. Heerlijke lange vakanties in een eigen huisje in de buurt van Invermorriston ofzo en dit verder te verhuren, zodat er ook wat verdiend wordt  laughing7 en hier in Nederland bij mijn familie en vrienden etc, de rest van de tijd besteden Oja, er moet ook nog gewerkt worden.
Dus of een dikke prijs winnen of heel lang sparen (en dat wordt moeilijk met een gat in de hand)  tongue3
Maar ik zoek echt de rust op, zou ook nooit in een stad kunnen wonen.
Iedere keer als ik richting randstad rijd, heb ik kramp in mijn kuiten, pfff wat een verkeer en een lawaai.
Hoewel mijn uitzicht ook niet zo denderend is, volgebouwd met diverse schuttingen ed. kan ik met een beetje verbeelding het IJsselmeer zien liggen. En gelukkig erger ik mij niet zo snel, dus heb ik eigenlijk nooit last van bemoeizuchtige mensen enzo. Rust moet je bij jezelf vinden, en in Schotland lukt dat net even wat beter, daarom zo''n geweldig land.

Mel
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Apr 2007, 20:08 »

Mac Freebird
ben het helemaal met je eens
elke keer als ik in Nederland op familie bezoek ben verbaas ik me weer over het feit dat de Nederlanders het goed hebben maar er zijn er maar weinig die er van genieten
Ik moet voor een hoop dingen meer knokken maar genieten zal ik
Zowieso de ruimte, bergen, half uurtje rijden en ik zit in de middle of nowhere en de snelheid van dagelijk bestaan staat me hier wel aan
The Deeside Piper
Schotland fan

Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Apr 2007, 09:55 »

Ja de voordelen van het wonen in Schotland.

Ik moet Freebird toch wel een beetje teleurstellen!    Undecided
Eerst maar de nadelen:
Arbeidsvoorwaarden die niet te vergelijken zijn met die van in NL. (dus veelal een stuk slechter!!)
Er wordt veel langer gewerkt, er heerst geen 9 tot 5 mentaliteit!
Ik weet ook niet zeker of ouderen makkelijker worden aangenomen. In advertenties zie je er niets van maar er wordt eerder gekeken naar goedkopere arbeidskrachten; dus jonger en uit het buitenland (die zijn vaker tevreden met een lager loon).
Er wordt bijvoorbeeld vaak GEEN ziekengeld betaald als je ziek wordt!
Mentaliteit in bedrijven lijkt erg op die van de USA.
Je moet je conformeren aan de policy van het bedrijf. Ook hier zijn foto's van buro's binnen een bedrijf zodat je weet hoe je je buro MOET inrichten! (een goed verstaander weet wat ik hiermee bedoel!)

Er is zeker wel (vooral in de grote steden) behoorlijk veel armoede (pensioners).
Verschil tussen arm en rijk is veelal duidelijk zichtbaar.

Uniformen, ze zijn er gek op. Elke beroepsgroep heeft zijn eigen uniform of anders zijn dresscode (tot aan de toiletjuffrouw toe!) Het is heel simpel: je moet je er aan houden anders krijg je die baan gewoon niet.
(Moet je mij eens Zien lopen in mijn uniform, ha ha).
Het, in mijn ogen, overdreven hangen naar veiligheidsvoorschriften en andere regels!

De huizenmarkt in en ruim rond Aberdeen: duur duur duur duur. Jammer maar het is gewoon niet anders. Iedereen wil een graantje meepikken, liefst twee of meer graantjes. De locals klagen hier erg over: het is zeer moeilijk om een betaalbare woning te vinden.
Ook de huren trekken aan (veelal particulieren die woonruimte verhuren. Hier komen de graantjes weer om de hoek kijken)

Over de politiek wil ik het maar niet hebben!

Goed nu de voordelen: (zijn uiteraard erg subjectief!)

Aardige mensen, zeker collega's. Heb ik nooit eerder zo mee gemaakt!
Enthousiaste mensen die het erg waarderen dat jij als buitenlander bij hen komt wonen. Ik heb ervaren dat ze dat geweldig vinden. Ze zijn trots op hun cultuur en land! Maar zeker ook geïnteresseerd in NL.
Hardwerkende mensen die bereid zijn om hun mouwen op te stropen.
Winkelen, iets heel simpels, mensen zijn beleefder tegen elkaar, mensen achter de kassa zijn tenminste vriendelijk en er wordt geen kauwgom gekauwd!
De ruimte echt die is er! De natuur geweldig. Het wonen (als je mazzel hebt!) geweldig! Zoiets kom je in NL niet meer tegen. Het weer niet te nat, niet te warm!

Voor ons wegen de voordelen echt zwaarder dan de nadelen. Ik werk in de gezondheidszorg en ben dus gewend om een laag loon te hebben! Ik heb nu een nieuwe baan (per 1 mei) waar wel een pension-scheme is, waar WEL ziekengeld wordt betaald als je ziek bent! Kortom wij hebben het erg naar onze zin in Schotland!
Dus mensen, ondanks alle nadelen die ik opgesomd heb is het hier geweldig maar je moet er een aantal zaken voor laten en bereid zijn je handen uit de mouwen te steken en je aan te passen!  Dan krijg je er heel wat voor terug!

De hartelijke groeten vanuit Strathdon,

Hans

The Dee(don)side Piper,                                      bagpiper
McErnootje
Schotland fan

Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit

« Antwoord #9 Gepost op: 20 Apr 2007, 09:58 »

het is gewoon het gevoel van thuiskomen voor ons.
ook wij zullen keihard moeten werken voor de centjes maar daar tegenover staat wel het leefklimaat (en voor ons het weerklimaat)
heel engeland is voor ons een thuis maar schotland biedt toch wel de meeste natuur die we zoeken en hier totaal niet hebben.
we kijken er erg naar uit om te vertrekken want we hebben het hier wel een beetje gehad.

dank je wel hans voor de toelichting
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Apr 2007, 10:43 »

Nou vrienden, maak je niet ongerust; niemand stelt mij teleur. Ik heb mijn eigen antwoord geformuleerd op de vraag waarom ik wonen in Schotland als voordeel zie. naast hetgeen ik al gezegd heb, sluit ik me aan bij de voordelen van Hans. Er is nogal een verschil in houding tussen mensen als er 16 miljoen wonen in een land of als er 5½ miljoen wonen in een land dat ook nog eens veel groter is.

Ik wil mijn geluk in Schotland beproeven. Dat doe ik weloverwogen, goed voorbereid en omdat ik dat graag wil en niet om een discussie te voeden. Dus waarvandaan al die zorgen om mijn gemoedstoestand vandaan komen begrijp ik niet goed.

Of is het misschien zo dat ik toch een beetje gelijk had over dat moralistische vingertje dat zelfs hier wel eens aarzelend de kop op steekt...? icon_scratch
Ina
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 20 Apr 2007, 16:54 »

Citaat van Hans:Aardige mensen, zeker collega's. Enthousiaste mensen die het erg waarderen dat jij als buitenlander bij hen komt wonen. Ik heb ervaren dat ze dat geweldig vinden. Ze zijn trots op hun cultuur en land! Maar zeker ook geïnteresseerd in NL.
Hardwerkende mensen die bereid zijn om hun mouwen op te stropen.
Winkelen, iets heel simpels, mensen zijn beleefder tegen elkaar, mensen achter de kassa zijn tenminste vriendelijk en er wordt geen kauwgom gekauwd!
De ruimte echt die is er! De natuur geweldig. Het wonen (als je mazzel hebt!) geweldig! Het weer niet te nat, niet te warm

Hmm....doet me toch wel erg aan Groningen denken!

Yours Aye for Scotland
soline
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 21 Apr 2007, 08:24 »

Beste mensen,

Bedankt!
Alle reacties helpen me, geven me een evenwichtiger beeld. Inderdaad waar je ook woont, het is aan mezelf om er een goede en inspirerende plek van te maken. En elk land heb zijn voor- en .... (zelf invullen).
Merken jullie, Schotland immigranten en anderen, dat ook in het VK de grip van de overheid steviger wordt, zoals hier in NL?

Reuze bedankt nogmaals voor jullie verhalen!
Daisy
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 05 Jun 2007, 12:58 »

Ik denk dat het ook ligt aan waar je in nederland woont. In de randstad of in een dorpje in de polder (zoals ik).
Persoonlijk zou ik echt niet in een stad willen wonen.
Als ik de straat uitrij, zit ik in de polder.  2 km van de dijk vandaan. En 30 min. rijden naar het lauwersmeergebied.
De rust is hier nog wel.
Maar die ongereptheid van Schotland, tja, daar kan Nederland echt niet tegenop!

En net als wat iemand anders al zei; je neemt jezelf mee. Dus niet emigreren als je niet lekker in je vel zit. Dan kom je jezelf wel weer tegen.
In elk land zijn er dingen die je niet liggen, of waar je het niet mee eens bent. In nederland en in schotland.

Ik zou graag naar Schotland emigreren. Maar het feit dat mijn familie en vrienden hier blijven, houdt me tegen.
Dus hou ik het bij vakanties naar Schotland bagpiper
isapaardje
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 05 Jun 2007, 16:30 »

Ben het met de vorige eens. Het is maar net waar je zit in Nederland.
Toen wij vorige week van de boot terugkwamen en de route IJmuiden naar Brabant vervolgden, walgde ik eerst van Nederland. Je zult hier wonen, dacht ik nog. Maar eenmaal in "mijn" Brabant zag ik toch ook weer de open velden en koeien en daarmee de niet meer continu aaneengesloten huizenmassa verschijnen (niettemin is het hier ook al aardig aan het volraken inmiddels  Embarrassed )

Mijn man heeft wel eens overwogen naar Zwitserland te verhuizen. Maar toen we ons gingen verdiepen in het andere van dat land, het niet vakantieland zeg maar, dan kom je er toch achter dat we het hier in Nederland, zeker waar het de ziektenkosten betreft, nog niet zo slecht hebben.

Ikzelf had ooit eens plannen richting Ierland. Paar jaar geleden kwamen we er weer eens en de invloed van Europa is daar al goed merkbaar. Weg kleine weggetjes ... alles moet plaats maken voor betere infrastructuur en dus meer snelwegen. Europa wil dat zo.

Dus voorlopig is en blijft Nederland mijn "woonland" en zijn de overige mooie gebieden die we kennen, onze vakantie en tot-rust-kom-landen  laughing7
kc
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 05 Jun 2007, 20:12 »

Paar jaar geleden kwamen we er weer eens en de invloed van Europa is daar al goed merkbaar. Weg kleine weggetjes ... alles moet plaats maken voor betere infrastructuur en dus meer snelwegen. Europa wil dat zo.

Hoezo : Europa wil dat zo ?

Koen
isapaardje
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 06 Jun 2007, 12:26 »

Zo werd ons dat toen door een Ier uitgelegd.
Ierland had te weinig (goede) snelwegen. Aangezien ze als euroland mee wilden gaan doen, moesten ze daar wat aan veranderen (aan oa de slechte infrastructuur).
Mag aannemen dat zoiets dus vanuit Brussel wordt bepaald en niet door de Ierse bevolking ..
kc
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 06 Jun 2007, 15:50 »

Lijkt me sterk dat "Europa" een land verplicht om snelwegen aan te leggen...
Wat wel kan : subsidie door "Europa" voor het aanleggen van snelwegen / spoorwegen / ontsluiten van zogenaamde "achtergestelde" regio's.
Maar dan zijn het nog altijd "de verkozenen des volks" die al dan niet daarop beroep doen.
Akkoord : hoge werkloosheid en ondersteuningsmaatregelen om bedrijven aan te trekken : de verleiding is heel groot om die subsidies binnen te halen.
En om bedrijven aan te trekken, heb je een goed wegennet nodig.
Iets gelijkaardigs gebeurt ook in grote delen van Wallonië.

Koen
Darling
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 05 Nov 2007, 22:36 »

Hallo allemaal! ik ben hier nieuw!! hello2
Er is al een tijd niet meer gereageerd op dit topic, maar wilde toch een poging wagen... Zoals het onderwerp vraagt "wat zijn de voordelen van schotland?"
wat zijn de voordelen van elk land? Het gras is altijd groener aan de andere kant....Het moet een bijzonder geweldig land zijn waar je 100% tevreden kan zijn en je vaderland kan vergeten....Er is geen enkel land waar niemand niet wilt vertrekken..Zelfs uit het magnifieke australie willen ze naar hier komen......
Als je uit je land vertrekt, zal je zien dat je nationaliteitsgevoel wordt versterkt......

5 jaar geleden vertrok ik uit nederland naar belgie...want zoals wij in nederland denken, is belgie een prachtland vol met geweldig, aardige mensen, waar een cultuur heerst die op de onze lijkt....Er is daar meer ruimte en meer natuur! wat een geweldige combinatie toch??

Dat het een prachtland is, klopt......maar dat het vol zit met geweldig, aardige mensen niet....helaas....Hoe langer ik hier zit, hoe meer tijd er versteek, hoe meer ik erachter kwam dat de belgen een enorme hekel hebben aan nederlanders..... crybaby2 Als je een dikke laag eelt op je ziel hebt, zal je het niet merken, maar dan moet je wel behoorlijk ongevoelig zijn.
Helaas heb ik de volle laag gekregen van hun haat......In de 5 jaar dat ik hier woon, heb ik maar 6 maanden gewerkt en dat via een vriend........Na de 6 maanden weigerde personeelszaken mij een contract te geven ondanks dat mijn baas mij wilde hebben en me een vast contract had beloofd. Volgens personeelszaken had ik daar nooit gewerkt als ik niet via een achterdeur was binnen gesmokkeld.....

Ik heb via overigens nederlandse uitzendburo's gehoord dat de kans dat ik aan het werk kom als nederlandse nihil is..... Huh
Het land barst van de nederlandse invloeden, nederlandse bedrijven, producten in winkels en op televisie......zovele vlamingen hebben werk dankzij nederlanders, ze noemen hun taal zelfs nederlands (waar ze die arrogantie vandaan halen, mag joost weten). Hun economie is omhoog gegaan van ontwikkelingslandwaarde naar westerse waarde, mede door nederland, omdat nederland flink heeft geinvesteerd in vlaanderen....je zou denken dat ze nederlanders een warm hart toedragen....verbazingwekkend is dat het omgekeerde het geval is.....het is domme ollanders met de dikke nekken hier en luide, arrogante ollanders daar.......Ze kunnen met de beste wil van de wereld geen goede woordje zeggen over nederlanders....Ze nemen onze cultuur en tradities over en zeggen dat het van hun is...ze zeggen dat wij hun taal spreken (het nederlands) maar dan anders...oftwel mensen, het wiel is door de belgen uitgevonden..... Bonk

Ik heb een goede cv met veel werkervaring.....maar ik kan met geen mogelijkheid werk krijgen......meestentijds krijg ik niet eens antwoord op mijn sollicitaties.....

Ga dan terug naar nederland, zegt iedereen........Maar is dat zo makkelijk, om terug te gaan? in 5 jaar is veel veranderd......ik wilvooruit in tijd niet achteruit.......

Het ligt aan je instelling wat je van je leven maakt, maar ook van de gewilligheid en de mentaliteit van je nieuwe landgenoten.......Ik heb na 5 jaar in belgie de grootste hekel gekregen aan belgen....alle respect wat ik had voor ze is weg en dat zal nooit meer terugkomen.....ik ervaar ze als onbetrouwbaar, arrogant, hypocriet, oneerlijk en nog meer van dit soort woorden.... Na vele pogingen vriendschap te maken met ze, hoef ik hun vriendschap niet meer.........ik hoef geen vlaamse vrienden,laat staan een vlaamse partner.......Dus een toekomst in belgie is voor mij niet weggelegd......

Ik ga mijn horizonten verbreden en verder kijken!! schotland lijkt me een goede keus...helaas ben ik alweer bevangen van de negatieve punten die iemand hierboven opsomden....Ik ben in de laatste 5 jaar behoorlijk bang geworden om risico's te nemen....

Maar mensen wat ik met mijn depressieve verhaal wil duidelijk maken: zoek uit wat je wilt met je leven, laat je niet verleiden door sappige verhalen......elk land heeft zijn voor en nadelen.......zolang de nadelen je leven niet drastisch en op een negatieve manier beinvloeden, zoals in mijn geval dat je niet eens aan het werk komt door je nationaliteit, moet je er iets van kunnen maken......maar mensen moeten je niet in de weg gaan zitten vanwege rancune....

Groetjes!!
Teije
Administrator
*

« Antwoord #19 Gepost op: 05 Nov 2007, 22:52 »

Citaat
Maar mensen wat ik met mijn depressieve verhaal wil duidelijk maken: zoek uit wat je wilt met je leven, laat je niet verleiden door sappige verhalen......elk land heeft zijn voor en nadelen.......zolang de nadelen je leven niet drastisch en op een negatieve manier beinvloeden, zoals in mijn geval dat je niet eens aan het werk komt door je nationaliteit, moet je er iets van kunnen maken......maar mensen moeten je niet in de weg gaan zitten vanwege rancune....

Hoi Darling, welkom op het forum

persoonlijk vind ik je verhaal erg negatief. Mijn  zus (nog nederlandse) woont en werkt al jaren in België en heeft nu zelfs de Belgische nationaliteit aangevraagd omdat ze de Hollandse superioriteitsgevoelens helemaal zat is, vooral van de Nederlanders die in België wonen.
Heb je je al wel eens in de Belgische geschiedenis verdiept (onafhankelijkheid 1830 etc...)? Belgen zijn geen minderwaardige nederlanders en dat lijk ik toch en beetje te proeven uit jouw verhaal. Dat ze bv. hun taal nederlands noemen heeft niets met arrogantie te maken maar met het feit dat dit taalkundig gewoon zo is! Hun economie is in de 19e eeuw al flink vooruit gegaan juist doordat ze zich van Nederland losmaakten en zo zijn er nog wel wat meer vooroordelen die je noemt te ontkrachten.

Zoals je het verhaal nu vertelt zul je in Schotland waarschijnlijk hetzelfde aantreffen: een volk dat (met recht) trots is op zijn verleden en buitenlanders respecteert maar je zult nooit een 'Schot' worden. We kennen een Engelsman van 70 die al 40 jaar in hetzelfde plaatsje in Schotland woont, een Schot uit een ander deel van Schotland ook in hetzelfde plaatsje (20 jaar) en toch zijn het allebei nog een beetje buitenstaanders.

Je hebt het over dat mensen je niet in de weg moeten zitten vanwege rancune, maar persoonlijk heb ik het idee dat je in die 5 jaar heel veel rancune bent gaan koesteren tegenover Belgen en daardoor dezelfde problemen zult tegenkomen in welk land dan ook. Geef eens wat achtergrondinformatie, waarom ben je eigenlijk vanuit Nederland naar België getrokken? om het land, om de mensen, om economische (belastingtechnische) redenen?

Mijn slogan voor vandaag: je leven maak jezelf, tegenslagen gebeuren en hoe je ermee omgaat bepaalt wie je bent...
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #20 Gepost op: 05 Nov 2007, 23:00 »

hear, hear.

gerdamartijn
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 06 Nov 2007, 11:17 »

Klappen Klappen Klappen
kc
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 06 Nov 2007, 11:44 »

@Darling : oef.
Amen en uit.

Koen (woonachtig in België en van geboorte Belg / Vlaming / Europeaan / (maar 1) Aardebewoner)

Edit om 1201 Hr : Oef = te lezen als : de negatieve gevoelens van Darling zijn eruit, neergeschreven.  Spijtig dat je (zoveel) negatieve ervaringen met "Belgen" hebt gehad.
Er wonen, zeker en vast, haatdragende, "racistische" en niet-tolerante mensen in Vlaanderen.
Maar ook de andere zijde is hier vertegenwoordigt : behulpzame, eerlijke en goedmenende mensen die openstaan voor andere culturen.
Zwart-wit / Yin-Yang / dag-nacht / etc : ook in België zijn beide aanwezig.
Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 06 Nov 2007, 12:03 »

There is a story about a Zen master walking along the road and meeting a traveller going in the opposite direction. The traveller hailed the Zen master and asked what life was like in the town he was headed toward, the one the Zen master had just left. The Zen master asked the traveller what life was like in the town the traveller had just come from. The traveller replied that people were irritable and mean, and not particularly honest. The Zen master told the traveller he was likely to find the same thing and the same kind of people in the town he was headed toward.
A bit further along the road, the Zen master met another traveller going in the opposite direction and he had the same question as the previous traveller. When the Zen master asked this one what life was like in the town this traveller had just come from, the traveller replied that people had been open and friendly, always helpful and acting with integrity. The Zen master told this traveller he was likely to find the same thing and the same kind of people in the town he was headed for.
Both travellers were headed for the same town, but each was attracting a particular quality of experience determined by their own perceptions.

Mirjam
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 06 Nov 2007, 16:37 »

Mirjam,dit is zo precies wat ik voel/vaak bedoel.

Misschien klinkt het raar,maar ik probeer steeds een klein stukje schotland bij me te dragen vanbinnen,en dat gevoel ook door te geven.
Dat betekent concreet :laat es iemand voorgaan in een wachtrij en knoop meteen een gesprekje aan.
Geef es een voetganger/fietser voorrang(als het kan) en zwaai naar de persoon.
Stap op de stoep opzij als iemand door wil lopen
Ga es naar een fantasy-feest of een schotland festival.De sfeer en de vriendelijkheid van de mensen onderling is een verademing.Het kan,mensen zijn nog steeds aardig tegen elkaar,maar.....
je moet er voor openstaan.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Wat zijn voor jullie de voordelen van Schotland
Ga naar: