Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 Mei 2012, 01:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Met de bus naar Edinburgh
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Met de bus naar Edinburgh  (gelezen 2025 keer)
€nette
Gast
« Gepost op: 11 Apr 2007, 11:14 »

We hebben besloten om met de bus van onze verblijfplaats ( Seton Sands ) naar Edinburgh te reizen: kortom met de huis-tuin en keuken bus.............alleen hoe zit dat met kaartjes kopen ? Iemand ervaring met de bus in Schotland ? Hoeveel uren is zo'n kaartje geldig ? Bestaat er zoiets als een dagkaart ?
Je ziet ik ben ervaringsloos met de bus in het schone Schotland... Huh
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Apr 2007, 11:40 »

De enige bus die ik ooit gereden heb in Edinburgh is de express bus van en naar het vliegveld.
Maar op http://www.lothianbuses.co.uk/ kun je bij de routemap zien welke buslijn je moet nemen voor Seton Sands (26) en verder ook info over de kaartjes etc.

paul larsson
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Apr 2007, 11:54 »

Hoi Enette ,
Wij zijn ook in (seton Sands)geweest heel leuk, de bus stop vlak bij de ingang van het park dus instappen en weg wezen op het park hangen de vertrek tijden en welke lijn je hebben moet wijst zich vanzelf  Aye.
Wij hadden een probleem ,als je een kaartje koopt in de bus dan schiet hij uit het apperaat en weg was ie dus bij de controlle onder weg konden we hem niet laten zien maar we hadden wel betaald ,dus wat gebeurde er we gingen naar de remise om het verhaal aan de chef van de bestuurder te vertellen en weken van de route af wat een hoop commentaar op leverde van de locals.Maar alles kwam goed en hebben er echt wel om moeten lachen naderhand .
De halte bij seton sands is ook het eind punt van uit Edinburgh en ik meen dat er ieder uur een bus gaat dus piece of scoon ha ha ha .
De bus een dubbel dekker laat je een leuk stukje schotland zien en je kunt gewoon een retour  kopen of wat je wilt veeeel plezier alvast .
Grtn Paul
Roald
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Apr 2007, 12:23 »

Kaartsoorten en manieren van betalen kan per busbedrijf verschillen. Bij sommige busbedrijven geef je je geld aan de chauffeur, die je wisselgeld kan geven; bij andere gooi je je - gepaste - muntgeld in een apparaat (geen wisselgeld dus). Wat bij mijn weten wel bij alle bedrijven hetzelfde is, is dat je inderdaad zelf je kaartje uit de machine trekt. Bij je houden tot je weer uitstapt (met het oog op eventuele controle).

Veelal zijn er returns en period returns: een return is een retour voor dezelfde dag, een period return is 28 dagen geldig (vandaag heen, binnen een maand terug). Een dagretour is goedkoper dan een 28-dagen-retour, en ze zijn allebei goedkoper dan 2 enkeltjes.

Vraag naar de prijs van dagkaarten, en van dagkaarten voor meerdere personen (groeps- of familiekaart); dat kan goedkoper zijn dan een retour. Of - als je student bent - informeer naar studententarieven. Studentenkaart moet je dan wel tonen. Retours, dagkaarten enzovoort zijn doorgaans alleen geldig bij het bedrijf waar je je kaart hebt gekocht, dus niet in bussen van een ander bedrijf.

Goede reis, groetjes van een part time buschauffeur !

Live and let live
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 11 Apr 2007, 15:29 »

Mijn ervaring is dat je beter 2 x een enkeltje kan kopen,want er rijden vaak meerdere maatschappijen op 1 traject. icon_scratch

Dan kan het gebeuren dat je s óchtends beter met A mee kan,en dat de terugreis sneller/later met B gaat.

Pas ook op met bustijden,wij kennen alleen weektijden/week-end tijden,maar in Schotland..... tongue3
daar doen ze ook schooldays en non schooldays. laughing7

Een Schotse legde ons uit dat je minstens een  Universiteits opleiding moet hebben gehad om de bus tabellen te begrijpen tongue3
Ina
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Apr 2007, 16:17 »

Pas ook op met bustijden,wij kennen alleen weektijden/week-end tijden,maar in Schotland..... tongue3
daar doen ze ook schooldays en non schooldays. laughing7
Hier ook hoor, tenminste hier bij ons in de Highlands van Ned.

Yours Aye for Scotland
€nette
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Apr 2007, 16:32 »

Ik woon ook in de Hollandse Highlands Wink Er zijn dagen dat je eerst moet bellen, anders komt er geen eens een bus ! Lang leve het openbaar vervoer ! Aye

Ik begrijp dat ik gewoon in de bus een kaartje kan kopen en niet vergeten het ding uit de automaat te halen ( zou net iets voor mij zijn  tongue3 ). Bedankt voor de info !
paul larsson
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Apr 2007, 17:44 »

Zo als ik al schreef het was voor ons een hele belevenis het ritje naar de remise,hoop andere dingen gezien die je niet ziet volgens de normale route,ik zie het allemaal weer voor me nu ik dit type  laughing7 ha ha ha
Grtn Paul
Roald
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 11 Apr 2007, 22:24 »

Mijn ervaring is dat je beter 2 x een enkeltje kan kopen,want er rijden vaak meerdere maatschappijen op 1 traject. icon_scratch

Da's waar, da's een praktische overweging. In het gebied waar ik zelf woon & werk is 'maar' 1 bedrijf actief, dus dat was niet in me opgekomen sign13.

Live and let live
Roald
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 11 Apr 2007, 22:36 »

Ik begrijp dat ik gewoon in de bus een kaartje kan kopen en

Sterker nog: de meeste kaarten kun je alleen in de bus kopen. De enige kaarten die in de voorverkoop aan te schaffen zijn, zijn abonnementen, en zelfs die kun je ook in de bus kopen (is dus niet of/of).

Misschien dat hier & daar lokale acties zijn - bv. combikaart vervoer met entree van een attractie of zo - die alleen in de voorverkoop te krijgen, maar voor de reguliere kaarten vervoege u zich tot de chauffeur. 

Tip: zorg voor muntgeld. Los van dat je een bus van een bedrijf kunt treffen dat niet aan wisselgeld doet, kun je een probleem hebben bij eentje die dat wel doet: als de chauffeur geen of weinig wisselgeld meer heeft omdat er tig mensen voor je waren die een kaartje van £1.70 met een briefje van £10 betaalden. Dan krijg je óf een enorme stapel kleingeld terug (geen briefjes van £5 meer) of je kunt de eerstvolgende werkdag op het kantoor van het busbedrijf de rest ophalen ...

Live and let live
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 12 Apr 2007, 07:01 »

sorry Roald,maar ik heb in het busstation een kaartje gekocht(in de voorverkoop Cheesy),want alleen met een reeds gekocht kaartje had je voorrang bij de instap en dus een zitplaats sunny Misschien gaat dit alleen op voor de grotere plaatsen,maar toch
Roald
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 12 Apr 2007, 08:32 »

Dat is dan vast een lange afstandsbus geweest a la National Express, Megabus of Citylink. Bij die maatschappijen boek je vantevoren - telefonisch of on-line - en ben je verzekerd van een zitplaats. Je kunt nog steeds wel op de bonnefooi naar het vertrekpunt gaan, maar dan is het a) afwachten of er een stoel vrij is en b) duurder dan reserveren.

Als je toch een reguliere buslijn bedoelde - met een lijnnummer en die bij alle haltes stopt ipv maar op 1 punt in elke plaats, zoals bij die lange afstandbussen - dan zijn de regionale verschillen groter dan ik dacht, en wordt dit topic er niet duidelijker op icon_smile.

Live and let live
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Apr 2007, 14:45 »

Je hebt gelijk,het was een city-link,maar wel een die op elke halte stopte(glasgow-Calander ) icon_scratch
Roald
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 12 Apr 2007, 22:59 »

Daar ben ik weer niet goed genoeg in thuis, in die wereld. Ik wist wel dat er van die club lijnen waren waar meerdere haltes worden aangedaan, maar dan weer niet dat je die ritten ook vantevoren kon reserveren. Aan de andere kant spreekt dat wel een beetje voor zich, in het 'tegenwoordige' tijdperk (sprak opa icon_pale). Ik hoop dat dit voor OV-geïnteresseerden geen bomen/bos-topic is geworden icon_smile.

Live and let live
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Met de bus naar Edinburgh
Ga naar: