Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
22 Mei 2012, 01:11
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Overige onderwerpen over Schotland
|
Reiservaringen in Schotland
| Topic:
ons reisschema
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: ons reisschema (gelezen 2254 keer)
Renate
Gast
ons reisschema
«
Gepost op:
16 Apr 2007, 18:27 »
Hoi,
Ik ben druk bezig om onze reis in elkaar te zetten. Ik wil jullie graag laten meegenieten. Ik ga een boekje maken van de reis. Althans van de planning. Het is nog afwachten of het er allemaal van komt. Ik heb nogal veel plannen.
Ik heb hieronder het eerste stukje van de reis gezet. Wij gaan naar 5 campings. Het eerste gedeelte ziet er uit als volgt. Ik hoor graag commentaar van jullie. Positief en negatief:
Dinsdag 3 juli
Om 09.00 uur komen we aan in Newcastle.
Onze eerste camping is: Chesterfield Caravan Park & Neuk Farm Holiday Cottages
The Neuk, Cockburnspath, Berwickshire TD13 5YH T: 01368 830459 F: 01368 830394.
Dit is zo’n 135 km.rijden.
Deze dag is een rustdag. We gaan de omgeving verkennen, boodschappen doen etc.
Woensdag 4 juli
Rondrit: Cocksburnpath – Hailes Castle – Tantallon Castle ((wandeling langs de klippen) – Dirleton Castle – Gullane Bay (zandstrand). Deze rondrit is 2x 65 km. lang.
Hailes Castle:
Hailes Castle is een van de oudste kastelen van Schotland. Het is eind 13e eeuw gebouwd. Hier hebben eerst de Gourlayns gewoond en daarna de Hepburns. Het kasteel was ook het centrum van het gebied. Hier kwamen de pachters hun pacht afdragen en er werd recht gesproken. Vandaar de twee cellen.
Tantallon Castle:
Dit dreigende 14-eeuwse kasteel is spectaculair gelegen op een klif; drie zijden worden beschermd door de zee, de vierde door dikke muren. Van de twee grote belegeringen eindigde de eeste in onderhandelingen (de belegeraars hadden geen buskruit meer), tijdens de tweede in 1651 viel generaal Monk het 12 dagen lang aan en hij beschadigde de torens. Dit is de beste plek op het vaste land om Bass Rock te zien.
Dirleton Castle:
Dirleton Castle staat in een enorme tuin verscholen. Het oudste gedeelte is in de 13e eeuw gebouwd.
Donderdag 5 juli
Deze dag gaan wij naar Edinburg.
De TIC (vvv) : 3 Princess Street, boven het centraal station.
Edinburgh heeft een fantastische architectuur welke in twee delen valt op te delen – de historisch Old Town (oude stad) met zijn middeleeuwse steegjes met kinderhoofdjes; en de bochtige straatjes met de elegante neo-klassieke facades van de Georgian New Town (nieuwe stad). Princesstreet vormt de scheiding.
In Edinburgh loopt de Royal mile. Deze bestaat uit vier oude straten (van Castlehill tot en met Canongate), die de voornaamste verkeersader van het middeleeuwse Edinburgh vormden. Ze verbonden het kasteel met Holyrood Palace. Ingesnoerd door de stadsmuur groeide de Oude Stad omhoog: sommige woonblokken hadden wel 20 verdiepingen. In de 66 zijstraatjes is het middeleeuwse verleden van de stad nog voelbaar.
Langs de Royal Mile liggen vele bezienswaardige gebouwen, zoals
* de High Kirk of St. Giles waar John Knox de Schotse reformatie startte. Onder zijn i nvloed werd het protestantisme ook de officiële staatsgodsdienst van Schotland vanaf 1560. De glas-in-lood schilderingen in deze kerk zijn erg helder en beroemd.
* het 200 meter hoge Scott monument als gedenkteken voor deze bekende Schotse schrijver.
* John Knox house.
* Moubray House, het oudst bewaard gebleven huis van Edinburgh uit de 16e eeuw (niet te bezichtigen).
* Huntly House dat gratis te bezoeken is en waar je een goed idee krijgt van een 17e eeuws huis van een redelijk welvarend iemand.
* Holyrood House, één van de vele paleizen van de Britse koninklijke familie.
* Museum of Childhood.
* People’s Story, een levendige weergave van de sociale geschiedenis van Edinburgh, van het einde van de achttiende eeuw tot op heden.
Edingburgh Castle (9,80/3,50 pond): Het huidige kasteel heeft woelige tijden meegemaakt en is derhalve vaak gerestaureerd. In 1291 nam de Engelse koning Edward I het kasteel in bezit en stak hij de houten gebouwen van de stad in brand. Het kasteel ligt midden in de stad, bovenop een heuvel die een overblijfsel is van vulkanische activiteiten lang geleden. Elke dag om 13.00 uur schiet een kanon vanaf het kasteel symbolisch richting Calton Hill. Vroeger was het dan voor de zeelui duidelijk in welke richting Edinburgh lag als het mistig was.
Camera obscura:
Eerst 98 treden beklimmen en dan heb je een fraai uitzicht over de stad. Binnen de koepel laat de ronddraaiende Camera Obscura panoramische beelden van Edinburg zien.
Leven onder de grond:
Bij Robins’ghost and history tour kun je een rondleiding onder de grond boeken.
6 juli
Rondrit: Cocksburnpath – Floors Castle – Kelso Abbey – Jedburgh Abbey – Dryburgh Abbey – Melrose Abbey
Deze rondrit is ongeveer 160 km lang. Maar we doen daar wel bijna 3 uur over volgens de AVWB.
Floors Castle:
Floors Castle is gebouwd op de plaats waar James I van Schotland stierf in 1460. Dit is het grootste kasteel in Schotland dat nog steeds bewoond wordt. Het kasteel en de tuinen zijn te bezoeken.
Kelso Abbey:
Van de door koning David I in 1128 gestochte Kelso Abbey –de grootste van de vier Border-abdijen – is slechts de westzijde (in Normadische stijl) bewaard gebleven De abdij, eerst bewoond door monniken uit Frankrijk, werd in 1545 door de Engelse Earl of Hertford vernietigd, waarbij honderd Schotten de dood vonden.
Jedburgh Abbey:
Rond 1138 vestigde David I een priorij voor augustijner kununniken van de abdij van het Noord-Frnase Saint-Quintin. In 1154 kreeg deze de status van abdij. De abdij is geboud met bruingeel gekleurde zandsteen. Het is negen keer verwoest door aanvallen van de Engelsen. De laatste was in 1545. En het is acht keer herbouwd.
Het schip van de kerk is het mooiste voorbeeld van een 12de-eeuwse Schotse abdijkerk. Het westportaal (eind 12de eeuw) in NOrmandische stijl heeft een 14e eeuws roosvenster.
Dryburgh Abbey:
Dryburgh Abbey is bereikbaar vanuit het schilderachatige dorpje St. Boswells. De abdij werd gesticht in 1150 door David I, en in de 14e eeuw bijna geheel door de Engelsen verwoest. Toch is het complex van kloostergebouwen vrij goed bewaard gebleven. Het nog bestaande westportaal van het schip heeft een rijkversierde boog in Normandische stijl.
Melrose Abbey:
Deze abdij werd in 1136 door David I gesticht voor cisterciënzer monniken van Rievaulx in Yorkshire. Zij had zwaar te lijden onder de Engelse invasies, onder andere die van Richard II in 1385, waarna delen van het schip en het koor moesten worden herbouwd. Nadat de Engelsen in 1545 Schotland weer eens waren binnengedrongen en de abdij opnieuw was beschadigd, verviel deze tot een ruine, mede doordat de stenen door de plaatselijke bevolking voor huizenbouw werden gebruikt. In 1882 werd de abdij gerestaureerd.
Mooi is het vijrdelige raam in de zuidelijke dwarsbeuk, evenals de kleine beeldjes (gargouilles of spuiers) rond de buitenmuren: monniken, metselaars en zelfs een varkentje dat de doelzak bespeelt.
Groetjes,
Renate
gerdamartijn
Gast
Re: ons reisschema
«
Antwoord #1 Gepost op:
16 Apr 2007, 20:30 »
Klinkt als een klok,dat gaat een heel mooi boekje worden
.Wat duurt het nog een tijd he,als je alles klaar hebt,en in je hoofd hebt zitten
kc
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
16 Apr 2007, 22:02 »
Edinburgh maar 1 dag ?!?
Plak er maar 2 dagen bij
Tantalon Castle :
Koen
paul larsson
Gast
«
Antwoord #3 Gepost op:
17 Apr 2007, 06:39 »
Hoi Renate ,
Het is een mooi programma wat jullie hebben ,onze ervaring was dat we tijd te kort kwamen om al dat moois te bekijken want onder weg kom je dingen tegen die je niet gepland hebt.
Maar dat was voor ons geen probleem en kregen een heel ander programma als de bedoeling was .
Grtn Paul
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
17 Apr 2007, 07:06 »
mijn idee ook, vantevoren iets bedenken, en het wordt iets heel anders
Leuk schema zo hoor. maar wij doen het nu ook anders, ik plan ongeveer wat ik in ieder geval wil zien, en zie het daar verder wel, maar als je de keus hebt, zou ik zeker Edinburgh wat langer pakken. ik had spijt in ieder geval van 1 dagje.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
Peter
Gast
«
Antwoord #5 Gepost op:
17 Apr 2007, 09:18 »
Planning per dag maken, gaan wij ook niet doen.
We hebben wel een aantal dingen die we willen zien/doen, maar dat laten we een beetje afhangen van het weer/ van de zin / etc.
Citaat van: Renate op 16 Apr 2007, 18:27
Chesterfield Caravan Park &
Neuk Farm
Holiday Cottages
The Neuk,
Cock
burnspath, Berwickshire TD13 5YH T: 01368 830459 F: 01368 830394.
is dit serieus?
€nette
Gast
«
Antwoord #6 Gepost op:
17 Apr 2007, 10:24 »
Wij plannen ook altijd een paar dingen die we echt willen zien, de rest zien we wel, vaak doe je ter plaatse ook nog ideeën op als je met de beheerder van camping praat of bij de lokale VVV. Zo zijn wij ook op plekken geweest die niet zo uitgebreid in de reisgidsen voorkomen ( of helemaal niet ! ), maar die we door gesprekken met Schotten ontdekt hebben. Jij hebt in ieder geval een prachtig schema om te starten en als je er eenmaal bent kun je toch altijd nog zien wat je echt wilt gaan doen ?
Over 10 dagen gaan wij naar Schotland en op mijn lijstje staan Edinburgh en Tantallon Castle : dat wil ik in ieder geval zien. Kan ik je vast voor juli vertellen of Edinburgh en Tantallon Castle lukt in de tijd die jij er voor uitgetrokken hebt
Ik ga nu alvast aftellen naar 28 april
Freebird
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
17 Apr 2007, 14:27 »
is dit serieus? :Roll Eyes:
Is echt serieus... The rest is all in your dirty mind, m'lad!
Renate
Gast
«
Antwoord #8 Gepost op:
17 Apr 2007, 15:02 »
NOrmaal gesproken plan ik ook niets vooraf. Maar het is al vaak gebeurd dat we dan erg weinig ondernamen. Ik maak een lijstje met dingen die ik kan doen. Of ik ze ook ga doen, zie ik daar wel.
Het tweede gedeelte van de reis is als volgt:
7 juli
Vandaag vertrekken we naar Montrose: South Links Caravan Park, Traill Drive
Montrose, DD10 8EJ. Het is 220 km. rijden. Hier doen we een uur of drie over.
Zondag 8 juli t/m dinsdag 10 juli:
* Rondrit richting het zuiden:
Montrose – Red Castle – ruines Abdij van Arbroath – Kellie Castle (tuin; 3 pond p.p. en kasteel: 20 pond familie) – Dundee: Claypotts Castle – Perth: Scone Palace – Gorge of the Ericht – Clamis Castle – Finavon Csatle – Montrose.
Deze route is ongeveer 170 km. lang. Het verkeer op deze wegen gaat niet harder dan 50 km. Per uur.
Montrose:
Red Castle:
Ruines Abdij van Arbroath:
Kellie Castle: Het Kasteel heeft de vorm van een T. Dit kasteel had verschillende eigenaars, in 1360 kwam het in handen van Walter Oliphant.
Het bleef meer dan 250 jaar in handen van de familie tot het in 1613 verkocht werd aan Sir Thomas Erskine (een Schotse violist en componist).
Er volgden nog enkele eigenaars die er niet gingen wonen en langzaam kwam het in verval.
In 1878 werd het gehuurd door James Lorimer (een professor aan de universiteit van Edinburgh) die samen met de eigenaar het volledig restaureerde. In 1957 kon de familie na ruim 70j huren het kasteel aankopen.
In 1970 werd het dan geschonken aan de Natioal Trust of Scotland.
De ommuurde tuin is een mix van bloemen en groenten, alles word op biologische wijze geteeld.
Dundee:
Claypotts Castle
Perth:
Scone Palace:
Gorge of the Ericht
Clamis Castle:
Finavon Castle:
* Rondrit richting het noorden:
Montrose – Dunnotar Castle (ten zuiden van Stonehaven) – Drum Castle – Midmar Castle – Castle Fraser – Craviegar Castle – Stone Circle bij Farland – Crathes Castle – Montrose
Dunnotar Castle (ten zuiden van Stonehaven)
(Wandeling van Stonehaven naar Dunnotar Castle, route wandeling in de map)
Drum Castle
Midmar Castle
Castle Fraser
Craviegar Castle
Stone Circle bij Farland
Crathes Castle
* Edzell Gardens en wandeling door Glen clova/Glen Doll (route wandeling in de map)
Aanvulling, opmerkingen e.d. hoor ik graag.
Groetjes,
Renate
kc
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
17 Apr 2007, 15:34 »
Bij 1 van de kastelen heb je de inkomprijs gezet.
Dat deed me denken aan onze reis in 2003 : het eerste kasteel dat we bezochten, werd ons voorgesteld om een "abbonnement" te kopen. Ik weet niet meer de naam of organisatie*, maar het was bij Tantallon Castle (= het allereerste kasteel / ruine op Schotse bodem bezocht door ons
). Met dat "abbonnement" kan je met korting terecht bij verschillende kastelen / ruines.
Opgelet : niet allemaal !
Om die reden hebben we toen op dat aanbod niet ingegaan. We gingen te weinig bezoeken.
Het is maar een idee, gezien je blijkbaar veel kastelen wil bezoeken.
*National Trust ? Weet iemand de correcte naam voor dat "abbonnement" ?
Koen
gerdamartijn
Gast
«
Antwoord #10 Gepost op:
17 Apr 2007, 16:06 »
Ik weet niet of je deze bedoelt
BritishHeritagePass.com
Wel een goed idee als je inderdaad veel kastelen bezoekt.Dan haal je de aanschaf er dik uit.
paul larsson
Gast
«
Antwoord #11 Gepost op:
17 Apr 2007, 17:32 »
Ja dat is hem en dat geldt ook voor natuurparken en of tuinen ,daar kun je een hoop voordeel mee halen ,maar niet iedereen doet er aan mee he dus kun je het beste op hun site kijken
Grtn Paul
Driekje
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
17 Apr 2007, 21:14 »
Wij zijn voor het 2e jaar lid van de National Trust for Schotland. Hun websiteadres is:
www.nts.org.uk
Er is ook Historic Scotland. Website:
www.historic-scotland.gov.uk
.
Wanneer je een lidmaatschap van beide organisaties te duur vindt, is misschien deze suggestie iets? Het ene jaar ben je lid van de ene organisatie en bezoek de bezienswaardigheden en evenementen van die organisatie (dus goed selecteren!). Het volgend jaar doe je dit met de andere organisatie.
lucsa
Schotland fan
«
Antwoord #13 Gepost op:
17 Apr 2007, 21:34 »
Indien je kiest voor de heritage Pass kan je zowel zaken van de National Trust bezoeken als van Heritage.
Wij gebruiken die kaart telkens we voor een langere periode de plas oversteken.
Een
lijst
met alle te bezoeken plaatsen.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc
[img]http://lu
Renate
Gast
«
Antwoord #14 Gepost op:
18 Apr 2007, 12:02 »
Hoi,
Zo'n pas of lidmaatschap lijkt mij wel wat. Vooral het jaarlidmaatschap van Historic Scotland. Dat is maar 80 pond per gezin voor een heel jaar en een pas voor 30 dagen van British Heritage kost 154 pond voor een gezin.
Kan je echt gratis naar het Edinburgh Castle bijvoorbeeld met het lidmaatschap? Dat kost iets van 10 pond entree alleen al p.p.
Iemand hier ervaring mee?
Dat zou anders wel super zijn.
groetjes,
Renate
kira
Gast
«
Antwoord #15 Gepost op:
18 Apr 2007, 12:03 »
Het is zowiezo leuk om een lijstje te maken, soms ben je daar zo mee bezig dat het al lijkt of je er al bent!
Mijn ervarig met een lijstje/route, waar je je dan ook echt aan wilt houden, is dat het een beetje stress met zich meebrengt. Je moet ook persé bij die ene camping zijn op die ene dag, dus na die ervaring met lijstjes maken en dingen persé willen zien hebben we besloten om alle campings in de TomTom te zetten en gewoon maar te gaan rijden. Alhoewel ik nog steeds de neiging heb om lijstjes te gaan maken hoor
want het blijft toch leuk!
Heel veel plezier verder met plannen!!
gr. Kira
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Overige onderwerpen over Schotland
|
Reiservaringen in Schotland
| Topic: